Effectiviteitsonderzoek voorlezen aan huis
Heeft voorlezen effect? Voorlezen/voorgelezen worden is leuk, maar is het ook zinvol? Internationaal onderzoek wijst in die richting Vijf bestaande studies in een notendop
David Komer Kidd – Emanuele Castano Heleen van den Berg From Boekstart tot Boeksmart (2015) Baby’s hebben baat bij voorlezen David Komer Kidd – Emanuele Castano Coosje van der Pol Reading Literary Fiction improves Theory of Mind (2013) Fictie heeft duidelijke effecten op het inlevingsvermogen van de lezers Irina Kumschick Raymond Mar Prentenboeken als literatuur (2010) Door gericht voorlezen ontwikkelen kleuters een hogere literaire competentie Reading and feeling. The effects of a literature based intervention designed to increase emotional competence (2014) Literatuur verhoogt emotionele competentie en taalvaardigheid van lezers Narrative Fiction and Expository Nonfiction Differentiality Predict Verbal Ability (2015) Lezen van fictie draagt aanzienlijk meer bij tot taalontwikkeling dan non-fictie
Maar… Deze onderzoeken zijn uitgevoerd in andere situaties/met andere leeftijdsgroepen Slechts suggesties en inspiratie voor ons onderzoek/doelgroep Daarom eigen onderzoek Risico: je vindt niet altijd wat je verwacht/ hoopt
Wat gaan we doen? En hoe? Effecten meten op twee vlakken: Leesplezier/attitude tgo boeken en voorlezen Taalvaardigheid Vragenlijsten voor focuskind, ouder en voorlezer Experimentele groep (= gezinnen najaar 2015) en controlegroep (= gezinnen voorjaar 2016) We testen telkens voor en na de voorlees-periode aan huis
Wie ondervragen we? Kinderen experimentele groep op school, voor en na Kinderen controlegroep op school, voor en na Ouders experimentele groep thuis, door de voorlezers, voor en na Ouders controlegroep Voorlezers experimentele groep voorlezers vullen zelf één vragenlijst in, alleen na
Vergelijken PRE-test O1 (EXP-groep) en O3 (CTRL-groep) Voorlezen X voor EXP-groep POST-test O2 (voor EXP-groep) en O4 voor CTRL-groep) Vergelijken: verschil O1 / O2 en O3 / O4 en O2 / O4 Indien verschil: alleen verklaarbaar door X
Verwerking van de gegevens Eindwerk studenten Handelsingenieur in kader van traject Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Onder begeleiding van onderzoekscommissie: Prof. Dr. Jan van Coillie (Katholieke Universiteit Leuven) Dr. Frank Hakemulder (Universiteit Utrecht) Prof. Dr. Helma van Lierop (Universiteit Tilburg) Prof. Dr. Willie van Peer (Universiteit München) Paul Wouters (zelfstandig organisatiedeskundige)
Wat krijgen jullie mee? Vragenlijsten voor de ouders EXP PRE EXP POST Nederlands plus Franse of Engelse vertaling Vragenlijst voor de voorlezers Een geschenkje voor het voorleesgezin, als dank voor hun medewerking
Vragenlijst ouder Leesklimaat in het gezin, attituden ouders tgo lezen PRE-test: vraag 1 – 13 POST-test: vraag 1 – 21 Drie versies: Nederlands, Frans, Engels !! Noteer op elke vragenlijst het nummer van je voorleesgezin = privacy !! Stel open vragen! Omcirkel het antwoord dat het dichtst in de buurt komt
Vragenlijst voorlezer Zijn sommige effecten op de kinderen afhankelijk van de manier waarop ze zijn voorgelezen? !! Géén test van je “voorleeskunde” !! Zelf invullen na afloop van de voorleesperiode
Tijdsplanning 27-30 okt: Eerste kennismaking op de basisschool Week 27-30 okt : PRE-test kinderen op school Week 1-8 nov: PRE-test Ouders thuis Dinsdag 13-10: Vragenlijst PRE-test Ouders inleveren Week 14-18 dec: POST-test kinderen op school Voorleesweek 5: POST-test Ouders thuis + Vragen voorlezer Vrijdag 11 dec: Vragenlijst POST-test Ouders + Vragenlijst voorlezer inleveren voor afsluitmoment
Veel succes en alvast heel hartelijk bedankt voor jullie medewerking! Heb je vragen, ervaar je moeilijkheden, aarzel dan niet om contact te nemen met ons !
Contact Stijn: stijn.callewaert@vgc.be 0497 / 86.57.75