Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode 2013-2016 –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“The Future depends on what we do in the present!”
Advertisements

4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Opbrengstgericht werken
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Samenwerken in burgerschap
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Begeleidingsplannen GGZ
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Jongeren Preventie Team
SPOLT in de gemeente Leudal
Netwerkbijeenkomst cultuurcoaches
“Help mij het zelf te doen”
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Hoe bepaal ik de kwaliteit van cultuuronderwijs? jorien schulten & piet hagenaars.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Scholen≤≥erfgoedinstellingen Gino Huiskes CultuurClick Groningen Tineke de Danschutter Erfgoedpartners, Museumhuis Saskia van Lier, erfgoedjuf Margreet.
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
POP3. Programma Rol van provincie, SNN en RVO Veenkoloniën maatregel 1 Veenkoloniën maatregel 7 Subsidie aanvragen POP3 agenda Vragen Europees Landbouwfonds.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Visie gemeente Heusden over IKC 19 maart 2015 Wander van Es.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
INHOUD PRESENTATIE  Aanleiding: brief staatssecretaris Zijlstra  Kernpunten cultuureducatiebeleid ‘13-’16  Voorwaarden vanuit rijksoverheid  Cultuurloper.
Informatiebijeenkomst Woensdag 22 april Nieuwe subsidieaanvraag 1.Verhoogde bedragen € 9,50 per leerling per jaar Minimaal € 760 (bij minder dan.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
Cultuureducatie in Dongen 9-puntenplan door Iris van Kollenburg Geïnspireerd door de cursus Cultuureducatie voor ambtenaren van het BisK.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Cultuureducatie met Kwaliteit Inhoudelijke basis 1) Tussentijdse evaluatie Van nice naar need Continueren Betrokkenheid Pabo’s en Kunstvakonderwijs.
Scholen en culturele aanbieders in gesprek Filmpje.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
De nieuwe onderbouw.
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Platform VMBO Dienstverlening en Producten
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant
Een duurzaam traject.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
voor Rotterdamse kinderen
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
Oranje Nassau College Zoetermeer
Presentatie Rode Bosbes
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Reflecteren volgens de kritische incident methode
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Basistekst : Talentontwikkeling
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Transcript van de presentatie:

Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal

Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche: 2015 en 2016 Uitvoering door convenantpartners –steden > inwoners –provincies < inwoners –uitvoering Overijssel door Rijnbrinkgroep Systematiek –pilotprojecten –kennisdeling

CmK in Oldenzaal -De Bongerd -De Leemstee -Kaliber Kunstenschool

Doelen CmK ontwikkeling, verdieping en vernieuwing curriculum t.a.v. kunstzinnige oriëntatie vakinhoudelijk deskundigheid relatie scholen en culturele omgeving bevorderen culturele ontwikkeling leerling

Doelen CmK ontwikkeling, verdieping en vernieuwing curriculum t.a.v. kunstzinnige oriëntatie onderwijskundige visie doorgaande leerlijnen verankering in schoolplan

Doelen CmK vakinhoudelijk deskundigheid leerkrachten  met name vakinhoudelijk (vaardigheden en kennis) educatief medewerkers  vakinhoudelijk en pedagogisch/didactisch

Doelen CmK relatie scholen en culturele omgeving inhoudelijke bijdrage aan behalen kerndoelen kunstzinnige oriëntatie duurzame en intensieve samenwerking

Doelen CmK Samenhang en borging samenhangend programma: doorlopende leerlijn gericht op culturele ontwikkeling leerling waarbij leeropbrengst centraal staat en duidelijke relatie gelegd wordt met de kerndoelen kunstzinnige oriëntatie borging op lange termijn, daarom schoolbesturen betrekken

Doelen CmK bevorderen culturele ontwikkeling leerling leeropbrengsten in relatie met kerndoelen instrumentarium beoordelen culturele ontwikkeling leerling

matching van pilotaanvragen scholen en culturele instellingen CmK 1 e tranche

De Bongerd Music line: doorgaande leerlijn in de groepslessen met aansluitende keuzekastopdrachten, gebaseerd op Dalton en acht meervoudige intelligenties

De Bongerd Resultaten voor de discipline Muziek als onderdeel van Cultuureducatie in het schoolplan, is een doorgaande leerlijn ontwikkeld en ingevoerd die als inspiratie kan dienen voor de ontwikkeling van leerlijnen van de andere disciplines. het schoolteam heeft deelgenomen aan een ondersteunend programma om de benodigde vakinhoudelijke deskundigheid te verwerven. een school-specifieke reader met de leerlijn groep 1-8 (per groep 8 lessen  Dalton). muzieklessen worden uitgevoerd volgens rooster en (mede) gegeven door de groepsleerkrachten.

De Leemstee Muziektalent: verdieping muzikale vaardigheden door goede muzieklessen op school en in de wijk, samen met muziekvereniging Semper Crescendo

De Leemstee Resultaten: Het talentontwikkelingsprogramma is –gekoppeld aan de doorgaande leerlijn- opgenomen in het schoolplan. Leden van de betrokken vereniging hebben deelgenomen aan een ondersteunend programma om de benodigde vakinhoudelijke deskundigheid te verwerven. Alle groepen hebben gedurende de periode van de uitvoer (jan 2014 t/m juli 2016) minimaal 3 binnenschoolse contactmomenten gehad met (een lid van) de vereniging en vakdocent van de vereniging/muziekschool. Het buitenschoolse talentontwikkelingsprogramma is ontwikkeld en start in schooljaar Gedurende het project vinden minimaal 2 gezamenlijke optredens plaats met de vereniging op de eigen school en/of bij de vereniging.

aanvragen kan tot 1 oktober gezamenlijk door school/scholen en culturele instelling(en) CmK 2 e tranche

CmK 2 e tranche Overijssel 1 miljoen euro voor heel Overijssel 60% voor implementeren en doorontwikkelen van bestaande projecten 40% voor nieuwe projecten cultuureducatie-met-kwaliteit

Concretisering implementatie (60%) ureninzet om een bestaande pilot/project op een andere school of andere scholen te implementeren bijvoorbeeld door middel van een docententraining

Concretisering doorontwikkeling (60%) denk aan toevoegen/uitbreiden andere kunstdisciplines of thema's integreren met andere vakken betrekken culturele omgeving ontwikkelen van lesmateriaal voor nog ontbrekende groepen

Nieuwe projecten (40%) Prioriteit cultureel erfgoed dans literatuur media-educatie

Welke activiteiten? activiteiten gericht op ontwikkeling, verdieping en vernieuwing curriculum leergebied kunstzinnige oriëntatie met doel om doorgaande leerlijnen te realiseren activiteiten die bijdragen aan vakinhoudelijke deskundigheid van leerkrachten, inclusief vakdocenten en medewerkers van culturele instellingen op gebied van cultuureducatie activiteiten die bijdragen aan ontwikkeling en toepassen van een instrumentarium voor het beoordelen van de culturele ontwikkeling van leerlingen --> leeropbrengst leerlijnen waarbij er een combinatie is tussen lessen gegeven door klassendocenten en workshops door culturele instellingen activiteiten waarin er een koppeling wordt gemaakt tussen onderwijsaanbod en talentontwikkeling

Criteria projecten over cultureel erfgoed, dans, literatuur en media-educatie hebben prioriteit mate van overdraagbaarheid op andere scholen en culturele instellingen gelijkwaardige spreiding over gemeenten in Overijssel bereik van het project bereik in verhouding tot de kosten van het project\ mate waarin het project aansluit op het nieuwe leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie van SLO

Nu én straks: - De Bongerd - Drie-eenheid - Nutsschool - St. Franciscusschool - De Esch Totaal 10 groepen ABC lessen

Kaliber Instrumentenfonds Oldenzaal Lions Oldenzaal Boeskoolfonds

Instrumentenfonds binnenschools: klassikale instrumentale lessen –blokfluit –ukelele buitenschools: op de scholen –instrumentencarrousel –kidsklassen

Vragen? Neem contact op met Marijke Albers projectleider cultuureducatie