Werken met logistiek Presentatie titel College 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Business mapping Business model canvas.
Marketing voor verkeerskunde
10. Verkoopvoorspelling en Budgettering
Distributiebeleid Case: Gopher Publishers.
Customer service en planvorming
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
4 P´s en 3 R-en MK01.
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Facility management en inkoop
H7: Productmanagement.
Logistiek management: begrippen en principes
Voorraadbeheersing en voorspellen
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
Agenda  Les  wkn  hs 2 2 marketing
Marketing presentatie
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Hoofdstuk 2.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
MARKETINGMIX.
Accountmanagement H4 Kengetallen Junior accountmanager.
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
Goederenverwerking H25 Relaties Manager Handel.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Logistiek College 1.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Supply Chain Management
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4 Thema 7 – Logistiek 2 Business IT & Management
Afdelingsbelevering in de Apotheek van het Erasmus MC anno mei 2008 t.b.v. leveranciers 19 mei 2008.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Productbeleid 2 Net als mensen bevinden producten zich in een bepaalde fase van hun leven …
KNVI Congres Introductie BI.
Welkom Havo 5..
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Welkom Havo 5..
Distributiebeleid.
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Goederenstroombeheersing
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Verkoopt en handelt verkoop af
Logistieke bedrijfsprocessen
Werken in een arbeidsorganisatie
Wat doet de groothandel?
Logistieke werkzaamheden coördineren
Het logistieke proces B
Voorbeeld presentatie
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Werken met logistiek Presentatie titel College 2 Rotterdam, 00 januari 2007

Inhoud Logistiek, Marketing en Customer Service Productbeleid Distributiebeleid Vraagvoorspelling

Inhoud Logistiek, Marketing en Customer Service Productiebeleid Distributiebeleid Vraagvoorspelling

Logistiek Doel logistiek: We doen dingen efficiënt We doen dingen effectief Markt waarin je opereert Klant met wensen, met die klant langdurige relatie opbouwen Da’s leuk hoor, maar waarom zouden we dat doen?

Logistiek Logistiek Inkoop Productie Distributie Reverse

Marketing Marketing Activiteiten gericht op ontwikkelen, promoten en verkopen van goederen en diensten Activiteiten Om te voldoen aan de wensen van de klant en van de producent

Marketing Product Prijs Promotie Plaats Marketing

Logistiek en Marketing Inkoop Productie Distributie Reverse Product Prijs Promotie Distributie Marketing

Customer Service Alle factoren die het proces beïnvloeden waarin het product voor de klant beschikbaar wordt gesteld Zorgt ervoor dat een klant het product op het door hem gevraagde tijdstip ontvangt en kan gebruiken Het is meer dan een “kreet”

Customer Service Customer Service doelstellingen kunnen breed zijn 3 fasen Voorafgaand aan transactie Tijdens de transactie Na de transactie

Customer Service 3 fasen 1. Voorafgaand aan de transactie 2. Tijdens de transactie 3. Na de transactie

Customer Service 3 fasen 1. Voorafgaand aan de transactie 2. Tijdens de transactie 3. Na de transactie

Op de juiste tijd? Goede staat? Juiste hoeveelheid?

Customer Service 3 fasen 1. Voorafgaand aan de transactie 2. Tijdens de transactie 3. Na de transactie

Customer Service: service kloof Klachten / problemen Hoe snel, tegen welke kosten en met welke kwaliteit worden deze verholpen?

Promotie/Folder/Website Afhandeling call/boeking Tijdigheid Chauffeur Welke activiteiten beinvloeden (customer) service perceptie van de klant Bij bv. TNT Express Courier Promotie/Folder/Website Afhandeling call/boeking Tijdigheid Chauffeur Vriendelijkheid/professio-naliteit uitstraling chauffeur Gebruikte documenten Ev. PANR Uitstraling vervoersmiddel Rijgedrag Aflevering Tijdigheid Uitstraling chauffeur Documenten Bevestiging Factuur Creditmanagement Ev. Klachtafhandeling E.V.A.

Customer Service Alle factoren die het proces beïnvloeden waarin het product voor de klant beschikbaar wordt gesteld Zorgt ervoor dat een klant het product op het door hem gevraagde tijdstip ontvangt en kan gebruiken Het is meer dan een “kreet”

Logistiek en Marketing Inkoop Productie Distributie Reverse Product beschikbaar maken voor klanten Customer service Product Prijs Promotie Plaats Marketing

Logistiek en Marketing Klant kan een product gebruiken Logistiek Inkoop Productie Distributie Reverse Customer service Product Prijs Promotie Plaats Marketing

Logistiek en Marketing Inkoop Productie Distributie Reverse Customer service Plaats Product Prijs Promotie Op gevraagde tijdstip/plaats ontvangen Marketing

Inhoud Logistiek, Marketing en Customer Service Productbeleid Distributiebeleid Vraagvoorspelling

Logistiek en Marketing Klant kan een product gebruiken Logistiek Inkoop Productie Distributie Reverse Customer service Product Prijs Promotie Distributie Marketing

Product Geldwaarde of afzet tijd introductie groei rijping Verzadiging Led verlichting tijd introductie groei rijping Verzadiging Verval

Product Geldwaarde of afzet tijd introductie groei rijping Verzadiging Verval Lage afzet, die langzaam groeit Bevoorrading heel belangrijk Push fase Logistieke kosten minder belangrijk

Product Geldwaarde of afzet tijd introductie groei rijping Verzadiging Verval Product wordt bekender Bevoorrading belangrijk Pull fase Kostenbesef groeit..

Product Geldwaarde of afzet tijd introductie groei rijping Verzadiging Verval Concurrentie komt met vergelijkbare producten Pull fase Nu echt winst maken, kostenbesef dus hoog

Product Geldwaarde of afzet tijd introductie groei rijping Verzadiging Verval Felle concurrentie “extra fase” of goedkope optiepakketten Logistiek goed regelen van marktintroducties van “extra’s” of nieuwe modellen

Product Geldwaarde of afzet tijd introductie groei rijping Verzadiging Facelifts in de autoindustrie tijd introductie groei rijping Verzadiging Verval Felle concurrentie “extra fase” of goedkope optiepakketten Logistiek goed regelen van marktintroducties van “extra’s” of nieuwe modellen

Product: BCG-matrix Wat is de Cash-flow van producten? Hoe verhouden die zich onderling? Vraagteken Ster Winkeldochter Melkkoe Hoog Marktgroei Laag Laag Hoog (Relatief) Marktaandeel

Product: Ansoff-matrix Welke groeistrategie? Productlevenscyclus indeling qua tijd/fase elke fase vraagt om een andere benadering qua logistiek Producten kunnen ook worden gepositioneerd met de: portfoliobenadering (BCG-matrix) product-markt matrix (Ansoff-matrix)

Inhoud Logistiek, Marketing en Customer Service Productbeleid Distributiebeleid Vraagvoorspelling

Distributiebeleid Welk distributiekanaal?

Distributiebeleid Distributiespreiding van een product: Hoeveel wederverkopers/tussenhandelaren het product van een leverancier in hun assortiment voeren Pak suiker in de supermarkt # biologische thee in de supermarkt

Inhoud Logistiek, Marketing en Customer Service Productbeleid Distributiebeleid Vraagvoorspelling

Vraagvoorspelling Enige inschatting van het vraagverloop moet je wel hebben als je begint met ‘logistiek’

Vraagvoorspelling: aspecten Regel 1 over voorspellingen: “Een voorspelling is gewoonlijk fout” Inzicht hebben in de mogelijke afwijking Planningshorizon Rekeninghoudend met beschikbare informatie

Vraagvoorspelling: methoden Intuïtie Kwalitatieve methoden Causale modellen Tijdreeksmodellen

Vraagvoorspelling: methoden Intuïtie Meest gebruikt Vaak in combinatie met andere methode

Vraagvoorspelling: methoden Kwalitatieve modellen consumentenonderzoek Duur

Vraagvoorspelling: methoden Causale modellen Oorzaak -> gevolg

Vraagvoorspelling: methoden Tijdreeksmodellen wat is een tijdsreeks? Tijdsreeksen gaan uit van een trend in verbruik, een patroon. Dit patroon wordt gebruikt voor het voorspellen van toekomstige behoeften. Voortschrijdend gemiddelde Gewogen voortschrijdend gemiddelde Exponentiële vereffening

Vraagvoorspelling: methoden

Tot slot Meer dan efficiëntie en effectiviteit Je handelt in een markt, bouwt aan klantrelaties Raakvlak met marketing: Customer Service Producent beschikbaar maken Klant moet er wat aan hebben Marketing: product Logistiek: productie Klant moet het op juiste plek en tijd ontvangen Marketing: Distributie (of plaats) Logistiek: Distributie Logistiek begint met inschatting van vraagverloop