Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Advertisements

Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Welkom op deze informatieavond
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
Uitleg persoonsvorm (pv)
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Opvoeding en pedagogiek
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Opvoeden.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
VOS LERST103X Voorbereid op stage Peter Wildschut
Opvoeding en pedagogiek
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Gespreksvaardig-heden
Kijken naar Kinderen Week 4
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
(Ped)agogiek Werkcollege 5
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
opvoeden en pedagogiek
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Waar gaat het vandaag over?
Opgroeien in de stad les 3
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Inleiding in de (ped)agogiek Hoorcollege 4
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Waar is de zevende dwerg?
Pilot Cursus Vakverbreding Toetsing 2008 Les 1 A.Materialen: A.Materialen: Reader is te vinden op Reader is te vinden op
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Willem Evert Vliegenthart 29 december 1904 Zaandam Nederland.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Pedagogiek als beroep.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Diversiteit en integratie
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik

Programma van vandaag Inleiding/ uitleg module Brainstormen over ‘opvoeden’ ‘Opvoeden’ volgens Kuipers

Plaats in het curriculum Kwartaal 3+4, jaar 2 kennis gestuurd

Literatuur Boeken Kok, J.W.F. (1999) Specifiek opvoeden. Orthopedagogische theorie en praktijk. Utrecht: De Tijdstroom (hfst 1, 2) zie reader Kuipers, H.J. (2008) Pedagogiek voor professionele opvoeders. Bussum: Coutinho (hfst 2, 3) docent Angenent, H. (2009) Opvoeding en persoonlijkheidsontwikkeling Baarn: Hbuitgevers (hfst 2, 4) docent Ploeg, J. van der (2006) Had me dat eerder verteld. Opvoedkundige antwoorden op veel voorkomende problemen. Amsterdam: SWP (hfst 2, 3. Andere hfst. facultatief)

Aanbevolen literatuur Heteren, M. van, Smits, P., Veen,M. van (2007) Orthopedagogiek. Antwoorden op vraagstellingen. Amsterdam: SWP Kok, J.F.W. (2011) Opvoeden als beroep Professioneel werken in zorg en onderwijs. Den Haag: Boom Lemma

Thema opbouw Opvoeden en pedagogiek Opvoeding en persoonlijkheidsontwikkeling Opvoeden in de alledaagse omgang

Toetsing Open vragen tentamen Minimaal 5,5

Wat is opvoeden? Wat is jouw beeld? Hoe kijkt de maatschappij hiernaar? Opvoeden volgens Kuipers

Wat is jouw beeld?

Opdracht…. Maak een woorden web over Opvoeding

Gezamenlijk bespreken Welke woorden/ begrippen staan er in jouw web? Web maken samen op het bord…. Belangrijkste elementen, wat voor een doel dient opvoeden?

Overwegingen Kan de mens zonder ‘opvoeden’? Betekent ‘opvoeden’ voor iedereen hetzelfde?

waarden/normen/opvattingen/ cultuur/religie/hechting

Hoe kijkt de maatschappij naar opvoeding?

Opvoederspresentatie C9fy0http:// C9fy0

Verschillende normen/waarden 3eBI&feature=fvsr

Theorie Definitie (de·fi·ni·tie de; v -s beschrijving van wat iets is: per ~ uit de aard der zaak, vanzelfsprekend bron: Van Dale ) Is een definitie altijd juist? Kunnen er meerdere definities over het zelfde onderwerp bestaan?

Opvoeding volgens Kuipers Opvoeding is de omgang tussen volwassenen en kinderen waarbij vanuit de volwassene invloed wordt uitgeoefend op het kind met de bedoeling de mondigheid van het kind te stimuleren. Opvoeding is noodzakelijk en mogelijk; het pasgeboren kind is afhankelijk en moet leren van anderen om tot een volwassen individu te groeien.

Verwerkingsvragen kernbegrippen Wat verstaat Kuipers onder omgang? Wat wordt bedoeld met invloed en het uitoefenen van invloed? Welke zes gebieden onderscheidt Kuipers hierin? Wat betekent mondigheid? Welke dimensies onderscheidt Kuipers aan opvoeding? Wat is het verband met Pedagogiek?

Pedagogiek volgens Kuipers Pedagogiek bestaat uit de denkbeelden van opvoeders over de behoeften en kenmerken van kinderen en over het gebruik van opvoedingsstrategieën. Denkbeelden zijn cultuurgebonden. Verwerken van kernbegrippen

Huiswerk: De theorie van Kuipers in beeld Ga op zoek naar beelden (film, illustraties, boek, tijdschrift etc.) waarin de visie van Kuipers op opvoeding en pedagogiek zichtbaar is (groepjes van 4) zet ze op een usb-stikje. Werk de verwerkingsvragen uit, alleen of in groepjes Hoofdstuk 2 Kuipers lezen

Aanpak Definitie Kernbegrip – de centrale begrippen in een definitie Kernmerk – een eigenschap van een kernbegrip Beeld – datgene wat je m.b.v. zintuigen kunt waarnemen in de wereld om je heen. Voorbeelden van beelden zijn: verhaal, lied, video, schilderij, spel, gesprek, beschrijving, film etc.

Zijn er vragen??