Implementatie Mijn Overheid Berichtenbox bij gemeente Almere Anita van Haastrecht Oktober 2015
Stedelijke Ontwikkeling Bestuurszaken & Control Gemeente Almere Aantal inwoners: 197.885 (1 oktober 2015). Uitgaande poststukken 1.260.620 (2014) Dienstenmodel 7 diensten Projectstructuur: Sociaal Domein 10 afdelingen Stedelijke Ontwikkeling 8 afdelingen Programmabureau Stad 1 afdeling Publiekszaken 5 afdelingen Stadsbeheer 6 afdelingen Bestuurszaken & Control Bedrijfsvoering Stuurgroep Projectgroep Deelproject Expertisecentrum project Proceseigenaar Afdelingen
Voorwaarden Eén interne oplossing Toevoegen aan zaakdossier mogelijk Moet aan kunnen sluiten op DMS Eén centraal verzamelpunt voor alle aanleveringen We gaan voor 100 % Op de deurmat of in de Berichtenbox Uitval ook automatisch verwerkt
Producten project Digitale postbak Voorziening Berichtenbox (intern & extern) Aansluiting processen Aanpassen analoge postproces Communicatie burgers
Korte termijn focus Deelproject Aantal processen Aantal poststukken Planning gereed Werk & Inkomen 9 192.800 Maart 2016 Belastingen Combiaanslag 16 90.000 62.150 Januari 2015 ntb Leerlingzaken 4 6.000 April 2016 Vergunningen 12.800 Februari 2016 Burgerzaken 3 28.000 Bezwaar en Beroep 775 ‘Losse post’ …… Businesscase inzet Berichtenbox € 0,69 per document Berichtstroom Besparing agv gebruik berichtenbox 2015 2016 2017 2018 a Uitgaande correspondentie (350.000) € 30.188 € 80.500 € 140.875 € 181.125
Ervaringen Veel pionierswerk Personele en organisatorische gevolgen Project van details BSN + NAW Beperkingen Ouder – kind Voorbedrukt papier met logo Besparing € 0,69 Analoge post duurder Personele en organisatorische gevolgen Veel gerelateerde projecten Communicatie Burger vergeet zijn abonnement Spin-offs: ook de aanvraag digitaal
Volgende stappen Verzending vanuit DMS Toevoegen aan zaakdossiers Relaties met Mijn Almere Zakelijke post Lopende zaken Nieuwe opties Logius
Vragen?