De Bijbel De bijbelles. Opbouw Introductie Kern (vaak een bijbelverhaal) Verwerking.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Busramp in Zwitserland
Advertisements

Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Pianoles heeft onmiddellijk
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Week 7 > weer thuis weer thuis 7.  zingen  bidden  terugblik: feest van genade  vooruitblik  groepjes week 7 > weer thuis.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Communiceren met ouders
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Verwonderen & Ontdekken
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Dankdag 2013 “Denk je aan danken?”.
Kansrijke combinatiegroepen
Leerprincipe 2 Jouw vragen zijn belangrijker dan de antwoorden.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Thema verkeer Groep 2.
Les 34 Spreken – Ik houd mijn spreekbeurt
Welkom Blaadjes om mee te schrijven liggen bij de ingang Jongens en meiden, Het is weer tijd voor spoorzoekers. Dus let maar weer goed op en schrijf mee.
Natuurgerichte intelligentie
Schrijven met een strategie
Vrije Universiteit Amsterdam Vertel uw Verhaal Judith Gerritsen Vrije Universiteit.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Startdia Klik om naar de volgende dia te gaan..
Lichtkracht een creatief project voor en mèt jou!
Welkom bij de Raketten en de Ruimtevaarders.
Wandelen op het water Van letterlijk naar post- kritisch geloof.
Info avond groep 3 17 september 2015
De Bijbel Inleiding.
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
De stad waar woorden werden geboren
De Bijbel De bijbelles.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
2 Het verhaal van Maarten en zijn mama 3 Reacties van Maartens mama “ o nee ” : mond-vol-tanden, verbijstering “ plichtmatig ” : de vraag ernstig nemen.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
Hallo. Ik ben Raai de Kraai! in elk thema in een aantal activiteiten in startthema’s Thuis en Vakantie maken kinderen kennis met Raai altijd in startactiviteit.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
Onze mooie, ronde school staat aan de Leeuwenlaan.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Psychomotorische taxonomie
Luisteren en begrijpen
Het loopbaangesprek.
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
Het 24 spel.
Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag’
Er komen andere Tijden Mensen word wakker voordat het te laat is!
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
Creatief schrijven Hierop laten staan voor de opdracht begint
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Twee spiegels maken een hoek van 60 °
Gesprekstechnieken Les 2.
Social media voor statenleden/politici
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Toerusting voor (pastorale) vrijwilligers in de ouderenzorg
Wat maakt het allemaal uit?
Godsdienst bij de jonge kleuter
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

De Bijbel De bijbelles

Opbouw Introductie Kern (vaak een bijbelverhaal) Verwerking

Introductie Doel: voorkennis activeren eigen ervaringen benoemen belangstelling/nieuwsgierigheid oproepen aandacht

Kern Vertel je eigen verhaal Waarom aanpassen?  Het bekende weer boeiend maken  Het verhaal spannender, levendiger maken  De betekenis duidelijker laten uitkomen  Wat de hoorder niet begrijpt kan weg Blijf trouw aan het origineel

Kern Hoe aanpassen?  Navertelling volgt het oorspronkelijke verhaal  Transpositie Tijd (actualisatie) Plaats Beide  Perspectiefwisseling vanuit een persoon uit het verhaal vanuit een verzonnen persoon (een toeschouwer bijv.) als terugblik  Raamvertelling

Verteltips Hou de kern in gedachten Houd de structuur vast  Expositie  Intrige (motorisch moment)  Climax  Katastrofe (afloop)  Peripetie (besluit) Vertel in beelden

Valkuilen historiseren moraliseren rationaliseren passe-partout van de “exemplarische geloofsgetuige” passe-partout van “God kan alles”

Verwerking kennis (beter onthouden) verlevendigen interpreteren verbinden met de eigen leefwereld reflecteren evalueren

Werkvormen Actief of passief Vrij of gestuurd Verbaal, muzikaal, dramatisch

Werkvormen Tonen Tekenen Knutselen Werkbladen Dialoog Vertellen Schrijven Werken met beeldenbeelden Muziek (zingen) Drama Vieren Spel …….

Werkvormen Spiegel- of sleutelverhalen  Ander verhaal, maar hetzelfde thema Hongerdoeken Mandala

Hongerdoek

Mandala