IKC ontwikkeling in de praktijk Presikhaaf West, Arnhem

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Presentatie IKC Almere, Amsterdam, Arnhem, Assen, Borger-Odoorn, Borsele, Delft, Den Helder, Diemen, Dordrecht, Eersel, Eindhoven, Enschede, Gaasterlân-Sleat,
Brede School: cheek to cheek
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
EERSTE JAAR Kopgroep wethouders voor kindcentra
Kleine school met eigen karakter Welkom 19 september 2011 leerjaar 1.
Harmonisatieplannen kabinet
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Voor alle kinderen betaalbare en toegankelijke dagarrangementen woensdag 12 september D&C Amsterdam Antoinette Kat.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Even voorstellen Anja Hol
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
Kinderopvang en onderwijs, partners in opleiding
Ontwikkelen van een opvangaanbod binnen de brede school Swolgen “ Naar een gezamenlijk aanbod van onderwijs,opvang, peuterspeelzaalwerk en activiteiten”
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Samengaan opvang en onderwijs in integrale kindcentra
Overlast en Zorg Overleg
Vooronderzoek. Theorie over peuters en kleuters. Visie Sterrenschool. Theorie over de verschillende soorten middelen bijv. Kaleidoscoop.
Aanpak op woonoverlast
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
De Salamander. De partners Basisschool de Schatgraaf Basisschool de Arabesk Peuterspeelzaal de Schatkist Kdv Wigwam Bso de Toverburcht Goed voor 1000.
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
IKC Klarendal.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Werken aan de doorgaande lijn van 0-13 jaar De visie van 7 onderwijsbestuurders.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Introductie bijeenkomst Vensterschool Selwerd Paddepoel Eugène Hegeman, Freek Molenkamp, Mariëlle Reneman.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Samenwerken in de keten Ervaringen van KPC groep.
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
Brede school Warmond Van droom naar werkelijkheid.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
‘Het IKC: wat worden kinderen, ouders en medewerkers daar wijzer van?’ Margriet Hofstee, Kinderopvang Zonnekinderen.
Grenzeloos leren… IKC conferentie Wageningen Geert Wieland (basisschool Dynamiek) Sven Schwartau (IKC de Tichelaar)
Johan van de Watering en Gerard Kusters
Krimp als kans… omdat we samenwerken!
Ontwikkelingen Peuterspeelzaal
PIT kinderopvang & onderwijs
Drijfzand of cement: de rol van de gemeente in IKC-vorming René Peeters wethouder Jeugd, Onderwijs, sport gemeente Almere 29 september 2017 Welkom,
Op weg naar IKC Rijsbergen
PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling
Onderzoek ‘peuterwerk in achterstandswijken’
IKC Merweplein Elly van de Wetering september 2018 Bert-Jan Kollmer.
IKC De Wenteling Balinge e.o.
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

IKC ontwikkeling in de praktijk Presikhaaf West, Arnhem

Presikhaaf West Een achterstandswijk Een groot MFC met daarin Twee scholen Peuterspeelzaal Kinderopvang Kinderwerk Politie Bibliotheek Volwassenactiviteiten Wijkteams Driestroom Logopedie Voedselbank En meer……

Presikhaven

De Kinderen

Het IKC proces Eén van de 3 pilots in Arnhem Het proces naar een IKC Doel Betere kansen voor kinderen in de wijk in een aansluitend aanbod Eén van de 3 pilots in Arnhem Het proces naar een IKC Fusie twee scholen (twee stichtingen) Startgroepen voor peuters van 2,5-4 jaar IKC-ontwikkelgroep met partners in IKC Rijnstad peuterwerk naar SKAR per 1/1/2016 Nieuwe structuren en samenwerkingen

Samen naar 1 organisatiemodel! Nieuwe naam Nieuwe structuur Pedagogisch-didactisch sterk concept voor de kinderen in deze wijk Organisatie vanuit belang kinderen en niet vanuit belangen organisaties

Kenmerken IKC Een leer- leefgemeenschap Intensieve en doelgerichte samenwerking van minimaal opvang en onderwijs, voor de buitenwereld één organisatie, één team met: Eén pedagogisch-didactische visie Eén plan met doorgaande lijnen Eén aansturing Eén uitstraling

Lourdes Annie Deelnemers: Lourdes Annie SKAR kinderopvang/bso Fusieschool Kindcentrum Lourdes Annie Deelnemers: Lourdes Annie SKAR kinderopvang/bso Rijnstad startgroepen Rijnstad kinderwerk 2 partners

Doorgaande lijn tbv kinderontwikkeling Partners: Lourdes Annie SKAR kinderopvang/bso Rijnstad startgroepen Rijnstad kinderwerk Directeur IKC Doorgaande lijn tbv kinderontwikkeling 0 – 4 jaar 4 – 7 jaar 7– 12 jaar Onderwijs Opvang ontwikkeling Onderwijs Opvang ontwikkeling Onderwijs Opvang ontwikkeling

wat doen we bijv. al samen? Gezamenlijke activiteiten scholen, zoals bijv. plusklas, academische opleidingsschool, gedragsteam IB voor startgroepen tot en met groep 4 en IB voor groep 4-8 Samen extra begrijpend lezen na school voor kinderen groep 6, huiswerkbegeleiding Samen met peuterspeelzaal de startgroepen, 5 dagdelen voor peuters van 2,5-4. Samen de verlengde schooldagen en relatie met kinderwerk (huiskamer) na school (300 kinderen per week) Samen met IKC-partners sportdagen, muziekprojecten, medewerkersavond, beleidsoverleg Samen een muziekproject onder en na school en bij kinderopvang (doorgaande lijn) Activiteiten kinderwerk tussen de middag Activiteiten kinderopvang en school (Sint, KBW) Zelfde directeur beide scholen vanaf 1-1-2015, die ook pilotleider IKC is

Gezamenlijk kader van de 5 partijen Afgelopen jaar ontwikkeld Gezamenlijke visie op leren Gezamenlijke missie en pedagogische visie Pedagogische grondhouding Nieuwe organisatiestructuur Gezamenlijk plan van aanpak 2015-2016 IKC-partners met werkgroepen (bijv. gezamenlijke uitstraling, naam, invullen organisatiestructuur, combinatiefunctionarissen, dagindeling, praktische samenwerkingsmogelijkheden

Hoe verder? Voortraject fusie Fusie tussen scholen per aug 2016 Proces van samensmelting educatie 4-13 (inhoud, cultuur, financiën, personeel) Een nieuwe naam per juni 2016 Peuterspeelzaalwerk Rijnstad naar SKAR per aug 2016 Proces van samensmelting Kinderopvang 0-4 (inhoud , cultuur, financiën, personeel) Actieteams van beide scholen die samenwerken aan inhoudelijke eenwording Werkgroepen IKC-breed Vacaturevervulling van afdelingsmanagers school per aug 2016 Werken vanuit nieuwe schoolstructuur per aug 2016 De gaande organisatieveranderingen vormgeven in het licht van het IKC

Wat is er nu nodig? Lef op alle niveaus Grenzen doorbreken Denken vanuit het IKC Helderheid over risico’s en visie van bestuurders daarop Mogelijkheden creëren door moederorganisaties o.b.v. visie Buiten grenzen kunnen organiseren met mandaat vanuit moederorganisaties, bijv. combifuncties, aannamebeleid, anders mogen werken Aansluiten bij de veranderprocessen bottum up Tijd Helderheid over subsidies en uitwerking op ander niveau (bijv. startgroepen) Werken met een vast team