Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Advertisements

Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
SOCIAL WORK naam:. Martine Bink . m. d. nl med:. med
Oriëntatie op het beroep
ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 3 Marie-Joze van Raak
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Social work Week 2.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Project oriëntatie op het beroep Lesweek 1 VSR1F.
schpa.  Projectmatig werken  Opzet module  Opdrachten  Projectgroepen vormen  Wat verder nog ter sprake komt.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
STUDIELOOPBAAN COACHING KWARTAAL 4 WEEK 5 Marie-Joze van Raak.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Assessmentweek SEMESTER 1 (26-30 JANUARI 2015). Welkom!  Wat houdt deze week in?  Individuele voorbereiding  Werken in groepjes  Heel belangrijk:
Studieloopbaancoaching jaar 1 Kwartaal 3. Vandaag Kwartaaloverzicht Vervolg POP NOA NSE Toelichting SLC inleveropdracht 3 WBSA Opdracht.
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
PROJECT ORIËNTATIE OP HET BEROEP Kwartaal 1, week 7 Martine Bink Med.hro.nl/binmd.
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 2 Marie-Joze van Raak
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
TRENDS 2014 Hafida
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 3 Integratie van modulen Marie-Joze van Raak 1.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 1 – les 1 Rotterdam, September 2014.
Project 3 Week 3.  Mededelingen  Vragen opstellen voor opdrachtgever  Oriëntatie op opdracht (volgende week feedback in de les)  Wijkanalyse  Geen.
Project oriëntatie op het beroep Week 6 t/m 9. Week 6 Analyseren en concluderen Schrijven onderzoeksverslag groep Start beroepsproduct.
Keuzethema: differentiatie
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Doel Brede oriëntatie op de doelgroep ouderen
Keuzethema: differentiatie
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Sociale problematiek/crisisinterventies
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
TTT 2018 / 2019.
Transcript van de presentatie:

Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator

Inleiding  Introductie op deze module – doornemen studiehandleiding  Inhoud van de module  Opzet lessen  Toetsing & beoordeling  Overige afspraken  Opdracht 1: projectmatig werken  Opdracht 2: oriëntatie in een wijk  Presentatie van opdracht

Inhoud van de module  Kwartaal 1: Oriëntatie op…  Verschillende doelgroepen binnen de SPH  Organisatie werkveld van de SPH  Projectmatig werken  Onderzoeksvaardigheden  Kwartaal 2: Verdiepen in…  Individueel: 1 specifieke doelgroep binnen de thema doelgroep  Groep: thema doelgroep  Individuele onderzoeken als basis  Traject naar passende zorg

Inhoud module - Leerdoelen 1. De student heeft inzicht in de verschillende problematieken/stoornissen binnen de thema doelgroep en is in staat om de leefsituatie van één specifieke doelgroep hier binnen te analyseren. 2. De student is in staat op de opgedane kennis over verslavingsproblematiek en de verslavingszorg te herkennen bij de thema doelgroep en de specifieke doelgroep. 3. De student kan voor de thema doelgroep de sociale kaart van Rotterdam beschrijven en heeft zicht op het zorgaanbod en de organisatie van het zorgaanbod voor de specifieke doelgroep. 4. De student kan door middel van een creatief beroepsproduct in kaart brengen welke route de cliënt het beste kan volgen om tot een passend zorgaanbod te komen. 5. De student heeft zich de beginselen aangeleerd van projectmatig werken en kan reflecteren op zijn rol en leerproces binnen de projectgroep. 6. De student kan de basis onderzoeksvaardigheden toepassen binnen het project.

Toetsing en beoordeling 7 EC (+ onderzoeksvaardigheden 2 EC) Eindbeoordeling – Groep 3 EC CIJFER PROJECT GROEP Cijfer Weging Totaal Samenwerkingscontract GO / NO GO - Onderzoeksplan GO / NO GO - Onderzoeksverslag 2 Beroepsproduct 1 Voor een voldoende beoordeling zijn alle aspecten voldoende beoordeeld. Totaal / 3 = Eindbeoordeling – Individueel 4 EC CIJFER PROJECT INDIVIDUEEL Cijfer Weging Totaal Individueel onderzoek 2 Procesverslag 1 Voor een voldoende beoordeling zijn alle aspecten voldoende beoordeeld. Totaal / 3 = Toetscriteria: Technische vereisten Inhoudelijke vereisten

Projectopdracht Hoe kan door middel van een spel kennis worden overgedragen over het bieden van passende zorg voor de thema doelgroep aan eerstejaars SPH studenten?

Literatuurlijst  Donk, C. van der & Lanen, B. van (2011). Praktijkonderzoek in zorg en welzijn. Bussum: Uitgeverij Coutinho.  Heemskerk, Petrina & Vosters (2011). Werken in de SPH. Bussum: Uitgeverij Coutinho.  Hout, van A. (2012) Samen bouwen 2.0. Den Haag: Boom Lemma.  Johnson, David W & Jonhson, Frank P (2011). Groepsdynamica, theorie en vaardigheden. Nederland, Amsterdam.  Studiehandleiding altijd meenemen naar de les!

Opzet lessen – Kwartaal 1 (Opzet lessen kwartaal 2 volgt)  Hoorcollege en werkcollege / projectgroepen (4 X 50 minuten)  Hoorcollege (1 uur): Elke week wordt 1 thema doelgroep besproken  Werkcollege/projectgroep: Zelfstandig aan de slag met de oriëntatie en het onderzoeksplan!  Lesweken: voor invulling lessen zie studiehandleiding  Week 4: Inleveren samenwerkingscontract vrijdag uur  Week 8: Presentaties onderzoeksplan  Week 9: TOETSWEEK  Inleveren onderzoeksplan: woensdag voor uur op natschool

Afspraken  Voorbereiding voor de les  Bestuderen van de literatuur  Studiehandleiding bijhouden en elke les bij je hebben  Tijdens de les  Aanwezigheid / afwezigheid  Start van de les  Eten en drinken  Telefoongebruik Zie voor de regels ook het informatie boekje met de huisregels van de hogeschool! Rol docent: De docent heeft een coachfunctie De docent is beoordelaar

En…wie ben jij???

Opdracht 1: Projectmatig werken  Wat versta jij onder projectmatig werken?  Wat zijn jouw ervaringen met projectmatig werken?  Wat is het doel van projectmatig werken?  Wat zijn voor- en nadelen bij projectmatig werken volgens jou?  Waar moet je aan denken bij het werken in groepen?  Vorm groepjes van 4 personen en vergelijk jullie antwoorden:  Welke overeenkomsten hebben jullie? Welke verschillen zijn er?  Welke thema’s komen naar voren? Wat vinden jullie het belangrijk?  Bespreek vervolgens in het groepje:  Wat is volgens jullie van belang bij het vormen van een projectgroep  Wat is van belang bij de start van een project  Welke vaardigheden zijn van toepassing? Wat zijn mogelijke aandachtspunten?

Opdracht 2:Wat weten jullie al?

Opdracht 3  Presenteer in ongeveer 5 minuten jullie indruk, bevindingen en informatie over doelgroepen en instellingen van een bepaalde wijk aan de rest van de klas!!

Voor volgende week  Voorbereiding:  Lezen van de studiehandleiding  Bestuderen: Werken in de SPH – inleiding en verantwoording + hoofdstuk 1  Bestuderen: Groepsdynamica – Belbinrollen  Hoorcollege onderzoeksvaardigheden Voorbereiding voor de overige lesweken is te vinden in je studiehandleiding.