Opvoedrelaties onder spanning B

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zeer Intensieve Behandeling
Advertisements

WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Gedragsproblemen
Sensorische Informatie Verwerking
TOTALE COMMUNICATIE.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Dove en slechthorende kinderen
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Valerie Bommers Jill Vannieuwenhuyse
Autisme en intelligentie
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Thuisbegeleiding en gezinsfunctioneren
Verknopen door verbinden Joris Claes en Itte Van Hecke.
Ik heb iets van autisme of zo
Autisme in de dagelijkse praktijk
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Mevrouw drs. W.A.L. van Leeuwen
Ambulante Ondersteuning in de Wmo 2015
Ouder & Kind project Parkstad
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Eerstejaarsproblemen
Psychosociale begeleiding bij kanker
Opvoedrelaties onder spanning B
Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning B.
Gezins- en wijkgericht werken
Ouderschap en psychiatrie Ouders met een psychotische stoornis.
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 3 Marie-Joze van Raak
De domeinen & Niveau bij ABB.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Ondersteuning van ouders met een verstandelijke beperking Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege.
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 6
Methodiek: Plancyclus
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Week 3: Jeugdcriminaliteit Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning A.
Zelfmanagement Longpunt
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Zorgmijding in de verstandelijke gehandicaptenzorg Jannie Boomsma, december 2008.
Ingewikkelde puzzels Een lichte verstandelijke beperking en woonoverlast ??? LVB ???
Bevordering bekwaamheid ouders: gezinsbegeleiding.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Dagondersteuning (WMO – algemene voorziening) Overgang
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Ontwikkelingspsychologie
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Doelen behalen met activiteiten
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Kenniskring jobcoaching SBCM
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Opvoedrelaties onder spanning B Week 3 ouders met een verstandelijke beperking Docent: Madeleine Meurs www.med.hr.nl/meurm

Leerdoelen week 3 De student heeft kennis van ouder-, kind- en gezinsaspecten die de gezinsrelaties onder spanning kunnen zetten, namelijk een verstandelijke beperking bij (een van de) ouder (s). De student kan de risicofactoren en beschermende factoren in een gezin waarin sprake is van ouders met een verstandelijke beperking benoemen. De student kan beargumenteren welk pedagogisch handelen van ouders en/of professionele opvoeders gewenst is in deze gezinnen.

Programma Wat is een LVB en hoe beïnvloedt dit het ouderschap? Hulpverlening aan ouders met een LVB Pedagogisch handelen: een documentaire

Introductie https://www.youtube.com/watch?v=ihvLZUQoXkA#t=1 42 Wat weet je van een verstandelijke beperking? Wat is het? Wat kenmerkt iemand met een verstandelijke beperking? Wat betekent dit voor eventueel ouderschap?

Een verstandelijke beperking IQ kan bepalen of iemand verstandelijk beperkt is, maar de ernst van de beperking wordt veel meer bepaald door bijkomende problemen. In 2008 115.000 mensen met een verstandelijke beperking: IQ<70 Hiervan 60.000 ernstige verstandelijke beperking: IQ< 50, en 55.000 licht verstandelijke beperking: IQ tussen 50 en 70. Maar: verstandelijke beperking wordt steeds meer ontdekt! Kenmerkend: een blijvende ontwikkelingsachterstand ten gevolge van een stoornis in het cognitief functioneren

Volgens de DSM IV-R Een significante beperking in intelligentie: IQ < 70. Een significante beperking in het adaptieve gedrag: niet kunnen voldoen aan de normen die horen bij de leeftijd in vergelijking tot leeftijdsgenoten wat betreft sociale vaardigheden, verantwoordelijkheden, communicatie, onafhankelijkheid, zelfredzaamheid. Het optreden van deze beperkingen vóór het 18e levensjaar. Als mensen op latere leeftijd een achterstand oplopen in hun ontwikkeling en mogelijkheden als gevolg van hersenletsel spreekt men van een niet aangeboren hersenletsel (NAHD)

Mogelijke oorzaken Afwijkingen in genetisch materiaal Stoornissen tijdens de zwangerschap Problemen bij de geboorte Beschadigingen na de geboorte Stationaire en progressieve aandoeningen

Indeling verstandelijke beperking Mate van verstandelijke beperking IQ Leeftijdsfase Cognitieve fase volgens Piaget Diep verstandelijk beperkt 0-20 Tot 2 jaar Senso-motorisch Ernstig verstandelijk beperkt 20-40 2-4 jaar Pre-operationeel Matig verstandelijk beperkt 35-55 4-7 jaar Licht verstandelijk beperkt 50-70 7-11 jaar Concreet-operationeel

Abstract denkvermogen en probleemoplossing Mensen met een LVB hebben moeite met verbanden herkennen: De relatie tussen oorzaak en gevolg (heden en verleden) De relatie tussen situaties en de reactie/gedrag erop De relatie tussen situaties en emoties De relatie tussen situaties, emoties en de lichamelijke reacties Uit een scala oplossingen kiezen voor de gewenste oplossing/verandering De consequenties kunnen overzien m.b.t. de tijdsinvestering om te kunnen veranderen

Typering van de lichte verstandelijke beperking De beperking wordt vaak pas laat ontdekt (kleuterleeftijd). Kloof tussen verbale en performale IQ Soms is zelfstandig wonen, maar vaak ook begeleiding nodig. Beperkte waarneming, moeite met overzicht bewaren, met informatie combineren, weinig abstractievermogen Vooral gericht op waarneembare realiteit in het hier en nu. Beperkt oordeelsvermogen en sterk beïnvloedbaar van buitenaf of binnenuit. Komt regelmatig samen voor met lichamelijke handicap, psychische stoornis en gezinsproblematiek. Laag EQ, o.a. zelfbeeld, zelfvertrouwen, aanpassingsvermogen, stressmanagement, emotieregulering Velen kunnen zich redden zolang het leven voorspelbaar verloopt. Vaak bewust van hun ‘anders zijn’, maar ook zelfoverschatting

Opgroeien met een verstandelijk beperkte ouder Kinderen met een normale aanleg lopen vaak na enige jaren al een grote achterstand in hun ontwikkeling op, doordat ze in het gezin niet voldoende worden gestimuleerd. We zien: Psychische en gedragsproblemen Mishandeling en verwaarlozing Gezinsproblemen Vaker een verstandelijke beperking en vertraagde ontwikkeling Grotere kans op uithuisplaatsing Parentificatie en loyaliteitsconflicten Onveilige relatie Last van stigmatisering

Wat helpt? Bereidheid ondersteuning te accepteren Vermogen tot leren Eigen ervaringen met ouders Sterke partner Continuïteit en beschikbaarheid van professionele ondersteuning.

Opdracht casus Shirley Welke kenmerken van mensen met een lvb herken je bij Shirley? Welke (opvoed)vaardigheden zou Shirley nodig hebben om haar 2 zonen op te voeden? Waaraan ontbreekt het haar? Hoe zou het komen dat de hulpverlening stagneert? Hoe zou de hulpverlening dit gezin weer kunnen bereiken? Welke houding?

Hoe de hulpverlening kan vastlopen... Weerstand komt vaak voort uit onmacht, maar wordt soms herkend als onwil. Hierdoor ontstaat een negatiever spiraal. De hulpverlener wil gedrag veranderen De cliënt erkent zijn gedrag niet als probleem of is niet in staat verandering aan te brengen De hulpverlener kan geen juiste aanpak vinden en uit zijn onmacht naar de cliënt waardoor het probleemgedrag toeneemt De hulpverlener gebruikt te veel verbale communicatie en fixeert zich op het probleem De relatie wordt moeizaam en kan escaleren

Problemen in communicatie De cliënt kan de juiste bewoordingen niet vinden om het probleem aan te duiden Het taalgebruik is te abstract voor de cliënt/de cliënt kent sommige begrippen niet De spreektijd is te lang, de cliënt kan de informatie niet naar belangrijkheid selecteren.

Opdracnt: Hoe begeleiden? 1. Maak een overzicht van de competenties waarover een hulpverlener die met clienten met een lvb werkt moet beschikken. Beschrijf: Kennis Vaardigheden Houding 2. Beschrijf waar een instelling moet voorzien om een goede werkomgeving te creeren om met deze clienten te kunnen werken.

Machteloos Welke risico’s herken je die de ontwikkeling van het kind belemmeren? Is er sprake van ‘goed genoeg’ opvoeden? Welk professioneel handelen is nodig? Wat vind je van de aanpak van de gezinscoaches? Wordt er voldaan aan de randvoorwaarden/competenties? Welke interventie zou geschikt zijn in deze casus?

Wat werkt in begeleiding? communicatievaardigheden, opvoedvaardigheden, intensieve gezinsbegeleiding, oudertraining, complexe problematiek, psycho-educatie, gedragsmatige aanpak, systeemgericht werken, bevorderen van motivatie, sociale vaardigheden, overbelasting voorkomen, methodieken, multiproblem gezinnen, sociaal netwerk versterken, multidisciplinair werken, in thuissituatie, competentiegericht werken, oplossingsgericht, perspectief bieden.

Opdracht : Vormen van zorgaanbod Praktische thuiszorg /thuisondersteuning Intensieve ambulante gezinsbegeleiding Ouder-kind project Groepsbegeleiding Opdracht: Geef aan wat de interventie/methodiek inhoudt, benoem doelgroep, doel en werkwijze. Geef aan welke termen op deze interventie van toepassing zijn en licht toe. Benoem voor- en nadelen van de interventie.

Afsluiting Donderdag Voorbereiding op tentamen Responsie Integratie lesstof