2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Karen Verheggen Keuze in de examenklas! Karen Verheggen
Advertisements

STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
Methodepresentatie Pincode 5e editie
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
- Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO)
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Stepping Stones Tweede Fase
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Portfolio
Effectieve instructie
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Inhoud workshop Knelpunten Babbage ICT-coach Pluspunten Babbage ICT-coach Hoe werken de auteurs er mee? Inbreng gebruikers: tips, vragen, suggesties.
Al doende leren training docenten
Leswijzer Nieuwsbegrip
Noordhoff Uitgevers Talendag
Neue Kontakte 4-kgt Workshop D-103
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Een leesstrategie: toepassing
Werken met de Stercollecties
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Presenteren en communiceren
Samenvatting h1-h3.
Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Hoe leer je geschiedenis?
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Lezen: doe het goed voor
Neue Kontakte 6e editie onderbouw
Noordhoff Uitgevers werkt voor de docent 1 Gebruikers van MW h/v in gesprek met auteurs Welkom.
2 Bridging the Gap: een brug van groep 8 naar de brugklas en verder.
2 Neue Kontakte 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
2 Examentraining 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Voorlichtingsavond 5HAVO / 6VWO Examentrainingen Studiekring 25 en 26 april 2016 Veluws College Walterbosch 12 januari 2016
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Veranderingen t.o.v. 3e editie
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Zwijsen. Echt anders … volledige les in leerlingmateriaal 3 organisatievormen mogelijk keuze leerkracht: zelfstandig of samen een verantwoord compacte.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Bingel.be: inloggen Via komt een leerling op het inlogscherm.
Digitale vaardigheden in je les. Yvon Bom Kellebeek College.
Centraal Examen Nederlands
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 6 Begrijpend lezen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Door Anthony, Seyma, Seyda en Lisa
Instructie geven en uitvoeren
Stichting Praktijkleren
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Examentraining.
Examen Engels G.Kaya.
diagnostische toets leesvaardigheid
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Hoe leer je geschiedenis?
Cijferloos lesgeven bij talen
De juiste voorbereiding voor het examen Economie en Ondernemen
Project gamemarket Les 1.
Transcript van de presentatie:

2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities - -> voor vragen opmerkingen of tips

3 Opzet Workshop Warming – up Informatie over ‘The Final countdown’ – examentraining 4e editie – alle streams Informatie over Exam Prep – examenvoorbereiding 5e editie – 3e en 4e leerjaar – alle streams Aanvullend materiaal (ICT etc.) Vragen / Tips / Afsluiting

4 Warming up Interview uw ‘workshop-mate’: Stel de 3 vragen die u krijgt. Maak aantekeningen van de antwoorden Stel eventueel (extra) vragen ter toelichting Tijd: plm. 10 minuten

5 Vervolg interview De vragen: 1)Oefen je (bewust) (lees) strategieën? Zo ja, welke en hoe? Zo nee, waarom niet? 2)Wat vind je het lastigst aan examentraining? 3)Bestaan er bij jullie schoolbrede afspraken over aanpak examentraining? 4)Waarmee heb je het meeste success v.w.b. examentraining? 5)Wanneer begin je precies met examentraining en hoeveel (hele examens) laat je maken? 6)Hoe kan of moet de methode bijdragen aan examentraining?

6 Uitgangspunten Examentraining Stepping Stones (4 e editie) ‘Klassikale training is (nogal) saai’ Geen ‘ blind training’ ->Feedback Leerlingen gaan (zo veel mogelijk) zelfstandig met de teksten/opdrachten aan de slag. Voorafgaand aan de ‘echte examen- opdrachten’ zijn er instructies t.a.v. de betreffende vraagsoort Er wordt eerst per vraagsoort geoefend. (Meerkeuze/Open/Gaps/Juist-Onjuist etc.) Strategie-oefening….

7 Lees / leer strategieën Voorkennis activeren Orienteren op de tekst(soort) (meerdere mogelijkheden) Voorspelling doen over inhoud Globaal lezen (voorspelling toetsen) Orienteren op de vragen / vraagsoorten (open / gesloten / gap / juist / onjuist Aanpak van de vragen (stappenplan) Parafraseren Redundantie Gebruik van signaalwoorden Woordenboekgebruik

8 Opbouw per vraagsoort: Uitleg over tekst- en vraagsoort Stappenplan aanpak tekst / vraagsoort ‘Trainingsopdracht(en)’ Feedback Examen Feedback

9 Trainingsopdrachten Leesstrategieën Parafraseren Signaalwoorden Woordenboek gebruik Omgaan met afleiders Volledigheid (open vragen)

10 Nakijken + feedback Beroep op zelfstandigheid: 1) Trainingsopdracht(en) nakijken 2) Examenvraag nakijken Feedback op goede en foute antwoorden

11 Samenvattend: * Activity book is leidraad * Instructies per vraagsoort * Stappenplan voor aanpak * (Examen)trainingsopdrachten * Feedback goede en foute antwoorden

12 Exam Prep in de 5 e editie Examentraining vanaf 3e klas Alle (PTA-) vaardigheden worden ‘getraind’ Expliciete training in / bewustmaking van strategieën opgehangen aan de verschillende vaardigheden:

13 Strategieen per vaardigheid: Listening / Watching:Reading: Voorspellen / voorbereidenOrienterend lezen Globaal luisteren/kijkenGlobaal lezen Gericht luisteren/kijkenZoekend lezen Intensief luisterenMoeilijke woorden Achtergrond Intensief lezen GapsTekstdoel IntonatieGaps Structuur in teksten, Moeilijke woorden

14 Online examentraining in I-clips * Leesvaardigheid * Kijk- en luistervaardigheid * Schrijfvaardigheid * Examenvocabgenerator

15,

16 Kijk / Luistervaardigheid in I - Clips * PER STREAM 3 KIJKFRAGMENTEN MET MEERKEUZEVRAGEN * BIJ IEDERE VRAAG GOED/ FOUT FEEDBACK

17

18 Examen Vocab Generator * 1 voor VMBO BB / 1 voor K-GT * Frequentielijsten ( ) * Receptief (One of four) * Leerling kan levels kiezen

19

20 Ten slotte …. Vragen? Opmerkingen? Tips…..