Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Programma van vandaag Inleiding/ uitleg module Brainstormen over ‘opvoeden’ ‘Opvoeden’ volgens Kuipers
Plaats in het curriculum Kwartaal 3+4, jaar 2 kennis gestuurd
Literatuur Boeken Kok, J.W.F. (1999) Specifiek opvoeden. Orthopedagogische theorie en praktijk. Utrecht: De Tijdstroom (hfst 1, 2) zie reader Kuipers, H.J. (2008) Pedagogiek voor professionele opvoeders. Bussum: Coutinho (hfst 2, 3) docent Angenent, H. (2009) Opvoeding en persoonlijkheidsontwikkeling Baarn: Hbuitgevers (hfst 2, 4) docent Ploeg, J. van der (2006) Had me dat eerder verteld. Opvoedkundige antwoorden op veel voorkomende problemen. Amsterdam: SWP (hfst 2, 3. Andere hfst. facultatief)
Aanbevolen literatuur Heteren, M. van, Smits, P., Veen,M. van (2007) Orthopedagogiek. Antwoorden op vraagstellingen. Amsterdam: SWP Kok, J.F.W. (2011) Opvoeden als beroep Professioneel werken in zorg en onderwijs. Den Haag: Boom Lemma
Thema opbouw Opvoeden en pedagogiek Opvoeding en persoonlijkheidsontwikkeling Opvoeden in de alledaagse omgang
Toetsing Open vragen tentamen Minimaal 5,5
Wat is opvoeden? Wat is jouw beeld? Hoe kijkt de maatschappij hiernaar? Opvoeden volgens Kuipers
Wat is jouw beeld?
Opdracht…. Maak een woorden web over Opvoeding
Gezamenlijk bespreken Welke woorden/ begrippen staan er in jouw web? Web maken samen op het bord…. Belangrijkste elementen, wat voor een doel dient opvoeden?
Overwegingen Kan de mens zonder ‘opvoeden’? Betekent ‘opvoeden’ voor iedereen hetzelfde?
waarden/normen/opvattingen/ cultuur/religie/hechting
Hoe kijkt de maatschappij naar opvoeding?
Opvoederspresentatie C9fy0http:// C9fy0
Verschillende normen/waarden 3eBI&feature=fvsr
Theorie Definitie (de·fi·ni·tie de; v -s beschrijving van wat iets is: per ~ uit de aard der zaak, vanzelfsprekend bron: Van Dale ) Is een definitie altijd juist? Kunnen er meerdere definities over het zelfde onderwerp bestaan?
Opvoeding volgens Kuipers Opvoeding is de omgang tussen volwassenen en kinderen waarbij vanuit de volwassene invloed wordt uitgeoefend op het kind met de bedoeling de mondigheid van het kind te stimuleren. Opvoeding is noodzakelijk en mogelijk; het pasgeboren kind is afhankelijk en moet leren van anderen om tot een volwassen individu te groeien.
Verwerkingsvragen kernbegrippen Wat verstaat Kuipers onder omgang? Wat wordt bedoeld met invloed en het uitoefenen van invloed? Welke zes gebieden onderscheidt Kuipers hierin? Wat betekent mondigheid? Welke dimensies onderscheidt Kuipers aan opvoeding? Wat is het verband met Pedagogiek?
Pedagogiek volgens Kuipers Pedagogiek bestaat uit de denkbeelden van opvoeders over de behoeften en kenmerken van kinderen en over het gebruik van opvoedingsstrategieën. Denkbeelden zijn cultuurgebonden. Verwerken van kernbegrippen
Huiswerk: De theorie van Kuipers in beeld Ga op zoek naar beelden (film, illustraties, boek, tijdschrift etc.) waarin de visie van Kuipers op opvoeding en pedagogiek zichtbaar is (groepjes van 4) zet ze op een usb-stikje. Werk de verwerkingsvragen uit, alleen of in groepjes Hoofdstuk 2 Kuipers lezen
Aanpak Definitie Kernbegrip – de centrale begrippen in een definitie Kernmerk – een eigenschap van een kernbegrip Beeld – datgene wat je m.b.v. zintuigen kunt waarnemen in de wereld om je heen. Voorbeelden van beelden zijn: verhaal, lied, video, schilderij, spel, gesprek, beschrijving, film etc.
Zijn er vragen??