Werken met logistiek Presentatie titel College 2 Rotterdam, 00 januari 2007
Inhoud Logistiek, Marketing en Customer Service Productbeleid Distributiebeleid Vraagvoorspelling
Inhoud Logistiek, Marketing en Customer Service Productiebeleid Distributiebeleid Vraagvoorspelling
Logistiek Doel logistiek: We doen dingen efficiënt We doen dingen effectief Markt waarin je opereert Klant met wensen, met die klant langdurige relatie opbouwen Da’s leuk hoor, maar waarom zouden we dat doen?
Logistiek Logistiek Inkoop Productie Distributie Reverse
Marketing Marketing Activiteiten gericht op ontwikkelen, promoten en verkopen van goederen en diensten Activiteiten Om te voldoen aan de wensen van de klant en van de producent
Marketing Product Prijs Promotie Plaats Marketing
Logistiek en Marketing Inkoop Productie Distributie Reverse Product Prijs Promotie Distributie Marketing
Customer Service Alle factoren die het proces beïnvloeden waarin het product voor de klant beschikbaar wordt gesteld Zorgt ervoor dat een klant het product op het door hem gevraagde tijdstip ontvangt en kan gebruiken Het is meer dan een “kreet”
Customer Service Customer Service doelstellingen kunnen breed zijn 3 fasen Voorafgaand aan transactie Tijdens de transactie Na de transactie
Customer Service 3 fasen 1. Voorafgaand aan de transactie 2. Tijdens de transactie 3. Na de transactie
Customer Service 3 fasen 1. Voorafgaand aan de transactie 2. Tijdens de transactie 3. Na de transactie
Op de juiste tijd? Goede staat? Juiste hoeveelheid?
Customer Service 3 fasen 1. Voorafgaand aan de transactie 2. Tijdens de transactie 3. Na de transactie
Customer Service: service kloof Klachten / problemen Hoe snel, tegen welke kosten en met welke kwaliteit worden deze verholpen?
Promotie/Folder/Website Afhandeling call/boeking Tijdigheid Chauffeur Welke activiteiten beinvloeden (customer) service perceptie van de klant Bij bv. TNT Express Courier Promotie/Folder/Website Afhandeling call/boeking Tijdigheid Chauffeur Vriendelijkheid/professio-naliteit uitstraling chauffeur Gebruikte documenten Ev. PANR Uitstraling vervoersmiddel Rijgedrag Aflevering Tijdigheid Uitstraling chauffeur Documenten Bevestiging Factuur Creditmanagement Ev. Klachtafhandeling E.V.A.
Customer Service Alle factoren die het proces beïnvloeden waarin het product voor de klant beschikbaar wordt gesteld Zorgt ervoor dat een klant het product op het door hem gevraagde tijdstip ontvangt en kan gebruiken Het is meer dan een “kreet”
Logistiek en Marketing Inkoop Productie Distributie Reverse Product beschikbaar maken voor klanten Customer service Product Prijs Promotie Plaats Marketing
Logistiek en Marketing Klant kan een product gebruiken Logistiek Inkoop Productie Distributie Reverse Customer service Product Prijs Promotie Plaats Marketing
Logistiek en Marketing Inkoop Productie Distributie Reverse Customer service Plaats Product Prijs Promotie Op gevraagde tijdstip/plaats ontvangen Marketing
Inhoud Logistiek, Marketing en Customer Service Productbeleid Distributiebeleid Vraagvoorspelling
Logistiek en Marketing Klant kan een product gebruiken Logistiek Inkoop Productie Distributie Reverse Customer service Product Prijs Promotie Distributie Marketing
Product Geldwaarde of afzet tijd introductie groei rijping Verzadiging Led verlichting tijd introductie groei rijping Verzadiging Verval
Product Geldwaarde of afzet tijd introductie groei rijping Verzadiging Verval Lage afzet, die langzaam groeit Bevoorrading heel belangrijk Push fase Logistieke kosten minder belangrijk
Product Geldwaarde of afzet tijd introductie groei rijping Verzadiging Verval Product wordt bekender Bevoorrading belangrijk Pull fase Kostenbesef groeit..
Product Geldwaarde of afzet tijd introductie groei rijping Verzadiging Verval Concurrentie komt met vergelijkbare producten Pull fase Nu echt winst maken, kostenbesef dus hoog
Product Geldwaarde of afzet tijd introductie groei rijping Verzadiging Verval Felle concurrentie “extra fase” of goedkope optiepakketten Logistiek goed regelen van marktintroducties van “extra’s” of nieuwe modellen
Product Geldwaarde of afzet tijd introductie groei rijping Verzadiging Facelifts in de autoindustrie tijd introductie groei rijping Verzadiging Verval Felle concurrentie “extra fase” of goedkope optiepakketten Logistiek goed regelen van marktintroducties van “extra’s” of nieuwe modellen
Product: BCG-matrix Wat is de Cash-flow van producten? Hoe verhouden die zich onderling? Vraagteken Ster Winkeldochter Melkkoe Hoog Marktgroei Laag Laag Hoog (Relatief) Marktaandeel
Product: Ansoff-matrix Welke groeistrategie? Productlevenscyclus indeling qua tijd/fase elke fase vraagt om een andere benadering qua logistiek Producten kunnen ook worden gepositioneerd met de: portfoliobenadering (BCG-matrix) product-markt matrix (Ansoff-matrix)
Inhoud Logistiek, Marketing en Customer Service Productbeleid Distributiebeleid Vraagvoorspelling
Distributiebeleid Welk distributiekanaal?
Distributiebeleid Distributiespreiding van een product: Hoeveel wederverkopers/tussenhandelaren het product van een leverancier in hun assortiment voeren Pak suiker in de supermarkt # biologische thee in de supermarkt
Inhoud Logistiek, Marketing en Customer Service Productbeleid Distributiebeleid Vraagvoorspelling
Vraagvoorspelling Enige inschatting van het vraagverloop moet je wel hebben als je begint met ‘logistiek’
Vraagvoorspelling: aspecten Regel 1 over voorspellingen: “Een voorspelling is gewoonlijk fout” Inzicht hebben in de mogelijke afwijking Planningshorizon Rekeninghoudend met beschikbare informatie
Vraagvoorspelling: methoden Intuïtie Kwalitatieve methoden Causale modellen Tijdreeksmodellen
Vraagvoorspelling: methoden Intuïtie Meest gebruikt Vaak in combinatie met andere methode
Vraagvoorspelling: methoden Kwalitatieve modellen consumentenonderzoek Duur
Vraagvoorspelling: methoden Causale modellen Oorzaak -> gevolg
Vraagvoorspelling: methoden Tijdreeksmodellen wat is een tijdsreeks? Tijdsreeksen gaan uit van een trend in verbruik, een patroon. Dit patroon wordt gebruikt voor het voorspellen van toekomstige behoeften. Voortschrijdend gemiddelde Gewogen voortschrijdend gemiddelde Exponentiële vereffening
Vraagvoorspelling: methoden
Tot slot Meer dan efficiëntie en effectiviteit Je handelt in een markt, bouwt aan klantrelaties Raakvlak met marketing: Customer Service Producent beschikbaar maken Klant moet er wat aan hebben Marketing: product Logistiek: productie Klant moet het op juiste plek en tijd ontvangen Marketing: Distributie (of plaats) Logistiek: Distributie Logistiek begint met inschatting van vraagverloop