Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 8 Thema 14 – Proeftentamen 2 Business IT & Management
Planning 1 Sept-Introductieweek 8 Sept-Introductie en Marketing 15 Sept-Bedrijfstypologieën – Logistiek 1 22 Sept-Organisatiestructuren – Organiseren en structureren – Logistiek 2 29 Sept-Financieel Management – Logistiek 3 6 Okt-Wet en Regelgeving – MVO 13 Okt-Omgevingsinvloeden – Concurrentie en samenwerking 20 Okt-Vakantie 27 Okt-Proeftentamen 31 Okt-Gastles ‘Startups’ 10 Nov-Tentamenweek
Bedrijf: Cronus fietsenfabriek Bedrijfsprofiel: samenvatting beschikbaar Platte organisatie Groeispurt: van commercieel pionieren naar echte bedrijfsvoering: wat betekent dit?? Bedrijf komt in beeld bij externe partijen Verplichtingen op financieel gebied en op terrein van wet en regelgeving Relatie met het project!
Proces van Strategisch Management (OM 3.2 – 79)
Proeftentamen Logistiek
Business Logistics bestaat uit de volgende onderdelen Material management en distribution management Push en pull trajecten Voorraadbeheer, productieplanning en materials handling Transport, voorraadbeheer en magazijnen en depots
Reverse logistics gaat NIET over: Inkoop stuurt producten retour naar de leverancier Logistiek van zand tot zand Recycling van goederen Het vierde subsysteem van logistiek management
Met de logistiek rond customer service willen we: De time to market verkleinen De globalisering van de handel stimuleren De vraag van consumenten beter voorspellen Concurrentievoordeel bereiken
In welke fase binnen de BCG-matrix is een product het meest winstgevend? Diversificatie Push-fase Melkkoe Productinnovatie
Welke van de hieronder genoemde zaken is GEEN logistieke grondvorm De keten De pijplijn Divergentie Push en pull
Als het KOOP stroomopwaarts wordt verplaatst dan: Nemen de planningsgerichte activiteiten toe Nemen de klantgerichte activiteiten af Nemen bij de leverancier de voorraden toe Neemt het ondernemersrisico voor de producent af
Proeftentamen Financieel
De disconteringsvoet is belangrijk bij het berekenen van: De time to market De huidige (netto-) contante waarde van een investering De kosten en inzet van mensen Het concurrentievoordeel
De ROI wil je weten omdat je: niet zeker bent hoeveel je kunt investeren het rendement van de investering wil berekenen de netto contante waarde wil berekenen de invloed van de inflatie wil bereken
Wat wordt hier berekend? Het rendement van een investering De netto contante waarde van het rendement Disconteringsvoet Investering Op tentamen moet je rekenen m.b.v. een rekenmachine en GEEN smartphone
Proeftentamen Wet- en regelgeving
Welke van deze beweringen is waar: Het octrooirecht beschermt de producent tegen concurrenten Het octrooirecht geeft juridische bescherming aan technologische uitvindingen Het octrooirecht is er alleen voor de industriële sector Het octrooirecht is alleen geldig voor uitvindingen die al ergens bekend zijn
Een rechtspersoon kan NIET: Zelfstandig verplichtingen aan gaan Aansprakelijk worden gesteld Strafrechtelijk vervolgd worden Op dezelfde manier bestraft worden als een natuurlijk persoon
Proeftentamen Management & Organisatie
Demografie is een wetenschap die de bevolkingsgroei berekent de economische gevolgen van de bevolkingsgroei onderzoekt de gemiddelde levensverwachting van mannen en vrouwen berekent zich bezig houdt met de bevolkingssamenstelling
Welke van de onderstaande beweringen is goed: Bedrijven kunnen veel invloed uitoefenen op omgevingspartijen Bedrijven kunnen veel invloed uitoefenen op omgevingsfactoren Omgevingsinvloeden hebben meer impact op technische dan op niet-technische bedrijven Economie en demografie zijn voorbeelden van omgevingspartijen
MVO gaat NIET over: Duurzaam ondernemen Het gebruik van groene energie Het verhogen van de loonschalen van medewerkers Het uitkiezen van duurzaam werkende leveranciers
Wat kan een reden zijn voor samenwerking tussen concurrenten: Een gezamenlijk prijsbeleid te voeren Een kostbare innovatie te financieren Zo snel mogelijk een fusie te realiseren Om uitwisseling van elkaars management te stimuleren
De vijf basisvormen van Mintzberg hebben betrekking op: De samenwerkingsvormen tussen bedrijven Ideaaltypen van bedrijven bedoeld om de sterke en zwakke punten beter te begrijpen De vijf manieren waarop je concurrentievoordelen kunt bereiken het ideale dienstenaanbod van bedrijven
De bedrijfstypologieën handel, industrie en dienstverlening verschillen van elkaar door: De manier waarop ze aan klantenbinding doen de verschillende manieren waarop functiescheiding in de organisatie is doorgevoerd De toegevoegde waarde die het personeel geeft aan de totstandkoming van het product of de dienst De aandacht die het management heeft voor CRM
Tips voor het tentamen! Bedenk zelf eerst je eigen antwoord voordat je naar de mc-antwoorden kijkt.... Zit het antwoord dat je zelf hebt bedacht erbij, dan is dat meestal het goede antwoord.... Als dit niet lukt, dan eerst de foute antwoorden wegstrepen..... Lees de vraag goed en let op het woord ‘NIET’ of ‘GEEN’: in dat geval eerst de goede antwoorden wegstrepen..... Bij antwoorden met stellingen of beweringen altijd het beste antwoord kiezen Voor de vragen over Financiën mag je alleen een gewone rekenmachine gebruiken en even rustig nadenken voordat je een antwoord kiest is wel zo verstandig!
Vragen zijn welkom