De context is geen decor Dany Baert, OPZ Geel, 3 december 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

De (on)gezonde leerling?
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Social Netwerk Analyse:
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Spel uit top 20 gamer.nl Grand theft auto V
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
“En, hoe kan ik U van dienst zijn”?vraagt zij.
Beeld en Geluid museum Media park - Hilversum.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Gezonde Relaties
Interculturele communicatie
Een lessenserie van drie lessen
Narcisme en zinervarng
Voor je iets zegt tegen iemand ,vraag jezelf drie dingen af :
Van diagnose naar etiket Discussiemiddag 19 juni 2013 Centrum voor Ethiek 1.
Beste vrienden, Dit zal mijn laatste mail zijn. Het zal misschien een schok zijn voor jullie, maar ik heb een belangrijke beslissing genomen. Ik neem een.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Foto 1 Lucia kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat ze bevalt van een kindje.
Foto 1 Sofera kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat Sofera bevalt van een.
Door: Cameron Celestine
Turks gedichtje.
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Mij een zorg!?.
wijze weetjes rustig in je eigen tempo klikken pps:
Verlangen naar licht.
Patronen en Integraal samenwerken
Een Antilliaanse vrouw komt binnen om een uitkering aan te vragen
CanDo Coaching.
Spel uit de top 20: Fifa ’13..
Lesmateriaal van: Kind en Hond Lesmateriaal van: © Tinley 2013.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
In Uw licht zien wij het Licht
Communicatie en relatie
Doel en taak van de hulpverlening
Kaarten op tafel.
Aanvaarding en tolerantie
Een geluksmopje….. Alleen het lezen van deze mop brengt geluk.
Samenwerken rond mantelzorg Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
Bijbelstudies over de gelijkenissen van Jezus
I NHOUDELIJKE S ITUERING ‘D E C ONTEXT IN T HERAPIE ’ Walter Krikilion – OPZ-Studiedag Geel 03/12/15 1.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
 Een loodgieter is deskundig in het in bedwang houden van water en stelt een diagnose omtrent waar een lek zich bevindt of waar een onaangename geur.
Methodiek: Plancyclus
Diagnoses in het maatschappelijk werk Johan Bastiaensen.
Welkom ik maak me sterk.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Herstellen? Breek de muur af! GGZ Breburg Tilburg 8 september 2011.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Kies een partner in de Heer - 1 Kor.7:39b. Een partner krijg je, een partner kies je (O.T.) Wat de HEER toen zei, heeft betekenis voor nu (1 Kor.6) Houd.
“ Denk er eens over...” Klik op je muis.... Vandaag hebben we hogere gebouwen en bredere sneflwegen, maar minder temperament en smallere denkbeelden.
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Info verbredingsstage Geestelijke gezondheidszorg
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Hoe psychologische monsters onder ogen te komen
Volksuniversiteit Zwolle
Ontwikkeling van en ondersteuning aan jongen (aanstaande) ouders
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Hoe psychologische monsters onder ogen te komen
Blijf niet zitten in je luie stoel, blijf niet slenteren zonder doel,
Transcript van de presentatie:

De context is geen decor Dany Baert, OPZ Geel, 3 december 2015

1. Voorlopige verkenningen Nieuwe buren die geen contact maken: is een buurt voor hen een decor? Grensvervaging: een hulpverleenster belt de partner van een cliënte ongevraagd op zijn werk (een bouwwerf) Verduisterde context: een man in scheiding vraagt zich af of zijn echtgenote narcistisch is

2. Een medaille met twee kanten Decor of betekenisvolle context: een betekenisvolle context veronderstelt en vraagt engagement Causale opvattingen over context: ‘het ligt aan de context’ betekent meestal dat het aan de ouders of de familie ligt Een diagnose is de titel van een roman; het komt erop aan de roman te lezen en te wijzigen

3. Een voorlopige omschrijving De context zijn waarde geven onderstelt besef van en zicht op verbanden en verbindingen = een ander denken dan het denken in essenties Context verkennen is exploratief: het zoeken gaat vooraf aan het weten Context verkennen is breed en omvattend: gezin en familie is maar één van tientallen dimensies

4. Theoretisch 4.1. Probleemstelling: het is zeer moeilijk om het begrip ‘context’ adequaat te definiëren. We bespreken twee pogingen 4.2. Gregory Bateson: “context is datgene wat verschil maakt”; zonder verschil, zonder onderscheid zien we geen context = zijn we blind

Context Dit is een standaard aanduiding van context: een haak

B = C A Een ervaring, gebeurtenis, gegeven A, in de context B, betekent C

Rusland en Turkije zijn concurrenten Turkse F16 schiet Russische straaljager neer = oorlogsdaad Bekeken door een Russische bril

Rusland en Turkije zijn bondgenoten Turkse F16 schiet Russische straaljager neer = accident

Turkije en Rusland zijn concurrenten Turkse F16 schiet Russische straaljager neer = verdediging Bekeken door een Turkse bril

Turkije en Rusland zijn bondgenoten Turkse F16 schiet Russische straaljager neer = stommiteit

4.3. Pearce & Cronen: coordinated management of meaning Idee: mensen geven betekenis aan zaken gezien de context waarbinnen die zaken optreden / zij die zaken zien; verschillende mensen, die vanuit verschillende invalshoeken kijken, zien verschillende zaken; dat kan aanleiding geven tot misverstanden of tot leuke situaties

Moederperspectief Samen op pad, op straat en in de tram = moederlijke zorg Voorbeeld: een moeder vindt het leuk om samen met haar tienerzoon of –dochter inkopen te doen, bv kleding, schoenen, … zoon- of dochterlief loopt op straat tien meter achter moeder en gaat in de tram vijf stoelen verder zitten.

Puberperspectief Samen op pad, op straat en in de tram = wat je, moederskindje

Sociale context: pubers hangen niet meer aan de rokken van hun moeder; als ze dat doen, zijn het watjes Puberperspectief Samen op pad, op straat en in de tram = wat je, moederskindje Bijkomende dimensie: betekenissen worden ook sociaal gereguleerd / voorgestructureerd

5. Eigen klemtonen De toepassingen van het contextbegrip op het terrein van de betekenisverlening hebben mij geïnspireerd tot deze klemtonen in mijn werk en publicaties: Context en identiteitsontwikkeling: we worden wie we zijn, telkens opnieuw, in de context van onze relationele wereld, in verbinding met anderen Bredere samenhangen en macrocontexten zijn vaak zo evident dat we ze niet meer zien; erover lezen en spreken met cliënten is cruciaal, zodat we samen dingen kunnen ‘plaatsen’.

6. Slotsom Dank voor uw interesse Behouden thuiskomst