SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Praktijk Project Social Work Kennismaken Korte inleiding op het project: Thema Armoede en Sociale uitsluiting Organisatie Groepen samenstellen
Kennismaken Mini-Interview met Wat doe je? - Hoe loopt je studie? - Wat is je doel tijdens dit project? - Wat staat er niet op je CV?
Hoezo armoede? In 2011 in Nederland: mensen onder armoedegrens en mensen die maar net genoeg hebben om van rond te komen. Binnen de Europese Unie: 20 miljoen mensen op of onder de armoedegrens In heel Europa (tot de Oeral): 80 miljoen mensen op of onder armoedegrens Forse stijging in 2013: hoogste aantal sinds Einde aan de dalende trend huishoudens afhankelijk van een laag inkomen
Thema: Armoede en sociale uitsluiting 9.00 min – 14.00Vanaf het begin
SHL - Organisatie
Studiebelasting 3 ECTS = 84 uur = 10,5 uur per week Tijd voor de subgroep: zoveel mogelijk tijdens de ingeroosterde lesbijeenkomsten Daarnaast zelfstudie Communicatie buiten de lesbijeenkomsten zoveel mogelijk via mail of
Bronnen Op reader Social Work Studiehandleiding: aanbevolen literatuur en websites Canon Sociaal Werk in Nederland en internationaal
SHL - Organisatie
Gezamenlijke opdracht Blz. 16 Stap 1: brainstormen over signalen en mogelijke bronnen Stap 2: afwegen of het signaal krachtig, frequent, ernstig, specifiek genoeg is om opgemerkt te worden door sociale professionals Stap 3: Het verband tussen het signaal en de kernwaarden van Social Work: sociale rechtvaardigheid, mensenrechten, collectieve verantwoordelijkheid en respect voor diversiteit Stap 4:Verzamelen van overtuigende bronnen met betrekking tot het signaal en analyseren van de gevonden data Stap 4:Wat zijn de gevolgen van het signaal en wat betekent dit voor voor sociale professionals? Stap 5:Het verwerken van de gegevens in het verslag Stap 6:Het uitwerken van het signaal in een heldere en originele presentatie.
Individuele opdracht: de eigen doelgroep blz Wat draag jij als professional, werkzaam binnen jouw eigen instelling, bij aan het vergroten van sociale rechtvaardigheid. 2. Op welke wijze heb jij als professional, werkzaam binnen jouw eigen instelling, te maken met mensenrechten? Draag jij bij of doe jij afbreuk aan de bescherming van mensenrechten van burgers of individuen? 3. In welk opzicht is er binnen jouw werk als professional, werkzaam in een instelling, sprake van collectieve verantwoordelijkheid? Welke vraagstukken die je in jouw werk tegenkomt zijn een zaak van collectieve verantwoordelijkheid. Motiveer je antwoord. 4. Op welke wijze kom je diversiteit tegen in jouw werk en op welke wijze geef jij als professional werkzaam binnen jouw instelling blijk van respect voor diversiteit? Het verslag bestaat uit tenminste vier A4. Tenslotte reflecteer je in maximaal een A4 over de wijze waarop jij een bijdrage geleverd hebt aan het eindresultaat van jouw subgroep
Groepssamenstelling 4 groepen 5 of 6 studenten per subgroep Waarvan minstens twee personen waarmee je nog niet eerder hebt samengewerkt
Deze week Samenwerkingsafspraken in een contract SHL lezen Oriënteren op de opdracht Week 4 Voorbereiden: bijlage 4 SHL (signaleren), reader en zoek naar informatie (artikel/tv programma/persoonlijke ervaring) over armoede en sociale uitsluiting. Brainstormen over signalen en mogelijke bronnen Afspraken maken en taken verdelen
Aan de slag! Samenwerkingscontract SHL lezen Oriënteren op de opdracht
Vragen?