Kinderen als CITIZEN SCIENTISTS Ecologische tools in de klas: de ‘cameraval'

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opdrachten in de klas bij het boek: Gonzend gevaar van Tanja de Jonge
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
Verborgen vormen van pesten
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Vertaald uit het SpaansFreddy Storm 01/2010 De metro van Stockholm wordt beschouwd als “de grootste kunstgalerij ter wereld". Er zijn 3 hoofdlijnen:
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
Onderwerp Filosofie 1BaMV
Leren en doceren in de 21e eeuw
BEWEGEN IN DE KINDEROPVANG. Inhoudstabel  1) Op weg naar gezonder kindercentrum  2) Kleuters in beweging  3) Natuuractiviteiten  4) Meer diepgang.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Door Berdien de Wilde & Jacinta Hebers
Zo`n onschuldig klein dier.
11 november les 5 Scherptediepte Bespreken album foto 1 Standpunten + opdracht Bespreken albumfoto 2 afsluiten.
Welkom op onze informatieavond !
Opdrachten in de klas bij het boek: Gonzend gevaar van Tanja de Jonge
Lievelingsdieren.
 Wie heeft er hyves?  Hoe vaak zit je er op?  Schelden op Hyves hoort er nu eenmaal bij, iedereen doet dat, ik ook.
“What the food?” Voorop in de Vergroening Even voorstellen.
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
Met de Kennisbasis in zee!
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Stellingen voor gebruik bij visieontwikkeling op seksuele vorming in het (v)so.
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Vogels & Mensen Jip Louwe Kooijmans Eindhoven, 4 juni 2012.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Welkom ik maak me sterk.
In deze dienst wordt wordt Linde Aben Aben gedoopt.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
Werkplaats Omgevingsagenda Via NOA naar NOVI Hans Tijl, Directeur Ruimtelijke Ontwikkeling 12 april 2016.
Brede school Warmond Van droom naar werkelijkheid.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
WELKOM Voorlichting Keuze 2 VMBO KADER Decaan SME KEUZE Deze presentatie via magister thuis te bekijken. Magister-ELO-ML.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Titel van de presentatie
Landschap Sint-Oedenrode
VEEL MENSEN HEBBEN WEL EENS WAT GEHORD OVER DIABETES,
Praktische opdracht Thema 3: Ecologie
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
3. 3 Jezus zegt: kijk naar mij. Wie ben ik voor jou? 2.
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Psalm 8 Heer, wat bent U goed! U ziet alles en iedereen op de aarde.
3. Dus zonder probleem, heb je geen ideeën?
bij kwaliteit en outcome
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 KGT Lesweek 6
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6

Kwaliteit voor Natuur? Robert Kwak Voorheen Afdelingshoofd Bescherming
Big Data.
Informatie & Interactie-avond - LJOCHTSTILL
Big Data.
Les 1 ruimte vangen in de klas
De blaffende bevers.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Ecologie.
Les 1 ruimte vangen in de klas
ECONOMIE en IT (A stroom)
De kunst van het ouder worden
Input omgevingsvisie Hoeksche Waard
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Anders Kijken Je ziet meer als je eenmaal ergens op gewezen bent.
Citizen science project over klimaatverandering
Opdrachten in de klas bij het boek: Gonzend gevaar van Tanja de Jonge
Transcript van de presentatie:

Kinderen als CITIZEN SCIENTISTS Ecologische tools in de klas: de ‘cameraval'

Overzicht 1.Blijvend verbinden natuur & ecologie en jonge mensen. 2.De natuur dichterbij! Nieuwe toegankelijke ‘eco-tools voor kids’. 3.Toepassingen: onderzoek en monitoring (diverse voorbeelden) in de klas. Science for nature & people │ Thinking ecosystems Erwin van Maanen

In onze digitaliserende wereld… Vervreemden kids van de werkelijke natuur?

“Nature Deficit Disorder”

In onze gedigitaliseerde wereld Vervreemden kids van de werkelijke natuur?

Meer interactie met natuur?

Er leeft meer dan we denken! Nachtelijke en heimelijke leefwijze van wilde dieren in onze omgeving. Bepaald ongezien diergedrag. Dat is spannend!

Nieuwe(re) electronische eco-tools voor iedereen Bijvoorbeeld bat-detectors en -loggers Toegankelijk en gebruiksvriendelijker

Nieuwe(re) eco-tools Camera- of fotoval (ook wel wildcamera)

Wat leeft er in mijn achtertuin? Look-see

Stone or Beech marten Martes foina

Passports ‘Marterpas’

Fragments of information about the ‘whole’’

‘Oog in het bos’ Hoe werkt het? Beweging en warmte-verschil PIR - sensor

Stukje geschiedenis Prototype van de ‘cameraval’ met pull-shutter-release (1933) Zielinski & Kucera 1995

Detectie van dieren Hoe werkt het? Beweging en warmte-verschil

Hebben dieren het door?

Cameratraps for kids

Citizen science Para-ecologie See wildlife. Do science.

Citizen science Para-ecologie met de cameraval See wildlife. Do science.

Citizen science Para-ecologie met de cameraval See wildlife. Do science.

Wat kunnen kinderen leren met behulp van de cameraval? Spelenderwijs dieren in hun omgeving (stedelijk en in het buitengebied) in beeld krijgen (‘vangen’), herkennen en documenteren. Relatie ecologie & technologie

Cameraval project in de klas Begin dichtbij: Dieren op het schoolplein. RUNcamera – roulerend bij leerlingen thuis in hun ‘achtertuin’. In een nabijgelegen natuurgebied i.s.m. TBO. Cameratraps for kids: Wat?

Wat kunnen kinderen leren met behulp van de cameraval? Leefwijze van dieren in situ leren in samenspel met andere natuuractiviteiten (spoorzoeken, vogelexcursie, e.d.). Relatie met ecologie & landschap In ruimte en in tijd; integraal leren.

Curriculum

Cameraval project in de klas en ermee naar buiten Welke camera? Cameratraps for kids: Waarmee? Bushnell - NatureView HD

Cameraval project in de klas en naar buiten Welke camera? Cameratraps for kids Bij de Aldi Low budget

Cameraval-doos voor kleine dieren

Cameraval-doos

Cam-tech

Dank u wel! Science for nature & people │ Thinking ecoystems Voor cameravalles(pakket) en materialen bent u in goede handen bij: Met dank aan: Dawn Tanner Aaldrik Pot Hans Hasper Roland Kays