Neue Kontakte 6e editie onderbouw Charlotte Custers
Waar werkt u nu mee? In welk niveau / leerjaar bent u geïnteresseerd? Wat hoopt u dat er in de 6e editie zit? Wat wilt u vandaag graag horen?
Beschikbare delen VMBO: 1, 2, 3, 4 VMBO BK Leerwerkboek 1, 2, 3, 4 VMBO KGT Leerwerkboek VMBO-TL / havo / vwo 1-2 thv Textbuch + 1-2 th Arbeitsbuch of 1-2 hv Arbeitsbuch 3 h/v Textbuch + Arbeitsbuch vwo: 1-2, 3 vwo Textbuch + Arbeitsbuch
Uitgangspunten 6e editie ERK Profile Deutsch A1- A2 Advies-grammaticaleerlijn Doorlopende leerlijnen Inhoudelijke afstemming niveaus Impliciete en expliciete Landeskunde Differentiatie Toetsen – RTTI (OBIT) Authentieke video-fragmenten Unieke leeshulp Drillster: adaptief idioom verwerven
Voorbeeld afstemming: Nomen in delen 1-2 thv kgt 1 geslachten I, ein/kein 2 geslachten II, bez. vnw. 3 für mich 4 mich 5 mit mir 6 dies, welch, jed, all 1 geslachten I 2 ein/kein 3 bez. vnw. 4 für mich 5 mich 6 geslachten II, dies, welch, jed, all
Globale opbouw van een hoofdstuk Landes-kunde en Jugend-literatur Teil I Teil II Praxis Wieder-holung Extra L Hören / M Lesen
Opbouw hoofdstuk
Ingebouwde differentiatie Alle *-opdrachten zijn moeilijker. In BK zijn de *-opdrachten voor kaderleerlingen. In KGT zijn *-opdrachten voor GT-leerlingen. In th zijn de *-opdrachten voor havoleerlingen. In hv zijn *-opdrachten voor vwo-leerlingen. Differentiatie komt bij voor in: Idioom (zowel in opdrachten als Lernliste) Let op: *-woorden staan niet in de Redemittel van een hoofdstuk. Grammatica (alleen in de opdrachten, niet in de leerblokken) Extra L en M: Verdieping lezen en luisteren uit boek hoger niveau.
Hoe kunt u werken met de 6e editie?
Mogelijkheid A: aandacht voor verschillen tussen leerlingen 1 Teil 1 (met *-opdrachten) 2 Zum Schluss 3 4 Kennistoets Teil 1 (sterke lln. zouden deze kunnen overslaan?!) 5 Teil 2 (met *-opdrachten) 6 Zum Schluss 7 8
Mogelijkheid B: de harde kennisvariant 1 Teil1 2 Teil 2 3 Zum Schluss Teil 1+2 (evt. herhaling van noodzakelijke onderdelen) 4 Kennistoets Teil 1+2 (heel hoofdstuk)
Mogelijkheid C: de vaardighedenvariant 1 Teil 1 2 Teil 2 3 Praxis 4 Spreekkaarten 5 Leestoets en luistertoets
Toetsaanbod delen 1, 2 en 3
Voorbeeld toetsplanners / PTDs 1-2 T/H toetsplanning % Kapitel 1 Teil 1 Kennistoets + Luistertoets 5 Kapitel 1 Teil 2 Kennistoets + Leestoets Praxis Kapitel 2 Teil 1 Kennistoets + Luistertoets Kapitel 2 Teil 2 Kennistoets + Leestoets Spreekvaardigheidstoets Kapitel 3 Teil 1 Kennistoets + Luistertoets Kapitel 3 Teil 2 Kennistoets + Leestoets Kapitel 4 Teil 1 Kennistoets + Luistertoets Kapitel 4 Teil 2 Kennistoets + Leestoets Leesvaardigheidstoets 10 Kapitel 5 Teil 1 Kennistoets + Luistertoets Kapitel 5 Teil 2 Kennistoets + Leestoets Kapitel 6 Teil 1 Kennistoets + Luistertoets Kapitel 6 Teil 2 Kennistoets + Leestoets 1-2 H/V toetsplanning % Kapitel 1 Kennistoets + Luistervaardigheid 10 Praxis 5 Kapitel 2 Kennistoets + Luistervaardigheid Spreekvaardigheidstoets Kapitel 3 Kennistoets + Luistervaardigheid Kapitel 4 Kennistoets + Luistervaardigheid Leesvaardigheidstoets Kapitel 5 Kennistoets + Luistervaardigheid Kapitel 6 Kennistoets + Luistervaardigheid 100
wk inhoud stofomschrijving huiswerk leerwerk extra stof 1 A Sehen, B Lesen 1, 2, 3 2 Lernliste Deutsch-Niederländisch A, B C Grammatik 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11* 14 Grammatik C 9*, 12 C Grammatik, D Sprechen 13, 16, 18, 20*, 21 15*, 19 Lernliste Niederländisch-Deutsch D, D* 17 D Sprechen 22, 23, 24, 25, 28, 29 27, 30 Redemittel D 26 D Sprechen, E Wörterbuch, Landeskunde 31, 32, 33, 36, 37, 38 33, Zum Schluss Lernliste Deutsch-Niederländisch G, H Deeltoets 1 Kapitel 1, F In der Klasse: 34, 35 G Hören, H Lesen Zum Schluss, 39, 40 40 Grammatik I 39 3 I Grammatik 41, 42, 44, 45, 48 43, 46* 47, 49* J Sprechen 50, 52, 55, 56, 57 53, 54* Lernliste Niederländisch-Deutsch J / J* 51 58, 60, 61, 62, 64 63a Redemittel J 59 4 K Schreiben 65, 66, 67, 68 68, Zum Schluss L Sehen, M Lesen Zum Schluss, 70*, 71* 71* Lernliste Deutsch-Niederländisch Extra* Wiederholung 3*, 4, 6, 7, 9 1, 2, 5* Lernübersicht Kapitel 1 8* 5 Heeltoets + Luistertoets Kapitel 1 Deeltoets 2 Kapitel 1 Praxis 69 leestoets, spreektoets
Planning eigen praktijksituatie maken: Plant u van les tot les? Van periode tot periode? Of van toets tot toets? Heeft u mengklassen qua niveau? Heeft u schooleigen projecten of programmaonderdelen voor Duits? Heeft u toetsweken, vastgestelde gecoördineerde toetsen? Hoeveel mag u toetsen of moet u toetsen?
Samenvatting 1 Afstemming en cross-over tussen de niveaus 2 Afgestemd op ERK/Profile Deutsch 3 Schat aan oefeningen 4 Authentieke kijkfragmenten 5 Van receptief naar productief 6 Specifieke leesdidactiek 7 Schrijflijn 8 Instructie grotendeels in het Duits (vanaf thv + 3kgt) 9 Herhaling van harde kennis 10 Extra uitdaging in L Sehen/ Hören en M Lesen
Vragen / Wensen? Wat kan ik nog voor u doen? Volg ons op Neue Kontakte Online, Facebook of mail ons bij vragen of opmerkingen. Wij komen ook graag bij u langs! Herzlichen Dank für Ihre Aufmerksamkeit