Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!
Advertisements

KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK PM BELASTINGADVISEURS
Het doen van eigen onderzoek
Hoofdstuk 4 Verkooptraject deel 2: voorbereiding verkoopgesprek
Handen en voeten aan Doelmatigheid Cursus Kosten Baten Waterbeheer Robert van Cleef tel.: Mail: 6 oktober
Door goede gesprekken groeien
“Hoe kom ik aan klanten?”
De Toegevoegde Waarde van digitale kaarttafels Geo-informatie op Tafel, 17 oktober 2013 Peter Pelzer.
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Marco Oving Projectleider
Risico’s en gevaren van techniek
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Marktonderzoek Informatie inwinnen.
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
Ruimtelijke vormgeving II IAD 2 28 November 2013.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Workshop Fondsen werven
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
 Ondernemerschapspaspoort De reis naar de arbeidsmarkt van de toekomst, kun je vastleggen, de route bepaal jezelf! Waarom een paspoort: De Nederlandse.
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Het leven is een taart Ons leven bestaat uit de invulling van taartpunten. Het zijn levensterreinen die voor mensen vaak belangrijk zijn. Deze opdracht.
Social media presentatie
Kenmerk:18 juni 2015 ONDERZOEKSDATA ONDERZOCHT Datamanagement bij Avans Hogeschool Marjon Warmerdam Marijke Rinkel.
Programma 6 oktober uur Welkom uur Doel en achtergrond KBW uur Het instrument KBW uur Oefenen met de beslisboom.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
De maatschappelijke opbrengst van de bibliotheek
Onderzoeksvaardigheden 3
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop: presentatie en handleiding Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
Social work Week 2.
De klant was koningin…?. Wat gaan we doen? Kort voorstelrondje De klant is / was koningin Stukje Utrechtse geschiedenis Plus Tarief Donateurs / vrienden.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
Verschillende rollen en stijlen
Ideeën voor doorontwikkeling Hervormingsagenda Rijksdienst November 2013 DG OBR.
Kwalitatief interview(en) Maar waaróm geeft de respondent dat antwoord? Samen onderzoeken.
MIT en KEI informatiebijeenkomst MIT 2016 KennisvoucherRVO Innovatie-adviesprojectSNN HaalbaarheidsprojectSNN R&D samenwerkingsproject SNN
De andere impact-factor: geïmplementeerde kennis Henk Nies Bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg, VU Raad van bestuur Vilans, Utrecht Postersessie.
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
DAIR Conferentie 3-4 November 2004 IR project gezamenlijke instellingen.
GGD West-Brabant Annemieke Noor Ornella Bilthoven, 4 september 2012 Make up your mind ! Praat, deel en doe!
Het is een noodzaak voor het bedrijfsleven om online aanwezig te zijn Maar veel kleine bedrijven zijn terughoudend om dit te doen, als gevolg van de tijd.
MARKTONDERZOEK Deskresearch Field research Enquetes Diepte-interview.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Embedded Librarianship
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Heatmap.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Gezamenlijke aanpak van werk hoe doen we dat?
Herman Gelissen penningmeester
Conclusies evaluatie Regieraden
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek Utrecht dsds (workshop voor KNVI jaarcongres, 12 november beschikbaar via: workshop handleiding:

gebruikersinterviews, panels kenmerken: je meet wat mensen zeggen, niet wat ze doen het is kwalitatief je gebruikers zijn zich bewust van het onderzoek Hoe? enquêtes kenmerken: je meet wat mensen zeggen, niet wat ze doen het is kwantitatief je gebruikers zijn zich bewust van het onderzoek Hoe?

sentiment analyse kenmerken: je meet wat mensen zeggen, niet wat ze doen het is kwantitatief je gebruikers zijn zich niet bewust van het onderzoek Hoe? web analytics kenmerken: je meet wat mensen doen, niet wat ze zeggen het is kwantitatief je gebruikers zijn zich niet bewust van het onderzoek Hoe?

observatie gedrag, ongemodereerd kenmerken: je meet wat mensen doen, niet wat ze zeggen kan kwalitatief of kwantitatief zijn je gebruikers zijn zich niet bewust van het onderzoek Hoe? observatie gedrag, gemodereerd [bv. eye tracking / read aloud] kenmerken: je meet wat mensen doen, niet wat ze zeggen kan kwantitatief of kwalitatief zijn je gebruikers zijn zich bewust van het onderzoek Hoe?

meten downloads / uitleningen etc. kenmerken: je meet wat mensen doen, niet wat ze zeggen het is kwantitatief je gebruikers zijn zich niet bewust van het onderzoek Hoe? A/B tests kenmerken: je vergelijkt 2 situaties (experimenteel) altijd in combinatie met een andere onderzoeksopzet Hoe?

uitbesteden aan onderzoeksbureau kenmerken: is duur vraagt veel overleg is snel het bureau is mogelijk in staat tot zaken die je zelf niet kan Wie? zelf individueel uitvoeren kenmerken: er is geen overleg nodig heeft risico van beperkte blik je hebt mogelijk onvoldoende expertise Wie?

project binnen eigen organisatie kenmerken: is vaak zorgvuldig soms traag mogelijk onvoldoende expertise Wie? analyse op data van anderen kenmerken: is mogelijk goedkoop data misschien niet exact wat je zou willen Wie?

analyse literatuur van anderen kenmerken: is goedkoop uitkomsten mogelijk niet precies van toepassing op eigen situatie Wie? gezamenlijk met aantal bibliotheken kenmerken: vereist veel overleg is soms traag je kunt kosten delen heeft als meerwaarde: vergelijking Wie?

onderzoek door stagair(e) kenmerken: vraagt (veel) begeleiding er zijn weinig directe kosten je kunt profiteren van vrije rol en frisse blik stagair(e) Wie?

leeruitkomsten toelichting: deze geven aan wat je gebruiker aan je dienst heeft of met je dienst kan gebruikcijfers toelichting: deze geven aan hoeveel een dienst wordt gebruikt Wat?

gedrag toelichting: dit geeft aan hoe een dienst wordt gebruikt tevredenheid toelichting: dit geeft aan hoe gebruikers van een dienst zich voelen Wat?

meningen toelichting: deze geven aan hoe een dienst wordt beoordeeld Wat? ideeën toelichting: deze geven aan hoe een dienst verbeterd kan worden Wat?

populatiekenmerken toelichting: deze geven aan door wie dienst wordt gebruikt uitgaven/inkomsten toelichting: deze geven aan hoeveel een dienst kost Wat?

aanbieden/bedenken nieuwe dienstverlening toelichting: om (potentiële/toekomstige) behoefte van bestaande of nieuwe doelgroepen te achterhalen Waarom? verbeteren/aanpassen bestaande dienstverlening toelichting: om veranderende behoefte te volgen om diensten concurrerend te houden Waarom?

identificeren nieuwe gebruikersgroepen toelichting: Om potentieel meer gebruik te genereren voor diensten, en mogelijk meer inkomsten te genereren Waarom? verhogen efficiëntie (tijd, geld) toelichting: om meer te doen met dezelfde mensen en middelen Waarom?

identificeren gaten in kennis/expertise toelichting: om competenties/kennis van je eigen mensen up-to-date houden Waarom? aantonen ROI (return on investment) toelichting: om je toegevoegde waarde aan te tonen bij je eigen financiers om te zien hoe je gebruikers door jouw diensten zijn verrijkt Waarom?

verbeteren imago toelichting: om het beeld van je organisatie en diensten bij buitenwacht te verbeteren Waarom? bezuinigen toelichting: onderbouwen keuzes voor uitvoering bezuinigingen Waarom?

Vraag

Dàt zouden ze nou eens moeten onderzoeken ! Schrijf hierboven een vraag op die u graag onderzocht zou willen zien (op het gebied van bibliotheken / informatie) en neem dit kaartje mee naar de workshop

Dàt zouden ze nou eens moeten onderzoeken ! Schrijf dan hierboven een vraag op die u graag onderzocht zou willen zien (op het gebied van bibliotheken / informatie) en neem dit kaartje mee naar de workshop Dàt zouden ze nou eens moeten onderzoeken ! Schrijf dan hierboven een vraag op die u graag onderzocht zou willen zien (op het gebied van bibliotheken / informatie) en neem dit kaartje mee naar de workshop Dàt zouden ze nou eens moeten onderzoeken ! Schrijf dan hierboven een vraag op die u graag onderzocht zou willen zien (op het gebied van bibliotheken / informatie) en neem dit kaartje mee naar de workshop Dàt zouden ze nou eens moeten onderzoeken ! Schrijf dan hierboven een vraag op die u graag onderzocht zou willen zien (op het gebied van bibliotheken / informatie) en neem dit kaartje mee naar de workshop