Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sprint Jabbla.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Uiterlijke structuur aanbrengen
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Formatief - summatief evalueren
Teamleren, hoe werkt dat?
Learning analytics: de docent
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Wim Schramme - febr Tutoringproject
De rol van de tutor: meer dan lesgeven alleen?!
De kleurles Marlies Schaerlaeckens en Lia Wouters
Portfolio
Effectieve instructie
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Infosessie Peer-assisted Learning Psychologische Kring Leuven
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
DigibordColleges Het maken van weblectures via het digibord.
Feedback Wat Soorten Door wie
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Nationale Studenten Enquête (NSE)
Het Ondernemingsdossier Pilot van KHN i.s.m. de Gemeente Leiden.
Startcollege B2 Psychologie
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Lezen: doe het goed voor
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Hulp en richtlijnen Kenmerk: JF augustus 2010 Ambitie jaarplanning inzet. AHB – opleiding BKM Achtergrond : Jaar met veel onrust (overuren.
Door Cégoline Rouquart 1 Ba TP Klas: B2. Inhoudstafel Inleiding Doel Methode Resultaten Discussie Bronnen Einde.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Digitaal nakijken met Turnitin
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
– examentraining schrijven & taalportfolio
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Communicatie digitaal studiemateriaal
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
What is the meaning of? Student centered learning
Passend onderwijs.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Learning Content Management Systeem
Sieberdam/ROCS & KODOS
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Masterclass voor lerarenopleiders
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven

In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!

Voordelen van het project Voor de Ba1-studenten Andere bron + meer feedback (niet enkel van de docent) Ba3-studenten kunnen zich op basis van eigen ervaring goed in de situatie van de Ba1- studenten verplaatsen Ba1-studenten krijgen moed door te zien welke vorderingen ze in twee jaar kunnen maken Voor de Ba3-studenten Andere rol (student  tutor) Opfrissing van grammatica Eventueel ontdekken van eigen hardnekkige fouten Opwarmen voor het syntheseschrijven Ba3-studenten zien in welke vorderingen ze in twee jaar gemaakt hebben

Achtergrond Rendement van Hoger Onderwijs verbeteren door inzet van coöperatieve werkvormen Sociaal-constructivistische benadering: Leren = actief en sociaal proces waarin meerdere mensen met elkaar onderhandelen over kennis  diepere verwerking dan bij het „blokken“ Bepalend voor succes van de werkvorm “(cross-level) peer tutoring”: Communicatie tussen de partners (  Hoe feedback geven en nemen?) Sturing van het leerproces (  Ondersteunende middelen) (de Smet, van Keer, & Valcke 2007)

Leertheoretische aspecten “Zone of proximal development“ (ZPD)(Vygotsky): Verschil tussen hetgeen een student op basis van zijn huidige kennis + vaardigheden alleen kan uitvoeren met hetgeen hij/zij met hulp door een ander kan uitvoeren Activering van de ZPD door aangepast feedback (aan het verwerkings- en kennisniveau van de tutee) Stappenplan („dynamic assessment“; Lantolf & Thorne 2006): (fout) aanduiden -> annoteren -> corrigeren – Is het een verstrooidheidsfoutje?  Aanduiden – Is het een fout die de tutee zelf kan corrigeren als hij/zij aan de regel wordt herinnerd?  Annotatiesymbool (+ evt. benoemen van de regel tijdens tutoring) – Is het een fout die de student nog niet zelf kann corrigeren?  Correctie door de tutor (+ evt. uitleg tijdens tutoring) EXPLICIETEXPLICIET

Lijst met annotatiesymbolen

Opbouw 2 x 2 lesuren Eerste sessie: f2f-feedback in kleine groepen  asynchroon annoteren maar synchroon bespreken Tweede sessie: individuele online feedback  synchroon annoteren en bespreken

1. f2f-sessie Ba1: 1u samenvatting schrijven Ba3: 1u brontekst doorgronden + Ba1-teksten in kleine groepen lezen en annoteren 40 min f2f-feedback 2 Ba3 studenten (tutors) 3-4 Ba1 studenten (tutees)  1 groep

2. Online sessie Ba1: 1u samenvatting schrijven Ba3: 30 min brontekst doorgronden 50 min online feedback 1 Ba3-student (tutor) 2 Ba1-studenten (tutees)

Ba1 Ba3

Resultaten Enquete onmiddellijk na tweede sessie ingevuld (10 min, Curios) Voorkeur: StudentenVoorkeur schrijven/corrigerenVoorkeur feedback 61 Ba117 op papier28%31 f2f51% 43 online71%30 online49% 43 Ba316 op papier37%28 f2f65% 27 online63%14 online33%

Resultaten: schrijven/corrigeren StudentenVoorkeur papierVoorkeur online Ba128% -rustig nadenken -geen stress -er leest niemand mee -voorbereiding examen 71% -snel -naslagwerken beschikbaar -ordelijk corrigeren -automatisch opslaan Ba337% -betere concentratie -afgewerkte tekst -volledige feedback voorbereiden -Ba1-studenten worden niet onderbroken in schrijf- en denkproces 63% -naslagwerken beschikbaar -ordelijk corrigeren -geen onleesbaar handschrift -commentaar bij fouten -schrijfproces volgen

Resultaten: feedback StudentenVoorkeur f2fVoorkeur online Ba151% -persoonlijk contact -groepssfeer -leren uit fouten van anderen -betere concentratie -bijkomende vragen -fouten blijven zichtbaar 49% -persoonlijk, hoewel anoniem -minder geremd -ordelijker, overzichtelijker, sneller, duidelijker -ter zake blijven -eigen fouten corrigeren -hulp bij tekstbegrip Ba365% -persoonlijk contact -geen technische problemen -nuancering en intonatie -meer vragen -structuur- en inhoudsfouten 33% -geen onleesbaar handschrift -opmerkingen en fouten -anoniem -minder geremd en gestresseerd -ter zake blijven -oplossingen niet voorkauwen

Blik terug en blik vooruit Succesrijke eerste ervaring met pilootproject dit jaar ondanks organisatorische probleempjes (m.b.t. tools en timing) : – Opname van de processen voor onderzoek (Morae resp. microfoon) – Settings: evt. 3 verschillende groepen (f2f / online synchroon / online asynchroon) (de Smet et al. 2007) Nood aan onderzoek rond: – f2f versus online setting – Focus op proces + mogelijke ondersteuning  In 2015 vervolg als onderzoekspraatje ;-)

Literatuur de Smet, M., van Keer, H., & Valcke, M. (2007). Peer tutoring in het hoger onderwijs. Een studie naar tutorgedrag binnen een online en face-to-face setting. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 25(1), Lantolf, J. P., & Thorne, S. L. (2006). Sociocultural theory and the genesis of L2 development.