Gemakkelijker onderzoekend leren in de klas dankzij de online leermiddelenbank van Scientix. www.technopolis.be.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Intergenerationele en interculturele communicatie tot stand brengen en beroepsvaardigheden transparant maken Final confere 011 in Sofia 1.
Advertisements

1 Cloud Computing & SaaS boodschap and werkgroep Educatie & PR February © EuroCloud –
Legal disclaimer: The sole responsibility for the content of this presentation lies with the authors. It does not represent the opinion of the European.
ECTS-label studiedag Oostende 16 juni 2004 Karel Van Liempt.
EYV 2011 in Vlaanderen. Korte historiek  CEV Manifest  Lobbywerk  IP Group on Volunteering EP  Written Declaration EP  Alliantie 22 ngo’s (EYV2011.
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
EUROPEES PROJECT ASINP With the financial support from the Prevention of and Fight against Crime Programme of the European Union European Commission –
Log InGuest. Username Password New account Agenda Docu- ments Themes Search Contact De European Researsch Network on Learning to Write Effectively is.
Jaap van Lakerveld Directeur
Training Rolmodellen.
English and IPC How to teach content through English.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Factor4, Charles-Henri Bourgois, Johan Coolen Brussel, 2 April 2015.
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.
DMK – lesweek /09/06/mobile-advertising-nederland een-nieuw-perspectief/ Aanvullende PowerPoint op.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek i-science IsFast Prof. dr. Henk Sips Program committee chairman.
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
1 EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Welkom aan boord van de Ark van Onderzoek Kennismakingsbijeenkomst met het platform 19 oktober 2015 Author´s name and/or Institution.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Aan de slag met de e-rally ‘Wetenschap en techniek’ in Technopolis en in je klas Femke Gebruers.
KA 1 project: BE02-KA Het ontwikkelen van een e-safe e-learning leeromgeving.(platform) Groeien naar een tabletschool Gebruik van tablet.
Aan de slag met de e-rally ‘Techniek’ in Technopolis en in je klas Femke Gebruers Anne-Marie Tytgat.
Minor Project- en Programmamanagement
Aan de slag met de e-rally in Technopolis en in je klas Femke Gebruers.
Aan de slag met de e-rally ‘Fysica’ in Technopolis en in je klas Femke Gebruers.
Praktisch aan de slag met leuke wetenschap in de klas Charlotte Van Loo
Diploma Innovation Lab De KU Leuven benoemt tot Innovation Expert “Bouw je eigen batterij”, 1 ste PLAATS School
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Introductie SW-Vircamp / VIRCLASS Remmelt Veenkamp, INH This presentation reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible.
EContentplus Chris De Loof Europeana en zijn sattelietprojecten Jubelparkmuseum, Brussel 8 januari 2009 Nationale ATHENA Workshop België.
Fiscaal juridische aandachtspunten scheiden wonen en zorg Activiteiten en structuren Marc van Dijl Hans Linders
Referentievlakken in de Noordzee zowel een nationaal als internationaal verhaal.
PhD guidance AN INSIGHT INTO THE GUIDANCE PROVIDED TO PHD CANDIDATES by the UM Staff Career Counselling Services and the Staff Development Centre (SDC)
Crobeco & Eulis 2 Cross Border Electronic Conveyancing -Project van ELRA: Europese bewaarders (registratieautoriteiten) -24 lidstaten.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
EMGO Institute for Health and Care Research Quality of Care Martina Cornel, Hoogleraar community genetics & public health genomics Genetische testen: Direct.
OPEN brainstorm.
BUURKLASSEN & eTWINNING infosessie 8/12/2016
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
Jaap van Lakerveld Directeur
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Enterprise Europe Network - Groen Gas BBQ
KA2 – "The Future Teachter 3
Productiviteit en Innovatie
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Leren binnen en buiten de school
Innovate-IT Enkele toepassingen
Just Science Done Right!
Horizon2020 Transport 8 februari 2018 Ruben Prins
Wat betekent “OPEN” voor jou?
Participatory Action Research
Rob Heyman and Ilse Mariën
INNOVATIE IN BEHANDELINGSMETHODEN:
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Towards and Africa Europe Partnership
Workshop Digitale Tools
LIESBETH RUOFF - VAN WELZEN CHAIR IG DIGITAL SKILLS KNVI
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Gemakkelijker onderzoekend leren in de klas dankzij de online leermiddelenbank van Scientix.

STEM: Science, Technology, Engineering and Mathematics The work presented in this document is supported by the European Commission’s FP7 programme – project Scientix 2 (Grant agreement N ). The content of this document is the sole responsibility of the consortium members and it does not represent the opinion of the European Commission and the Commission is not responsible for any use that might be made of information contained herein.

European Schoolnet (EUN) Promoting the use of ICT and digital technologies in the classroom Promoting the European dimension in schools Improving the quality of education in Europe Network of 31 Ministries of Education in Europe Three areas of interest:  services to schools,  research and innovation,  sharing of learning resources

EUN STEM Projects

European science and maths projects

Scientix Waarom Scientix? Europese samenwerking promoten en ondersteunen  Leerkrachten  Onderzoekers  Projectmanagers  Beleidsmakers

2 Fasen Scientix:  Portaalsite  Workshops Scientix2:  Nationaal niveau  National Contact Points (NCP’s)

National Contact Points

Scientix Ambassadors 3 leerkrachten Collega’s informeren en adviseren over Scientix Pedagogische kwaliteit van Scientix- materiaal Contactgegevens via website

Scientix voor leerkrachten Workshops, opleidingsdagen, conferenties, … Nieuwe data cyclus 3  Blijf op de hoogte   Facebook Technopolis voor leerkrachtenTechnopolis voor leerkrachten 

Scientix Portaalsite  Projecten  Leermiddelen  Translation on demand  Login vereist

Aanbod workshops 1 ste graad  De zaak Polly Meer 2e graad  Van papier tot bio-ethanol  Nano-zonnecrème 3e graad  Op zoek naar lactosevrije melk  Over eiwitten en stikstof  Verraden door je DNA  Prenataal onderzoek bij planten  Over kleurstoffen en kleurige stoffen

1 ste graad – De zaak Polly Meer We onderzoeken als echte forensische experts stukjes plastic om een dader te vinden Leuke kennismaking met chemie en werken in een echt lab

2 e graad – Racen met papier wc-papier  glucose aan de hand van cellulase Glucose  ethanol met behulp van gist

2 e graad – Nano-zonnecrème We maken zelf een basiscrème Onderzoeken of ZnO het UV-licht filtert Is er een verschil tussen micro- en nano- ZnO?

3 e graad – Op zoek naar lactosevrije melk Welk melkstaal is lactose-vrij? Onderzoek met behulp van enzymen en een spectrofotometer

3 e graad – Over eiwitten en stikstof We bepalen het eiwitgehalte in een voedselstaal aan de hand van een destillatie en titratie

3 e graad – Verraden door je DNA We gaan als forensisch onderzoeker aan de slag om een misdaad op te lossen Onderzoek van bloed en speeksel met gelelektroforese

3 e graad – DNA onderzoek bij planten Onderzoek van verschillende genen van een aardappelplant DNA-extractie, PCR, gelelektroforese

3 e graad – Over kleurstoffen en kleurige stoffen We synthetiseren zelf indigo We onderzoeken en ontdekken hoe verschillende kleurstoffen (indigo en alizarine) werken

DNA-extractie als praktisch voorbeeld

Vlaams doe-centrum voor wetenschap en technologie