Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Welkom Terugblik bijeenkomst 22 september Vooruitblik Theorie samenwerkend leren en ‘erkennen-negeren- verwerpen Verwerkingsopdrachten Terugblik op hoofdpunten en opbrengst Afsluiting
Leerdoelen De student kan drie argumenten benoemen die maken dat samenwerkend leren een effectieve instructiestrategie is De student kan de sleutelbegrippen van samenwerkend leren benoemen. De student kan drie basisstructuren bij samenwerkend leren benoemen. De student kan drie basisomgangsvormen benoemen.
Leerdoelen voor deze les De student kan in een les de sleutelbegrippen van samenwerkend leren herkennen. De student kan benoemen welke basisstructuren van samenwerkend leren in de les zijn gebruikt. De student kan in gespreksvoorbeelden benoemen welke basisomgangsvorm aan de orde is, hoe de leraar reageert en wat het effect is op de leerling.
Bekend – Benieuwd - Bewaard Bekend: wat weet je al over samenwerkend leren? Benieuwd: waar ben je nieuwsgierig naar? Bewaard: ….
Theorie samenwerkend leren Wat: Mindmap maken over samenwerkend leren Tijd: 15 minuten Hoe: In basistructuur ‘eenvoudige experts’ met je groepje zo snel mogelijk een kloppende mind map maken met uitgereikte begrippen rekening houdend met je rol.
Theorie samenwerkend leren (vervolg) Hulp: werken in viertallen. – Schrijver (maakt kladversie en nette versie) – Opzoeker (checkt vragen in Ebbens) – Dicteerder (zegt wat op kladversie en nette versie komt) – Hard-op-denker (rubriceert, stelt hardop vragen) Uitkomst: theorie samenwerkend leren opgefrist en vb. expertvorm Klaar: Bespreken bevindingen met ander groepje + korte klassikale bespreking
Mindmap
Verwerkingsopdracht samenwerkend leren (voorbereidende opdracht) Wat: Drie vragen over samenwerkend leren bij thema 1 ‘Visies op leren’ Tijd: 10 minuten Hoe: In drie-/viertallen zelfde themagroep antwoorden uitwisselen en aanscherpen. Hulp: Groepsleden Uitkomst: Bewijs dat je relatie kunt leggen tussen praktijk en theorie t.a.v. basisstructuur en sleutelbegrippen samenwerkend leren Klaar:Antwoorden derde vraag uitwisselen met andere groep
Basisomgangsvormen
Theorie Erkennen- verwerpen- negeren Wat: Checken kennis reader hoofdstuk 9 Tijd: 15 minuten Hoe: In basistructuur ‘check-in-duo’s’ eerst individueel vragen beantwoorden over reader hoofdstuk 9 en daarna het werk van je maatje nakijken om het vervolgens samen te bespreken. Hulp: werken in tweetallen. Uitkomst: Kennis hoofdstuk 9 opgefrist en mogelijkheid tot vragen stellen Klaar: bespreken bevindingen met ander duo + korte klassikale bespreking
Terugblik Beschrijf je ervaringen met de samenwerkingsstructuren in deze les Bekend – benieuwd – bewaard Eenvoudige experts Check – in – duo’s Hoe zou je deze structuur in je eigen les in kunnen zetten? Bedenk minimaal 1 voorbeeld / situatie
Bekend- benieuwd- bewaard Bekend- benieuwd… Bewaard: wat ben je te weten gekomen over het onderwerp? Wat neem je mee?
Thuiswerk Lezen Handboek voor leraren § t/m § Effectief leren H6 Voorbereidende opdracht thema 2 week 1.6 (wiki) Kennisvragen thema 2 week 1.6 (wiki)
Verwerkingsopdracht Erkennen- verwerpen- negeren Wat: Leerdoel bedenken en omzetten in concreet gedrag voor jouw praktijk Tijd: 30 minuten Hoe: Werkvorm Denken- Delen- Uitwisselen 1. Bedenk individueel één voorbeeld van wat je qua gedrag ‘beter’ kunt leren toepassen in je stagepraktijk t.a.v. de basisomgangsvormen en zet dat om in een concrete good practice- interventie 2. Deel de voorbeelden en good practices en kies er vervolgens één die je samen uit kunt spelen als docent en leerling. Hulp: Maatje en voorbeelden reader blz Uitkomst: Stage-experimentje Klaar: Ander voorbeeld samen uitspelen/oefenen