Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management www.hogeschool-rotterdam.nl/ibk Rotterdam, 00 januari 2007
Literatuur Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management, Marcus en van Dam ISBN: 978-90-01-85024-1 (8e druk) bezoek de website www.marcusvandam.noordhoff.nl Werken met logistiek, Visser en Van Goor ISBN: 978-90-01-84180-5 (7e druk) Grondslagen AO (deel B: processen en systemen), Jans ISBN: 978-90-01-79718-8 (21e druk)
Planning Week 1 - Introductieles en Marketing Week 2 - Bedrijfstypologieën en Dienstverlening Week 3 - Logistiek 1 en Organisatiestructuren Week 4 - Organiseren en structureren en Logistiek 2 Week 5 - Financieel Management en MVO Week 6 - Wet en Regelgeving / Omgevingsinvloeden Week 7 - Logistiek 3 / Concurrentie en samenwerking Vakantie Week 8 - Startups en Proeftentamen Week 9 - Tentamenweek Week 10 - Feedback rapportage
Planning 31 Aug - Introductieles en Marketing 7 Sept - Bedrijfstypologieën en Dienstverlening 14 Sept - Logistiek 1 en Organisatiestructuren 21 Sept - Organiseren en structureren en Logistiek 2 28 Sept - Financieel Management en MVO 5 Okt - Wet en Regelgeving / Omgevingsinvloeden 12 Okt - Logistiek 3 / Concurrentie en samenwerking 19 Okt - Vakantie 26 Okt - Startups en Proeftentamen 2 Nov - Tentamen 9 Nov - Feedback rapportage
Bedrijf: Cronus fietsenfabriek Bedrijfsprofiel: samenvatting beschikbaar Platte organisatie Groeispurt: van commercieel pionieren naar echte bedrijfsvoering: wat betekent dit?? Bedrijf komt in beeld bij externe partijen Verplichtingen op financieel gebied en op terrein van wet en regelgeving Relatie met het project!
Proces van Strategisch Management (OM 3.2 – 118)
Week 2 Dienstverlening
Bedrijfstypologieën (AO 1.3) Basis-typologieën: Productiebedrijf Handelsbedrijf Dienstverlening Financiële dienstverlening meestal apart Hebben dus verschillende: Producten/diensten Informatiebehoeften/KSF Processen
Noem eens een aantal dienstverlenende bedrijven
Dienstverlenende bedrijven
Wat is kenmerkend voor dienstverlenende bedrijven?
Kenmerken dienstverlening Tijdelijk beschikbaar stellen van capaciteit Veel soorten primaire processen in één bedrijf Vaak ook combinaties van diensten Complexe AO Denk ook aan onze ICT dienstverleners En dus niet standaard!
Verschillen met handel en industrie (AO 10.1) Meestal geen eigen goederenbeweging (probleem met bepalen waardekringloop!) Focus: sturen op optimale bezettingsgraad Focus op klantcontact: kwaliteitsbeleving klant staat centraal Sturing op efficiëncy niet altijd eerste prioriteit........ Geringe mogelijkheden tot controle-technische functiescheiding
Waardekringloop
Overeenkomsten Marktgericht Commerciële activiteiten Inkoop en verkoop (heet wel vaak anders, bv. verhuur i.p.v. verkoop) Behoefte aan goede informatie …….. ……voor uitvoering van planning & control
Processen gericht op: Geen productie van goederen, maar ‘het ter beschikking stellen’ van Arbeidskracht (AO 10.4) Productiemiddelen (AO 10.5) Ruimten (AO 10.6)
Maak groepjes van 4-5 Opdracht: Kies per type dienstverlenend bedrijf (10.4-10.6) een concreet voorbeeld? Bijv. Advocaat, Hosting, Café Vergelijk de drie bedrijven Wat valt je op? Waarin zijn ze gelijk / verschillen ze
Arbeidskracht (AO 10.4) Uitzendbureau’s en dienstverleners Aspecten: inspanningsverplichting vs resultaatverplichting Attentiepunten: Registratie extra opdrachten (offerte duidelijk?) Deskundigheid actueel? Aanneemsom vs nacalculatie Aansprakelijkheidsverzekering
Productiemiddelen (AO 10.5) (Gebruiks-)goederen Duurzame productiemiddelen Applicatiesoftware Computerfaciliteiten Communicatiefaciliteiten Aspecten: individueel (unieke kenmerken), inspectie, secundaire dienstverlening Attentiepunten: Investeringsbegroting Opdrachtenportefeuille Diverse controleaspecten
Ruimten (AO 10.6) Wonen, kantoren en bedrijven Ruimten met apparatuur en faciliteiten Ruimten voor evenementen Aspecten: huurovereenkomst, verhuurbestand Attentiepunten: Afsluiten huurcontract Bijhouden bestand Standenregister huurontvangst Huurincasso Onderhoud
Outsourcing (10.7) Meestal ondersteunende processen zoals ICT-beheer, salarissen, administratie, wagenparkbeheer In de ICT: grote marktpartijen zoals IBM en KPN Maar ook catering bij bedrijven Aspecten: besturende, ondersteunende en uitvoerende procesactiviteiten Attentiepunt: Service Level Agreement (SLA)
Vragen zijn welkom