Paul J. Cornelisse ESB Les 3 IBK3ESB01. ESB Connectiviteit OxI0K_I.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Service Oriented Architectures
Service oriented architecture (SOA) voor meavita: in house outsourcen jeroen j van beele ERIA fase 2 14 november 2007.
WEB toepassingen. Wat is een WEB toepassing of applicatie t.t.z... een WEB applicatie is een applicatieprogramma welke je via internet kunt gebruiken,
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
SBR: een toekomstvaste aanpak De kern van SBR  SBR vermindert rapportage- en administratiewerk  SBR biedt efficiencyvoordelen: eenmalig inrichten,
11 Infrastructuur Optimalisatie: Waarom een op voorzieningen gebaseerd platform de betere keuze is.
Standard Business Reporting Een schets 17 april 2012.
BI voor Microsoft Dynamics AX
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
Interaction diagrams: Sequence Diagram
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Basic Web Services Technology Matthijs Smith & Roel Arents tbv ISS 2005/2006.
Thinking Bigger About BI
Databases I (H. 1) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam Voorlopige versie 2003.
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
1 OMI Technisch ontwerp. 2 Technisch ontwerp ‘content’ Veel breder dan business portals (Carlson) Verschillende aspecten / aandachtspunten:
Presentatie Studiemiddag Indexen en Nadere Toegangen Ralph Stuyver, Projectmanager 4 maart 2010.
Joost van Dijk Web Technology
Referentiemodel voor de voorzieningen van Logius
SBR: een toekomstvaste aanpak
Conference Tour | 18 maart 2010 Conference Tour Multimedia en Mijn IB-Groep.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Service Oriented Architecture
Service Oriented Architecture
Minicollege Service Oriented Architecture
Business Marketing Management
Technische Architectuur
Business Marketing Management
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Risk Based Testing van pakketsoftware
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
© Copyright Dragon1 - Alle rechten voorbehouden.
How Architecture helps to reduce costs November 2011.
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Fedict Identity Authentication & Authorisation Informatievergadering M1016 – OPEN OFFERTEAANVRAAG VOOR DIENSTEN E-GOVERNMENT FEDICT PLATFORM.
WapliX Webdatabases New generations of applications.
How to manage the process to design -> migrate -> integrate -> run -> evolve! An always-on internet infrastructure Gerard van Draanen IT Architect, HP.
eDienst architectuur Snijvlak bedrijfsprocessen en ICT
MINOR BUSINESS PROCESS MANAGEMENT
Business Intelligence
ESB Les 2 IBK3ESB01 Paul J. Cornelisse. ESB : alles draait om services… Service composition Service reusability Service transactions Two-phase commit.
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Enterprise Application Integration
Oracle licenties…… Hoe kunt u besparen? David Abeln
Enterprise Service Bus IBK3ESB01
Les 7: BPM tot slot V2.0. Inhoud: 1. Protocollen 2. Object of service? 3. These + antithese = synthese 4. Soorten ESB’s (topologie) 5. Carrière.
“IT’S THE DATA STUPID..!” WAGENINGEN UNIVERSITEIT EN RESEARCH CENTRE.
1 Waarom COINS en waarom “Redesign the Standard”? Dik Spekkink Clustermanager Proces & IT Wat is.
Technische Architectuur. p. 2 Instellingen Q WS SSL Certificaat voor digitale handtekening Cert SSL client certificaat Web service Consumer SSL server.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
ArchiMate voor kennismodellen van NORA en haar dochters Marc Lankhorst 16 oktober 2013.
TOGAF Albert Gjaltema / Tech. Consultant II 11 maart 2008 getronicspinkroccade.nl.
Windows mappen en bestanden woensdag 3 februari 2016.
We Support Your Success!.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Inleiding (1/4) Nood aan integratie: binnen de onderneming (EAI)
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Uw eigen diensten verkopen via 2tCloud
Business case Enterprise Service Bus
ASP.NET MVC Web Development
Seminar v TELEBIB2 TELEBIB2.
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Productnaam.
Transcript van de presentatie:

Paul J. Cornelisse ESB Les 3 IBK3ESB01

ESB Connectiviteit OxI0K_I

Canonical Model A design pattern used to communicate between different data formats. A form of enterprise application integration, intended to reduce costs and standardize on agreed data definitions associated with integrating business systems. In the simplest form possible based on a standard, application integration solution. Most organizations also adopt a set of standards for message structure and content

CMM Canonical Message Model (CMM) De ESB is de kern van de architectuur in een Service-Oriented Architecture (SOA) De ESB verzorgt de connectiviteit tussen potentiele heterogene service clients en services

Historisch hebben de meeste organisaties te maken met bestaande (legacy) toepassingen Deze toepassingen gebruiken vaak merkgebonden modellen en metamodellen (syntaxis) van informatie (semantiek) in de berichten die zij verzenden of ontvangen

Zelfs als alle deelnemers gebruik maken van hetzelfde metamodel; bijvoorbeeld XML Schema Definition Language (XSD), kunnen ze nog steeds een ander message model gebruiken, bijvoorbeeld een ander schema

Problemen ontstaan wanneer de gebruikte applicaties in een organisatie meerdere proprietary message models en metamodels gebruiken om dezelfde soort informatie te beschrijven, zoals bijvoorbeeld NAW gegevens Zelfs als ze exact hetzelfde metamodel, zoals XSD, gebruiken, kan het veel moeite kosten om het berichtenverkeer af te stemmen en te ‘mappen’

Zo kan de ene toepassing de naam van een persoon in een enkel attribuut opslaan, terwijl een ander programma deze in twee attributen opslaat: een attribuut voor de voornaam en een ander voor de achternaam

Eventueel verschillende semantiek in berichten compliceren het probleem nog meer: Een marketing campagne applicatie kan een ‘klant’ anders definiëren (ook potentiële klanten) dan een call center applicatie (waarbij een klant is een persoon die een product heeft gekocht)

SOA behandelt de uitlijning van zakelijke en IT-behoeften en het maximaliseren van service hergebruik Door de benodigde zakelijke services te identificeren en specificeren, heeft een onderneming de flexibiliteit om best-of- breed services te kiezen en deze te gebruiken

Op deze wijze wordt de SOA binnen een organisatie steeds volwassener Uitdaging: Naarmate er meer services gevraagd en aangeboden worden groeit het communicatieprobleem

De rol van de ESB is loose coupling tussen de diverse services te ondersteunen Een deel van die rol behelst de transformatie tussen de verschillende message- en metamodellen

Naarmate het aantal interacties tussen services met eigen messagemodellen toeneemt, wordt de uitdaging van het beheer van noodzakelijke transformaties exponentieel groter Dit is een van de belangrijkste drijfveren voor het inrichten van CMM

ESB - mapping

ESB - complexiteit Het gaat er dus om de complexiteit in het berichtenverkeer tussen de diverse componenten (over de ESB) te verminderen

CMM – een voorbeeld Stel je voor: de zitting van de VN, om de Franse ambassadeur van informatie te voorzien is een hele batterij aan tolken nodig (Engels-Frans, Chinees-Frans, etc) Stel nu dat de voertaal binnen de VN op Esparanto wordt ingesteld. Dan heeft de ambassadeur alleen nog maar een tolk Esperanto-Frans nodig In dit simpele voorbeeld is Esperanto het CMM

CMM in een ESB

CMM – beetje techniek Vanuit technisch perspectief, bestaat een CMM uit: Een gedefinieerde semantische set, die de business entiteiten en hun zakelijke attributen gebruiken in alle berichten Een gedefinieerde reeks berichten met een specifieke syntax set die de business entiteiten beschrijven

CMM – stapje dieper Elke syntaxis set bevat een bijbehorende set van de gedefinieerde typen, elementen en attributen, gestructureerd om een zakelijk document te voorzien van een specifieke semantische betekenis en context Dit betekent niet dat iedere requestor of provider exact dezelfde boodschap set heeft, maar de berichten zijn consistent en allemaal gebaseerd op dezelfde syntax

CMM voordeel Naarmate het speelveld rondom de ESB een meer heterogeen karakter biedt het implementeren van een CMM binnen SOA steeds meer voordeel

CMM – de ESB vertaalt

Voordelen Bestaande services hoeven niet aangepast te worden Typische aanpak voor ESB in SOA. Er hoeven alleen een aantal mediators gecreerd te worden. (Niet N*M naar N+M) De ESB centraliseert het management en de governance met betrekking tot alle transformaties Eenvoudiger uitbreiding van het aantal services Nadelen Nog steeds dubbele transformatie De noodzaak tot ombouwen van proprietary message models vervalt (Zo komen we nooit tot een standaard)

CMM – de services vertalen

The service requester's infrastructuur vertaalt de eigen proprietary message naar het CMM De ESB is alleen maar verantwoordelijk voor routering en, eventuele, protocol conversie De infrastructuur van de provider vertaalt zijn proprietary model naar het CMM

CMM – de services vertalen Voordelen Transformatie van ESB overgeheveld naar services Eliminatie van management and operational load op de ESB. Zeer bruikbaar voor ondernemingen met voldoende development staff mbt applicatieontwikkeling maar met gelimiteerde support staff mbt de ESB. (bv. B2B of gedecentraliseerde organisaties) Nadelen Er moeten wijzigingen worden aangebracht in de services Soms te kostbaar In geval van externe seviceaanbieders soms ongenegen tot aanpassing

CMM – Ideaal scenario

Voordelen Ideaal voor de ontwikkeling van nieuwe applicaties De ESB kan zich concentreren op security en connectiviteit Lagere management- en operationele load op de ESB Gereduceerde kosten en betere performance van de ESB Nadelen Utopie Hoge kosten voor het aanpassen van bestaande applicaties en services Er moet consensus gevonden worden tussen alle deelnemende partijen

CMM – realistisch scenario

CMM CMM vermindert de complexiteit mbt connectiviteit tussen services door toepassing van heterogene berichtstructuren Je hebt kennisgemaakt met vier verschillende topologieen en oplossingsrichtingen