Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Advertisements

Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Informatie- avond groep 6
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Keuzethema: differentiatie
Thema 2 Periode 1 KOP
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Introductiedag kopopleiding en minor “Docent worden in het VO en MBO”
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Kleding wassen, drogen en strijken Ranjana de Vries Dinsdag 5 januari 2016.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Communicatie Les1.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Mijleer Les 1.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Informatieve teksten, interviewverslag
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
PROEVERIJ.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Gesprekstechnieken Les 1.
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
ADL Les 1.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP

Welkom Terugblik bijeenkomst 22 september Vooruitblik Theorie samenwerkend leren en ‘erkennen-negeren- verwerpen Verwerkingsopdrachten Terugblik op hoofdpunten en opbrengst Afsluiting

Leerdoelen De student kan drie argumenten benoemen die maken dat samenwerkend leren een effectieve instructiestrategie is De student kan de sleutelbegrippen van samenwerkend leren benoemen. De student kan drie basisstructuren bij samenwerkend leren benoemen. De student kan drie basisomgangsvormen benoemen.

Leerdoelen voor deze les De student kan in een les de sleutelbegrippen van samenwerkend leren herkennen. De student kan benoemen welke basisstructuren van samenwerkend leren in de les zijn gebruikt. De student kan in gespreksvoorbeelden benoemen welke basisomgangsvorm aan de orde is, hoe de leraar reageert en wat het effect is op de leerling.

Bekend – Benieuwd - Bewaard Bekend: wat weet je al over samenwerkend leren? Benieuwd: waar ben je nieuwsgierig naar? Bewaard: ….

Theorie samenwerkend leren Wat: Mindmap maken over samenwerkend leren Tijd: 15 minuten Hoe: In basistructuur ‘eenvoudige experts’ met je groepje zo snel mogelijk een kloppende mind map maken met uitgereikte begrippen rekening houdend met je rol.

Theorie samenwerkend leren (vervolg) Hulp: werken in viertallen. – Schrijver (maakt kladversie en nette versie) – Opzoeker (checkt vragen in Ebbens) – Dicteerder (zegt wat op kladversie en nette versie komt) – Hard-op-denker (rubriceert, stelt hardop vragen) Uitkomst: theorie samenwerkend leren opgefrist en vb. expertvorm Klaar: Bespreken bevindingen met ander groepje + korte klassikale bespreking

Mindmap

Verwerkingsopdracht samenwerkend leren (voorbereidende opdracht) Wat: Drie vragen over samenwerkend leren bij thema 1 ‘Visies op leren’ Tijd: 10 minuten Hoe: In drie-/viertallen zelfde themagroep antwoorden uitwisselen en aanscherpen. Hulp: Groepsleden Uitkomst: Bewijs dat je relatie kunt leggen tussen praktijk en theorie t.a.v. basisstructuur en sleutelbegrippen samenwerkend leren Klaar:Antwoorden derde vraag uitwisselen met andere groep

Basisomgangsvormen

Theorie Erkennen- verwerpen- negeren Wat: Checken kennis reader hoofdstuk 9 Tijd: 15 minuten Hoe: In basistructuur ‘check-in-duo’s’ eerst individueel vragen beantwoorden over reader hoofdstuk 9 en daarna het werk van je maatje nakijken om het vervolgens samen te bespreken. Hulp: werken in tweetallen. Uitkomst: Kennis hoofdstuk 9 opgefrist en mogelijkheid tot vragen stellen Klaar: bespreken bevindingen met ander duo + korte klassikale bespreking

Terugblik Beschrijf je ervaringen met de samenwerkingsstructuren in deze les Bekend – benieuwd – bewaard Eenvoudige experts Check – in – duo’s Hoe zou je deze structuur in je eigen les in kunnen zetten? Bedenk minimaal 1 voorbeeld / situatie

Bekend- benieuwd- bewaard Bekend- benieuwd… Bewaard: wat ben je te weten gekomen over het onderwerp? Wat neem je mee?

Thuiswerk Lezen Handboek voor leraren § t/m § Effectief leren H6 Voorbereidende opdracht thema 2 week 1.6 (wiki) Kennisvragen thema 2 week 1.6 (wiki)

Verwerkingsopdracht Erkennen- verwerpen- negeren Wat: Leerdoel bedenken en omzetten in concreet gedrag voor jouw praktijk Tijd: 30 minuten Hoe: Werkvorm Denken- Delen- Uitwisselen 1. Bedenk individueel één voorbeeld van wat je qua gedrag ‘beter’ kunt leren toepassen in je stagepraktijk t.a.v. de basisomgangsvormen en zet dat om in een concrete good practice- interventie 2. Deel de voorbeelden en good practices en kies er vervolgens één die je samen uit kunt spelen als docent en leerling. Hulp: Maatje en voorbeelden reader blz Uitkomst: Stage-experimentje Klaar: Ander voorbeeld samen uitspelen/oefenen