Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bedrijfsverbetering met de Code
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
2 Resumé Witte (2008) Leerpsychologische aannames 1.Definiëren verschillende niveaus of stadia 2.Stevig fundament om volgende stap te kunnen zetten 3.Literaire.
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
De weg naar het voortgezet onderwijs
WELKOM OP DE INFORMATIE-AVOND VAN:
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Effectief leesonderwijs
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Startbijeenkomst Voorleeswedstrijd OA
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Een online dagboek van en door de groep.
Concept examenprogramma
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisschool Op De Horst
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
(Voor)lezen is leuk!.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Lezen: doe het goed voor
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
VOOR ALLE LEERWEGEN ! NU. INHOUD ARTXPRESS AUDITIE PROCEDURE PROGRAMMA LEERLIJN MOTIVATIE CONTACT.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Het belang van voorlezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011.
Ouderavond Het belang van (voor)lezen en de taak van de leescoördinator.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Bibliotheek van betekenis; bibliotheekbeleid gemeente Borsele
Lein Goudzwaard Leesconsulent Bibliotheek Zuid-Hollandse Delta.
Geschiedenis in een boekenkast. Entoen.nu 2007: commissie van Oostrom presenteert Canon van Nederland Stichting entoen.nu stimuleert het gebruik van de.
Initiatief Ministerie van OC&W Stichting Lezen Sector instituut openbare bibliotheken.
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Rondleiding met tablets - Bibliotheek Gent Ism Mediaraven - Met steun van provincie Oost- Vlaanderen Doelgroep: 1 ste graad secundair B-stroom Doelstelling:
Maaike Verrips 13 september 2012 Meertaligheid Boekstart Inspiratiedag.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Monitor dBos terugblik op praktische ervaringen meting vooruitblik en planning meting Kunst van Lezen Nicolien de Pater.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
DE BIBLIOTHEEK STIMULEERT LEESPLEZIER: ÓÓK BIJ ZWAKKE LEZERS 4you! IN DE BIBLIOTHEEK.
DE BIBLIOTHEEK EN DE KRACHT VAN LADY GAGA. BIBLIOTHEEK EN VMBO BIBLIOTHEEK ZWAKKE LEZERS 12 TOT 15 SAMENWERKING COLLECTIE PROGRAMMA´S 4you! Dick van der.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Schoolopbouwwerk Menen
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Loopbaancompetenties
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Even voorstellen Rens Martijn: docent Hogeschool Rotterdam
Voorlezen in de kinderopvang
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Vmbo GT op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met

Voorwoord

Taal en het VMBO / Meer lezen, beter in taal ● Taal = voorwaarde schoolsucces én struikelblok voor veel leerlingen in het VMBO. ● Nodig: ● Tekstbegrip ● Woordenschat ● Oplossing: ● Didactisch repertoire alle leerkrachten ● Vrij lezen

Doel training “Leesbevordering in het VMBO, dat werkt!” : ● Lezen zien als motor van taal ● Docenten in rol van leesbevorderaar laten groeien  motivatie ● Voldoende handvaten bieden om lezen op een hoger plan te tillen  leesbeleving ● Relatie bibliotheek – school verbeteren  samenwerking is onmisbaar!

Elke docent is een taaldocent….

Opbouw training: ● 2 dagdelen van 3 uur ● Idealiter met ± 2 weken ertussen ● Huiswerkopdracht tussendoor ● Deel 1 = theorie en projecten ● Deel 2 = boeken en op de hoogte blijven

Opzet training Theoretisch kader: Vertrekpunt en verwachtingen Lezers en de lezerstypen Belang van leesplezier: meer lezen, beter in taal Leesplan & leesbevorderingsprojecten Aan de slag: Drie dimensies van lezen Boeken / Boeken/ Boeken Hoe blijf je op de hoogte? Wat is er allemaal?

Doelgroep training: ● Docenten Nederlands ● Andere docenten (diverse vakken) ● Docenten die in de werkgroep ‘lezen’ zitten ● Mediathecaris (indien aanwezig) ● Bibliotheekmedewerkers

Werkvormen tijdens de training: ● Afwisseling hoorcollege en opdrachten ● Vooral ‘zelf doen’ belangrijk bij doelgroep ● Vooraf goede intake belangrijk  Wat is het vertrekpunt?

Vertrekpunt ● Wat zijn de verwachtingen? ● Is er al een leesplan? ● Wat gebeurt er al (of niet) met: ● Vrij Lezen ● Voorlezen ● Projecten leesbevordering ● Anderszins

Opdrachten tijdens de training: ● Lezerstypen bepalen ● Hoorcollege theorie ● Bespreken leesplan / leesbevorderingsprogramma’s ● Brainstorm eigen toepassingen ● Huiswerk: leesbiografie en adviseren jongeren ● Bespreken cases jongeren ● Boeken bekijken: echt gebeurd / auteurs / nieuwe boeken / spanning / non-fictie

Welke van de leerlingen in uw huiswerkopdracht komt overeen met één van uw eigen leerlingen? Welke 2 boeken van de 12 leesfragmenten zou u deze leerling kunnen adviseren te lezen? En vooral waarom? 13.

Monitor

Leesplan:

Programma’s & projecten ● Read2me – voorleeswedstrijd ● De Weddenschap – uitdaging om te lezen ● Leeskr8! – multimediale leesbevordering ● Jonge Jury - wat is het beste boek? jongeren

Nawoord