Effectiviteitsonderzoek voorlezen aan huis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Boekbaby’s en Boekenbende
Advertisements

IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Uitslag opdracht 2 (samsam, nr
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Intuïtie of onderzoek? Een.
'Prinses Margriet …… Leesschool’
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Verschilmetingen Geraldine Clarebout CIP&T / itec K.U.Leuven Studiedag OOF project: Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges09/02/2010.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Effecten van de leesapp ´Letterprins´
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Sjerp de Vries, Fransje Langers, Josine Donders & Agnes van den Berg
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Evaluatie-onderzoek sociale veiligheid lhbt Freek Bucx
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
- Ouderbetrokkenheid stimuleren - Ouders aanzetten om verhalen- /boekenrijke thuiscontext te creëren - Leesplezier - Taalstimulering - Knuffelwaarde.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Ouderavond klas 1 Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 14 september 2015.
Annelies Kepper Trimbos-instituut Universiteit Utrecht
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
I BIBLIOTHEEK JETTE EHB Kleuteropleiding.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Informatieavond groep 8
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Invullen van de tevredenheidspeiling door ouders via het Ouderportaal.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Leesplezier in de schoolbibliotheek
OPVOEDEN IN DE HUIDIGE MAATSCHAPPIJ DELPHINE VAN DER DONCKT (R ), 1BAOC3.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Meer voorlezen, beter in taal
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Ouderavond Het belang van (voor)lezen en de taak van de leescoördinator.
Workshop 4 Good practice: Hoe doe ik een goed onderzoek? Hoe zorg ik voor goede begeleiding? Door: Esther Schouten-de Bruijn Jan Vermeulen.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
De kracht van voorlezen Inleiding op de DVD Atty Tordoir, APS.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Wie en wat? Professor Caroline werkt aan de universiteit. Samen met andere onderzoekers wil zij graag onderzoeken of de kinderen die in Deinze naar school.
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
GROEP 7. Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website! GROEP 7.
Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website!
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Schoolopbouwwerk Menen
I EHB Sociaal Werk.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Voorlezen in de kinderopvang
Naam onderwijsinstelling Datum
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Over de opbrengsten van lezen
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
Het effect van een preventieve behandeling van latente tuberculose-infectie op de levenskwaliteit van de patiënt LIEN JESPERS VUB, 4de Master HAGK Prof.
favoriete boek of leesplek Favoriete leesboek: __________________
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
16 maart 2016 Max Leven met NAH Ethe l van den Berg.
Boek op Bezoek een project van de Stedelijke Openbare Bibliotheek en Brede School Gent.
Agenda Welkom Praktische zaken PTA’s Vakkenpakketkeuze
Pilot 3: Innovatieve schuldhulpverlening aan jongeren en preventie
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Transcript van de presentatie:

Effectiviteitsonderzoek voorlezen aan huis

Heeft voorlezen effect? Voorlezen/voorgelezen worden is leuk, maar is het ook zinvol? Internationaal onderzoek wijst in die richting Vijf bestaande studies in een notendop

David Komer Kidd – Emanuele Castano Heleen van den Berg From Boekstart tot Boeksmart (2015) Baby’s hebben baat bij voorlezen David Komer Kidd – Emanuele Castano Coosje van der Pol Reading Literary Fiction improves Theory of Mind (2013) Fictie heeft duidelijke effecten op het inlevingsvermogen van de lezers Irina Kumschick Raymond Mar Prentenboeken als literatuur (2010) Door gericht voorlezen ontwikkelen kleuters een hogere literaire competentie Reading and feeling. The effects of a literature based intervention designed to increase emotional competence (2014) Literatuur verhoogt emotionele competentie en taalvaardigheid van lezers Narrative Fiction and Expository Nonfiction Differentiality Predict Verbal Ability (2015) Lezen van fictie draagt aanzienlijk meer bij tot taalontwikkeling dan non-fictie

Maar… Deze onderzoeken zijn uitgevoerd in andere situaties/met andere leeftijdsgroepen Slechts suggesties en inspiratie voor ons onderzoek/doelgroep Daarom eigen onderzoek Risico: je vindt niet altijd wat je verwacht/ hoopt

Wat gaan we doen? En hoe? Effecten meten op twee vlakken: Leesplezier/attitude tgo boeken en voorlezen Taalvaardigheid Vragenlijsten voor focuskind, ouder en voorlezer Experimentele groep (= gezinnen najaar 2015) en controlegroep (= gezinnen voorjaar 2016) We testen telkens voor en na de voorlees-periode aan huis

Wie ondervragen we? Kinderen experimentele groep op school, voor en na Kinderen controlegroep op school, voor en na Ouders experimentele groep thuis, door de voorlezers, voor en na Ouders controlegroep Voorlezers experimentele groep voorlezers vullen zelf één vragenlijst in, alleen na

Vergelijken PRE-test O1 (EXP-groep) en O3 (CTRL-groep) Voorlezen X voor EXP-groep POST-test O2 (voor EXP-groep) en O4 voor CTRL-groep) Vergelijken: verschil O1 / O2 en O3 / O4 en O2 / O4 Indien verschil: alleen verklaarbaar door X

Verwerking van de gegevens Eindwerk studenten Handelsingenieur in kader van traject Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Onder begeleiding van onderzoekscommissie: Prof. Dr. Jan van Coillie (Katholieke Universiteit Leuven) Dr. Frank Hakemulder (Universiteit Utrecht) Prof. Dr. Helma van Lierop (Universiteit Tilburg) Prof. Dr. Willie van Peer (Universiteit München) Paul Wouters (zelfstandig organisatiedeskundige)

Wat krijgen jullie mee? Vragenlijsten voor de ouders EXP PRE EXP POST Nederlands plus Franse of Engelse vertaling Vragenlijst voor de voorlezers Een geschenkje voor het voorleesgezin, als dank voor hun medewerking

Vragenlijst ouder Leesklimaat in het gezin, attituden ouders tgo lezen PRE-test: vraag 1 – 13 POST-test: vraag 1 – 21 Drie versies: Nederlands, Frans, Engels !! Noteer op elke vragenlijst het nummer van je voorleesgezin = privacy !! Stel open vragen! Omcirkel het antwoord dat het dichtst in de buurt komt

Vragenlijst voorlezer Zijn sommige effecten op de kinderen afhankelijk van de manier waarop ze zijn voorgelezen? !! Géén test van je “voorleeskunde” !! Zelf invullen na afloop van de voorleesperiode

Tijdsplanning 27-30 okt: Eerste kennismaking op de basisschool Week 27-30 okt : PRE-test kinderen op school Week 1-8 nov: PRE-test Ouders thuis Dinsdag 13-10: Vragenlijst PRE-test Ouders inleveren Week 14-18 dec: POST-test kinderen op school Voorleesweek 5: POST-test Ouders thuis + Vragen voorlezer Vrijdag 11 dec: Vragenlijst POST-test Ouders + Vragenlijst voorlezer inleveren voor afsluitmoment

Veel succes en alvast heel hartelijk bedankt voor jullie medewerking! Heb je vragen, ervaar je moeilijkheden, aarzel dan niet om contact te nemen met ons !

Contact Stijn: stijn.callewaert@vgc.be 0497 / 86.57.75