Presentatie kennisbank natuurkunde Ruud de Moor Centrum (RdMC) Pleincollege Eckart, Eindhoven Wim Maagdenberg Karel Stevens Huub van Wunnik Raimond Franssen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HOOFDSTUK 3 : ELEKTRISCHE POTENTIAAL.
Advertisements

Les 2 : MODULE 1 STARRE LICHAMEN
Energie Wanneer bezit een lichaam energie ?
Arbeid.
Eenparige vertraagde beweging
Met onze speciale dank aan (documentenmap). Waarom gebeurt re-educatie (na verlamming bijvoorbeeld) vaak in een zwembad? Wat is het voordeel van aquagym?
Uitwisseling van stoffen
Arbeid en energie Hoofdstuk 6.
Vermogen Veel vermogen Zelfde locomotief in model, weinig vermogen.
Title Fysica Energie FirstName LastName – Activity / Group.
Energie 1.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs
Momenten Vwo: paragraaf 4.3 Stevin.
Fysica 1* NELOS Boyle-Mariotte, Archimedes, Dalton & Henry © G.W. Van der Veg - Sportduikclub ‘de Walrussen’
Lesgeven en begeleiden
4. De Wereld na Toch ook echte oorlog.
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
4.1 Zonder verplaatsing is er geen arbeid
Wrijvingskracht en normaal kracht toegepast
Basisvaardigheden - Inhoud
Opgave 1 a) b) zwaartekracht (N) massa (kg)
Opdracht 1 a) b) c) d) Stand B, door de zwaartekracht
Opgave 1 a) b) De resulterende kracht heeft de richting van de weerstand De fiets+fietser remt af.
Elektriciteit Groep 6A Klik op onderstaande onderwerpen:
Newton – VWO Statica Samenvatting.
Rekenen met procenten.
wet van behoud van energie
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Elektriciteit (Hoofdstuk 7)
Arbeid en Energie (Hoofdstuk 4)
Kleurenleer Door Robert Goede.
Arbeid.
Oefeningen lensconstructies
Momenten Havo: Stevin 1.1 van deel 3.
Zwaartekracht, gewicht en stabiliteit
Ga naar Diavoorstelling bovenaan het scherm.
Wat is evenwicht? hoe kun je met krachten tekenen en rekenen?
Workshop PowerPoint.
Hoe maak je een preparaat?
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Eb & Vloed Wat is eb en vloed?
Presentatie Vliegen Paul Hu T4B. Inhoudsopgave Geschiedenis van luchtvaart De wet van Bernoulli Krachten Motoren Wat heb ik geleerd?
Onderzoekende professional, lerende organisatie 30 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Leervaardigheden in het vak nask1 Vaardigheden die je helpen het examen met succes te behalen.
Cliënt en Mediawijsheid Les 5 Mensen met een (lichte) verstandelijke beperking.
Hoofdstuk 3: Kracht en Beweging. Scalars en vectoren Grootheden kun je verdelen in 2 groepen  Scalars  alleen grootte  Vectoren  grootte en richting.
Detergenten BEINVLOEDEN DETERGENTEN DE WATERKWALITEIT?
Les 3 omtrek oppervlakte inhoud
Energie in het elektrisch veld
Ontdekken Begrijpen Beheersen
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Hoofdstuk 8: Natuurkunde Overal (havo 5)
Elektrische veldkracht
Uitwisseling van stoffen
Paragraaf 7.2 grenzen aan zien
Als ik wil dat leerlingen in mijn lessen actief zijn, dan moet ik...
Paragraaf 1 – Krachten herkennen
1.
Vakdidactiek 30 september 2013
De kracht van eenvoud Woudschoten 2004
De bedenkers.
Benchmark onderzoek.
LICHT – SPECTRUM EN KLEUREN ZIEN
Menukaart Gespreksleidraad
Hoofdstuk 2 – les 3 Warmte en temperatuur
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
Hoofdstuk 8: Natuurkunde Overal (havo 5) versie: september 2018
Transcript van de presentatie:

Presentatie kennisbank natuurkunde Ruud de Moor Centrum (RdMC) Pleincollege Eckart, Eindhoven Wim Maagdenberg Karel Stevens Huub van Wunnik Raimond Franssen

Drijven of niet?

Laat de paperclip drijven!

Drijven Zwaartekracht: F Z =m g Massa: m=ρ voorwerp V voorwerp Dus: Fz=ρ voorwerp V voorwerp g

Drijven Drijven als: F Z =F opw Dus: ρ voorwerp V voorwerp g= ρ water V verplaatst g Dus : ρ voorwerp < ρ water

Oppervlakte-spanning

Oppervlakte spanning De naald, drukt het wateroppervlak naar beneden. De oppervlaktespanning veroorzaakt een kracht evenwijdig aan het oppervlak.

Drijven of niet? Hoe leg je het verschil aan leerlingen in de onderbouw uit? Met tweetallen bespreken Plenair bespreken

Verantwoording Uitwisseling met collega’s is nuttig Goede ideeën vastleggen Informatie overdragen Verbetering van ideeën Kennisbank

Zien Zien is een actieve bezigheid Je werpt een blik op…….. Preconceptie: Een voorwerp heeft geen licht nodig om gezien te kunnen worden. Zien of kijken heeft niets met licht te maken. Het oog “kijkt”. Licht is wel handig want dan zie je meer. Hoe ga je hiermee om?

De kennisbank Publicaties 2 maal op datum klikken Zoeken kennisbank natuurkunde update Zien -> zien algemeen -> misconcepties -> zien en licht

De kennisbank Opzoeken vakinhoudelijke kennis Didactische aanwijzingen Preconcepten Toepassingen Applets

Zelf zoeken op de kennisbank: Voorbeelden: Stroom, preconcepties Snelheid …….. Zet opmerkingen in sharepoint