Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5 Thema 9 – Logistiek 3 Business IT & Management www.hogeschool-rotterdam.nl/ibk Rotterdam, 00 januari 2007
Literatuur Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management, Marcus en van Dam ISBN: 978-90-01-85024-1 (8e druk) bezoek de website www.marcusvandam.noordhoff.nl Werken met logistiek, Visser en Van Goor ISBN: 978-90-01-84180-5 (7e druk) Grondslagen AO (deel B: processen en systemen), Jans ISBN: 978-90-01-79718-8 (21e druk)
Bedrijf: Cronus fietsenfabriek Bedrijfsprofiel: samenvatting beschikbaar Platte organisatie Groeispurt: van commercieel pionieren naar echte bedrijfsvoering: wat betekent dit?? Bedrijf komt in beeld bij externe partijen Verplichtingen op financieel gebied en op terrein van wet en regelgeving Relatie met het project!
Proces van Strategisch Management (OM 3.2 – 118)
Week 5 Logistiek 3
Logistiek raamwerk (WmL H3) Logistiek concept Afstemming goederen, geld en gegevens Effectieve coördinatie Logistieke doelstellingen Logistieke grondvorm Klantorder ontkoppelpunt (KOOP) 1 t/m 5 Stroomopwaarts: steeds minder voorraden Stroomafwaarts: steeds meer voorraden Ondernemersrisico Logistieke besturing en informatie Voorwaartse koppeling (push) Terugkoppeling (pull) Pijplijnbenadering Logistieke organisatie Nieuwe ontwikkelingen Material management en fysieke distributie als afzonderlijke functies
Noem enkele logistieke doelstellingen?
Wat is een Klantorderontkoppelpunt?
Wat is het verschil tussen de accenten vóór en na het KOOP?
Bepaal de KOOP-en voor Autoindustrie Levensmiddelenindustrie Financiele dienstverlening Gezondheidszorg
Wat is het doel van de pareto-analyse?
Vragen zijn welkom