Neue Kontakte 6e editie onderbouw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is Blits? • Complete methode voor het nieuwe vak Studievaardigheden. Doorlopende leerlijn van groep 5 t/m 8.
Advertisements

SG Nelson Mandela Op weg naar Dalton.
Erwin de Vries Charlotte Custers. Erwin de Vries Charlotte Custers.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
Methodepresentatie Pincode 5e editie
Preventieve instructiemethodiek
Het vak Engels ERK Tussendoelen, tussentoetsen Goede doorlopende leerlijnen Verzwaarde zak-slaagregeling havo/vwo Opbrengstgericht werken Meer differentiatie.
Realtime in vogelvlucht Demo ePack (zie ook site Centrale uitgangspunten: motivatie en leerrendement.
- Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO)
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
Differentiëren met TrabiTour
Pincode Naam spreker 4/4/17.
TrabiTour fährt weiter! Deutsch für die Oberstufe
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Ouderavond klas 2 25 maart 2014 PTA en examenregelingen
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
TrabiTour für die Unterstufe
Welkom.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Noordhoff Uitgevers Talendag
Neue Kontakte 4-kgt Workshop D-103
Nieuw Nederlands 4e editie
Symposium Differentiatie
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Actieonderzoek instructietafel.
Programma Toetsing en Afsluiting Lentiz| Het Groene Lyceum Onderzoekend & Ondernemend op weg naar het hbo!
Voor leesplezier én resultaat!
Wellantcollege Alphen a/d Rijn
Informatieavond groep 4
NU ENGELS.
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
10e editie voor de Tweede Fase
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Het belang van plannen.
Duits in 4,5 en 6 VWO Herzlich Willkommen !!. Waarom Duits? Duits is de taal van onze belangrijkste handelspartner, tevens ons buurland. Duits is de taal.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Herzlich Willkomen! Neue Kontakte 6e editie vmbo BK en KGT examendelen
Noordhoff Uitgevers werkt voor de docent 1 Gebruikers van MW h/v in gesprek met auteurs Welkom.
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
2 Neue Kontakte 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen.
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
2 Examentraining 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen.
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
Voorlichtingsavond 5HAVO / 6VWO Examentrainingen Studiekring 25 en 26 april 2016 Veluws College Walterbosch 12 januari 2016
Examenzaken 16 februari 2016 klas 2 Deze PowerPoint heeft alleen betrekking op het examen bij het Groene Lyceum en algemene examenzaken.
Veranderingen t.o.v. 3e editie
Nieuwsbegrip en Jeugdbieb
Voorlichtingsavond voor ouders klas 2 dinsdag 31 maart 2015 Het PTA: Programma van Toetsing en Afsluiting.
Studiemiddag TOETSING bij het vak Nederlands Malmberg 16 april 2013.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Welkom Voorstellen De vakken Zelfstandig werken Mededelingen Rondvraag Afsluiting.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Nieuw! Nectar 5e editie onderbouw
Hans Prins Vera Heijenrath
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Vragen, wat voor vragen?.
Introductieles Spaans  ¡Bienvenido! Mart de Weerd // September 2017
VMBO Modulair E&O – HBR – D&P – Z&W.
Helpen bij huiswerk en plannen
Controle                         Goethe Duits.
Meine Schüler und ich sprechen Deutsch!
Toetsen van WDA wiskundedialoog 2018
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Toetsen van WDA in de onderbouw nwd 2019
VersterktTalen Onderwijs Duits op het Valuascollege
WOORDSOORTEN HAVO-2.
Transcript van de presentatie:

Neue Kontakte 6e editie onderbouw Charlotte Custers

Waar werkt u nu mee? In welk niveau / leerjaar bent u geïnteresseerd? Wat hoopt u dat er in de 6e editie zit? Wat wilt u vandaag graag horen?

Beschikbare delen VMBO: 1, 2, 3, 4 VMBO BK Leerwerkboek 1, 2, 3, 4 VMBO KGT Leerwerkboek VMBO-TL / havo / vwo 1-2 thv Textbuch + 1-2 th Arbeitsbuch of 1-2 hv Arbeitsbuch 3 h/v Textbuch + Arbeitsbuch vwo: 1-2, 3 vwo Textbuch + Arbeitsbuch

Uitgangspunten 6e editie ERK Profile Deutsch A1- A2 Advies-grammaticaleerlijn Doorlopende leerlijnen Inhoudelijke afstemming niveaus Impliciete en expliciete Landeskunde Differentiatie Toetsen – RTTI (OBIT) Authentieke video-fragmenten Unieke leeshulp Drillster: adaptief idioom verwerven

Voorbeeld afstemming: Nomen in delen 1-2 thv kgt 1 geslachten I, ein/kein 2 geslachten II, bez. vnw. 3 für mich 4 mich 5 mit mir 6 dies, welch, jed, all 1 geslachten I 2 ein/kein 3 bez. vnw. 4 für mich 5 mich 6 geslachten II, dies, welch, jed, all

Globale opbouw van een hoofdstuk Landes-kunde en Jugend-literatur Teil I Teil II Praxis Wieder-holung Extra L Hören / M Lesen

Opbouw hoofdstuk

Ingebouwde differentiatie Alle *-opdrachten zijn moeilijker. In BK zijn de *-opdrachten voor kaderleerlingen. In KGT zijn *-opdrachten voor GT-leerlingen. In th zijn de *-opdrachten voor havoleerlingen. In hv zijn *-opdrachten voor vwo-leerlingen. Differentiatie komt bij voor in: Idioom (zowel in opdrachten als Lernliste) Let op: *-woorden staan niet in de Redemittel van een hoofdstuk. Grammatica (alleen in de opdrachten, niet in de leerblokken) Extra L en M: Verdieping lezen en luisteren uit boek hoger niveau.

Hoe kunt u werken met de 6e editie?

Mogelijkheid A: aandacht voor verschillen tussen leerlingen 1 Teil 1 (met *-opdrachten) 2 Zum Schluss 3 4 Kennistoets Teil 1 (sterke lln. zouden deze kunnen overslaan?!) 5 Teil 2 (met *-opdrachten) 6 Zum Schluss 7 8

Mogelijkheid B: de harde kennisvariant 1 Teil1 2 Teil 2 3 Zum Schluss Teil 1+2 (evt. herhaling van noodzakelijke onderdelen) 4 Kennistoets Teil 1+2 (heel hoofdstuk)

Mogelijkheid C: de vaardighedenvariant 1 Teil 1 2 Teil 2 3 Praxis 4 Spreekkaarten 5 Leestoets en luistertoets

Toetsaanbod delen 1, 2 en 3

Voorbeeld toetsplanners / PTDs 1-2 T/H toetsplanning % Kapitel 1 Teil 1 Kennistoets + Luistertoets 5 Kapitel 1 Teil 2 Kennistoets + Leestoets Praxis Kapitel 2 Teil 1 Kennistoets + Luistertoets Kapitel 2 Teil 2 Kennistoets + Leestoets Spreekvaardigheidstoets Kapitel 3 Teil 1 Kennistoets + Luistertoets Kapitel 3 Teil 2 Kennistoets + Leestoets Kapitel 4 Teil 1 Kennistoets + Luistertoets Kapitel 4 Teil 2 Kennistoets + Leestoets Leesvaardigheidstoets 10 Kapitel 5 Teil 1 Kennistoets + Luistertoets Kapitel 5 Teil 2 Kennistoets + Leestoets Kapitel 6 Teil 1 Kennistoets + Luistertoets Kapitel 6 Teil 2 Kennistoets + Leestoets 1-2 H/V toetsplanning % Kapitel 1 Kennistoets + Luistervaardigheid 10 Praxis 5 Kapitel 2 Kennistoets + Luistervaardigheid Spreekvaardigheidstoets Kapitel 3 Kennistoets + Luistervaardigheid Kapitel 4 Kennistoets + Luistervaardigheid Leesvaardigheidstoets Kapitel 5 Kennistoets + Luistervaardigheid Kapitel 6 Kennistoets + Luistervaardigheid   100

wk inhoud stofomschrijving huiswerk leerwerk extra stof 1 A Sehen, B Lesen 1, 2, 3 2 Lernliste Deutsch-Niederländisch A, B   C Grammatik 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11* 14 Grammatik C 9*, 12 C Grammatik, D Sprechen 13, 16, 18, 20*, 21 15*, 19 Lernliste Niederländisch-Deutsch D, D* 17 D Sprechen 22, 23, 24, 25, 28, 29 27, 30 Redemittel D 26 D Sprechen, E Wörterbuch, Landeskunde 31, 32, 33, 36, 37, 38 33, Zum Schluss Lernliste Deutsch-Niederländisch G, H Deeltoets 1 Kapitel 1, F In der Klasse: 34, 35 G Hören, H Lesen Zum Schluss, 39, 40 40 Grammatik I 39 3 I Grammatik 41, 42, 44, 45, 48 43, 46* 47, 49* J Sprechen 50, 52, 55, 56, 57 53, 54* Lernliste Niederländisch-Deutsch J / J* 51 58, 60, 61, 62, 64 63a Redemittel J 59 4 K Schreiben 65, 66, 67, 68 68, Zum Schluss L Sehen, M Lesen Zum Schluss, 70*, 71* 71* Lernliste Deutsch-Niederländisch Extra* Wiederholung 3*, 4, 6, 7, 9 1, 2, 5* Lernübersicht Kapitel 1 8* 5 Heeltoets + Luistertoets Kapitel 1 Deeltoets 2 Kapitel 1 Praxis 69 leestoets, spreektoets

Planning eigen praktijksituatie maken: Plant u van les tot les? Van periode tot periode? Of van toets tot toets? Heeft u mengklassen qua niveau? Heeft u schooleigen projecten of programmaonderdelen voor Duits? Heeft u toetsweken, vastgestelde gecoördineerde toetsen? Hoeveel mag u toetsen of moet u toetsen?

Samenvatting 1 Afstemming en cross-over tussen de niveaus 2 Afgestemd op ERK/Profile Deutsch 3 Schat aan oefeningen 4 Authentieke kijkfragmenten 5 Van receptief naar productief 6 Specifieke leesdidactiek 7 Schrijflijn 8 Instructie grotendeels in het Duits (vanaf thv + 3kgt) 9 Herhaling van harde kennis 10 Extra uitdaging in L Sehen/ Hören en M Lesen

Vragen / Wensen? Wat kan ik nog voor u doen? Volg ons op Neue Kontakte Online, Facebook of mail ons bij vragen of opmerkingen. Wij komen ook graag bij u langs! Herzlichen Dank für Ihre Aufmerksamkeit