Ervaringen met implementatie van beeldschermzorg "Een deur naar de rest van de wereld" Irene van Duijvendijk Adviseur Zorg ICT & Innovatie 15 oktober 2015
"Een deur naar de rest van de wereld"2
Even voorstellen… Irene van Duijvendijk Verpleegkundige & Gezondheidswetenschapper 2007 – 2010; Cardiologie verpleegkundige, Vlietland ziekenhuis heden; Adviseur Zorg ICT & Innovatie, Nictiz IreneV_D "Een deur naar de rest van de wereld"3
Aanleiding onderzoek Beeldschermzorg Huidige cijfers Doelstelling Nederlandse overheid Kennis aangaande implementatie "Een deur naar de rest van de wereld"4 “Binnen vijf jaar heeft iedereen die zorg en ondersteuning thuis ontvangt de mogelijkheid om – desgewenst - via een beeldscherm 24 uur per dag met een zorgverlener te communiceren. Naast beeldschermzorg wordt hierbij ook domotica ingezet. Dit draagt eraan bij dat mensen langer veilig thuis kunnen wonen.”
Onderzoek Desk research Drie zorginstellingen o VVT, GGZ en VGZ o Interviews (13) o vragenlijsten Zorgverleners Management Patiënten Leverancier "Een deur naar de rest van de wereld"5
6 Beeldschermzorg implementatiemodel
Succesfactoren Succesfactoren Project en organisatie dimensie Klein beginnen Beginnen met bepaalde groep clienten Meerwaarde enthousiast duidelijk maken Doelgroep Aanbieden als reguliere zorg Constante begeleiding "Een deur naar de rest van de wereld"7
Barrières Barrières Project en organisatie dimensie Ontbreken van draagvlak Weerstand Leeftijd en persoonlijkheid cliënt en medewerker Kennistekort zorgverlener "Een deur naar de rest van de wereld"8
Succesfactoren Succesfactoren Technische dimensie Gebruiksgemak iPad en apps Keuze leverancier met veilige verbinding Veiligheid en privacy Goede ondersteuning door leverancier "Een deur naar de rest van de wereld"9
Barrières Barrières Technische dimensie Gebruiksongemak devices Slechte internetverbinding Kwetsbare clienten Familie "Een deur naar de rest van de wereld"10
Succesfactoren Succesfactoren Financiële dimensie Bekostiging beeldschermzorg "Een deur naar de rest van de wereld"11
Barrières Barrières Financiële dimensie Onduidelijkheid bekostiging beeldschermzorg Budget clienten "Een deur naar de rest van de wereld"12
Succesfactoren Succesfactoren Resultaat inzet beeldschermzorg Blijven evalueren Contact hetzelfde of verbeterd Effectiviteit van zorg verhoogd Meerdere toepassingen van de iPad voor zorg Meedoen in maatschappij zelfredzaamheid "Een deur naar de rest van de wereld"13
Barrières Barrières Resultaat inzet beeldschermzorg Te weinig informatie beschikbaar over effect toepassing "Een deur naar de rest van de wereld"14
Aanbevelingen (1) "Een deur naar de rest van de wereld"15
Aanbevelingen (2) "Een deur naar de rest van de wereld"16
Conclusie Adresseer de drie dimensies o Project en organisatie dimensie o Technische dimensie o Financiële dimensie Merendeel van de respondenten positief over het inzetten van beeldschermzorg "Een deur naar de rest van de wereld"17
Vragen? Stel ze gerust! Vanaf vandaag kun je het onderzoeksrapport downloaden van onze website website "Een deur naar de rest van de wereld"18 Irene van Duijvendijk Adviseur Zorg ICT & Innovatie