Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op zoek naar emotie Gemaakt door: Chantal en Carlijn.
Advertisements

Hoe word je een ster? *.
TAALPROBLEMEN ODD ONE OUT.
Voorzetsels.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Tijd verprutsen is het hart van vernieuwing. Informatietechnologie is een groot boos beest, dat constant op je deur klopt. Hoe lang houd je dat beest.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Geluid aan.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
1. Levensbeschouwing en communicatie
Deel anders, mijn organisatie
Heb je vandaag een slechte dag?
Notenschrift test jezelf
Een onverwacht feest Les 2
Ken je kracht…Deel je kracht…
Notenschrift test jezelf
OFC28 mediawijsheid les 3.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Kijken naar Kinderen Week 2
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Praktijkervaring en reflectie
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
TRENDS 2014 Hafida
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege 2 kwartaal 2.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Kiezen voor keuzedelen
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
1 Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 5. week 6 Dorien `t Hart.
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
Verstoppertje spelen Sommige mensen zijn er goed in…
‘waarnemen hoogwater rivierkering’
Kennismaking met programmeren
Laaggeletterdheid en de BPV
Kennismaking met programmeren
Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie
Duurzame inzetbaarheid
Begeleiden les 1.
Hoofdstuk Hoofdstuk 8 Licht Wat gaan we vandaag doen? Opening
Observeren, rapporteren
Leerjaar 3 Nask H4 §Test jezelf.
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Transcript van de presentatie:

Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 1. Dorien `t Hart HarDo@hr.nl

Filmpjes over waarnemen. Basketbal http://www.youtube.com/watch?v=Ahg6qcgoay4&NR=1 Kaartkleurtruc http://www.youtube.com/watch?v=voAntzB7EwE&feature=related 2

Programma van vandaag Studiehandleiding De komende 10 weken Toets Eerste kennismaking met het vak Het vinden van een observatievraag

Vier leerdoelen heb je aan het eind van de cursus behaald bij een voldoende… Doelen van het vak: Doelgericht, systematisch en opzettelijk waarnemen = observeren. In staat om vanuit een hulpverleningssituatie een relevante vraagstelling te formuleren en een observatieplan te maken. In staat om, met behulp van dit plan, zorgvuldig gegevens te registreren, interpreteren en uiteindelijk conclusies te trekken en betrouwbaar te rapporteren, gebruik makend van literatuur, NL- taal. Bewust van beinvloeding van de factoren die jouw waarneming en de interpretatie daarvan beinvloeden.

Wanneer kun je observeren & rapporteren als SPH-er gebruiken?

Welke link zie je met andere vakken? Gebruik literatuur uit deze vakken!

Dus wat ga je in de komende weken doen?

Wat zit er in je observatieplan? Contextbeschrijving Problematiseren van een vraagstuk Signaleren, controleren, analyseren, concretiseren Onderzoeksdoel Observatievraag en deelvragen Concretisering van de begrippen ….zie verder de cursushandleiding want daar komen we in de volgende weken over te spreken.

Eerste kennismaking met obs&rapp: BEWUST waarnemen. Wanneer doe je dat? Hoe gebruik je je zintuigen op je werk? Wat is er professioneel aan het gebruiken van je zintuigen? Wat ruik je, zie je, hoor je, voel je, proef je hier op dit moment? De komende tijd: bewust bekwaam waarnemen!!! Oefening Ceasar en Cleopatra liggen in een kamer spiernaakt op de grond, Ze zijn allebei DOOD. Ze liggen op hun zij, en om hen heen liggen glas scherven... de openslaande deuren staan open naar binnen, een zacht briesje beweegt de gordijnen.. De knecht komt binnen lopen en moet om het glas heen lopen... Wat is er gebeurd??

Waarnemen

De Sonja Bakker Spiegel

Verbaal & Nonverbaal Wat zie je als je naar deze man kijkt? Wat denk je dat er aan de hand is? Schrijf eens 5 steekwoorden op.

Test jezelf! Wat zie je? Waar let je op? Wat bevestigt jouw beeld?

Van invloed zijn: Selectie Motivatie en Emotie Organisatie

Het Stroop-effect

Prikkel  Zenuwimpulsen  Gewaarwording Zenuwstelsel; een boodschap komt bij jou binnen via je waarneming. Deze boodschap wordt doorgestuurd naar de hersenen. Daar wordt de boodschap ‘gecodeerd’ en je ervaart een ‘gewaarwording’. Hieruit volgt een reactie, doordat er een boodschap wordt teruggestuurd: een bepaalde beweging of een bepaald gevoel.

Hoe werkt het bij jou? Hoe is jouw kijk op de wereld veranderd sinds je met de opleiding bent begonnen? Noem voorbeelden hoe jij zelf ‘selecteert’ en hoe ‘motivatie en emotie’ bij jou een rol spelen?

Werkelijkheid & Waarheid Perceptie Selectie

Optisch bedrog….

Welke lijn is het langst?

Deze vorm lijkt naar buiten te komen maar is dat ook zo?

Staar naar het plaatje….gebeurt er iets?

Lopen de blauwe lijnen parallel?

Wat zie je?

Hoe zit dit?

Nogmaals…wat zie je?

Tel de witte bolletjes.

Het vinden van een observatievraag Filmfragment: http://www.human.nl/ep-44594-jeroen-jeroen Welke observatievragen kun je hier stellen?

En nu jullie… 1. Brainstorm over een observatievraag op jouw stageplek. 2. Maak een planning voor alle acties die leiden tot a. het observatieplan in week 4. b. het eindverslag in week 9.

Tip: ga zo spoedig mogelijk op zoek naar een observatievraag. Volgende week:  Tip: ga zo spoedig mogelijk op zoek naar een observatievraag.