Customize!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl
Advertisements

Digitaal toetsen met de itslearning app voor Quayn
Snel wegwijs op Wajongwerkt.nl > Cv’s zoeken en bekijken > Aanmelden en inloggen > Op een cv reageren > Uw bedrijfsprofiel aanmaken > Informatie over werk.
Succesvol in onderwijs met ICT
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Wat komt er zoal bij kijken?
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Verzoek vorige keer - samenhang:
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
VO-content en ECK 12 april Ontwikke- len 2. Beschikbaar stellen 3. Vinden 4. Arrangeren 5. Gebruiken.
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
Al doende leren training docenten
Experts werkvorm + begrippentest
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Symposium Differentiatie
Opdracht 1: Pak een s. Openen van materialen: Materialen in verschillende formats ontwikkeld (Word, Powerpoint, Zip) Programma Good Reader (gratis)
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Stercollecties van VO-content
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
“Passend onderwijs op maat”
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Workshop ‘visieversneller’
Informatievaardigheden
Beoordelen leermiddelen
Werken met de Stercollecties
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
De Moderne Onderwijsmedia
Flipping the Classroom Woudschoten Chemie Conferentie 2015 Laura van de Raa.
ICT vaardigheden voor docenten en leerlingen
Noordhoff Uitgevers werkt voor de docent 1 Gebruikers van MW h/v in gesprek met auteurs Welkom.
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
E-klas en PAL-student Digitaal lesmateriaal voor bètavakken h/v E-klassen 10 november 2015 Cor de Beurs en Arjan de Graaf.
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
1.Wat houdt het in.. 2.Kenmerken 3.Toelating 4.Toelating vervolg 5.Leerjaar 1: vakken 6.Leerjaar 1: indeling 7.Doorstroom INHOUD Brugklas T/T- excellent.
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Digitale vaardigheden in je les. Yvon Bom Kellebeek College.
Training SomToday DINSDAG 19 APRIL. Wat doen we vandaag ?  Inloggen  Studiewijzer aanmaken  Studiewijzer indelen  Huiswerk invoeren  Studiewijzer:
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Programma Uitleg waarom tablets/snappet
Werken met Leerdoelen: zelf vormgeven van het Curriculum
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Slim kopiëren en aanpassen 6 april 2017
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
Referentie CYOD Cor Gooijer
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
December 25, 2018.
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Herbert van de Voort (docent)
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Presentatie Schoolboek
Het tweede LOS-gesprek
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
E health, Domotica en E-learning
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Customize!

Wie is Wie? Sjoerd Horst Geschiedenis, Economie, Aardrijkskunde Twents Carmel College Denekamp en Ivio@school Sinds 2011-2012 volledig iPad onderwijs Enthousiast gebruiker VO-Content Stercollecties En jullie?

Inhoud workshop Wat is VO-content? Wat zijn de Stercollecties? Hoe te arrangeren? Concreet lesidee uitwerken

Stichting VO-content Initiatief vanuit het scholenveld sinds 2011 Samenwerken aan maatwerk Zonder winstoogmerk We zijn een stichting We ontvangen een bijdrage vanuit het scholenveld We zijn gestart in september 2011 Inmiddels participeert ruim 25% van VO-veld (270.000 leerlingen) is in sept. 2011 opgericht op advies van de sector werkt voor het hele VO-scholenveld is een initiatief van scholen en komt voort uit verscheidene samenwerkingsverbanden van scholen die actief waren in de periode 2005–2011 is gericht op samenwerking is een stichting zonder winstoogmerk heeft een zelfstandig bestuur en heeft een raad van advies (21 schoolleiders) werkt als een inkooporganisatie en organiseert dat open gelicenseerd leermateriaal beschikbaar komt werkt met 2 (digitale) uitgevers werkt intensief samen met Kennisnet, SLO, Wikiwijs Schools signalled: A lack of Open Educational Resources available High costs for other digital material That’s why VO-content was set up by schools in 2011. Currently 25% of schools are participating. We are cooperation based and we work as a not for profit organisation.

Missie: een wezenlijke bijdrage leveren aan kwaliteitsverbetering van het voortgezet onderwijs Dit is waar VO-content aan werkt. Een stichting opgericht door scholen die samenwerken aan flexibel en open digitaal leermateriaal: Stercollecties. We streven ernaar materiaal te maken dat aansluit bij de leermiddelen die we in de toekomst nodig hebben en bij de leefwereld van onze leerlingen. Aanbod: Open, online leermateriaal dat kan worden gevonden, gebruikt, aangepast en gedeeld (Stercollecties). Flexibel en betaalbaar. Ondersteuning bieden aan scholen (schoolleiders, docenten en leerlingen) om op hun eigen manier de overstap te maken naar eigentijds onderwijzen en leren op maat. MOp maat, methode-onafhankelijk. Stimuleren van het delen van kennis over de inzet van open, online leermateriaal om eigentijds onderwijzen en leren op maat te bevorderen.

4 in balans model

Stercollecties Flexibel inzetbaar Differentiatie Arrangeerbaar

Wat is een Stercollectie? Complete, open digitale kernmethodes voor een vak, leerjaar en niveau. Voldoet aan de kerndoelen en de eindtermen, Gemaakt om flexibel in te zetten. Lessen inrichten en leerlingen alternatieve of extra stof bieden. Multimediaal en werkt op alle devices. Interactief Arrangeerbaar

Stercollecties http://stercollecties.nl/ VO-content www.vo-content.nl

Opdracht 10 minuten www.stercollecties.nl Kies: vak, niveau, leerjaar Inloggen is niet nodig Al eerder bekeken? Zoek een onderdeel dat je zou willen/kunnen gebruiken Eigen vak niet aanwezig? Bekijk een verwant vak.

1e indruk?

Arrangeren Via de ELO Via Wikiwijs

Arrangeren via de ELO http://denekamp.twentscarmelcollege.nl/

Arrangeren via Wikiwijs http://www.vo-content.nl/

Inzetbaar als Lesmethode Herhalingsstof Verdieping Extra materiaal

De Digitale les

Digitale les met een Stercollectie

Leerlingen bekijken thuis (huiswerk) een Nearpod over reclame, of de Nearpod wordt als lesuitleg gebruikt. Aan het einde van de presentatie enkele controlevragen. In de les verwerkingsopdracht met Word/Bookcreator/iMovie/….. Inleveren in Showbie

Opdracht (3 personen, 20 minuten) Maak een kort stappenplan om op je werk te laten zien hoe je de Stercollecties kunt gebruiken Bereid een korte presentatie voor Kies een onderdeel uit een stercollectie en maak hier met een app een korte lesopzet voor Bereid een korte presentatie voor

Presentaties!

Kracht Stercollecties en iPad Korte, heldere uitleg, digitaal benaderbaar Veel ruimte voor eigen aanvullingen Arrangeerbaar via Wikiwijs en ELO Helder omschreven, korte leerdoelen die de basis vormen voor een digitale les.

Tips Specialiseer in beperkt aantal app’s Niet elke les hoeft digitaal ICT infrastructuur op school in orde Snel en betrouwbaar wifi systeem iPads, Apple TV, Televisies/Beamer/smartboard Docenten die vertrouwd zijn met iPads en digitale mogelijkheden Deel lessen met elkaar

Afsluiting Wie zou nu kunnen starten met gebruik stercollecties? Wie overweegt (stukje) stercollectie te gaan inzetten? Helpdesk: http://www.vo-content.nl/helpdesk Vakcommunities, nieuwsbrieven, trainingen Foutjes in stercollecties melden bij VO-content s.horst@twentscarmelcollege.nl