Groepsdynamica & Interactief communiceren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Busramp in Zwitserland
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Mijn stage bij Dusseldorp Naam: hans kerkhof Klas: 5c Jaar: 2003 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ.
Communicatief gedrag + / -
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Mijn stage bij antonuishof Naam: sharon van neijhof Klas: bruin Jaar: 2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Mijn Stage Bij *Kastelein Naam: *dino taradzic Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
mijn stage bij SWEET & CANDY Naam: Ergun Salmangil Klas: 6A Jaar:
Mijn stage bij ijssel technologie
Godsdienst.
“Op een dag...”.
Naam:Melvin Lansink Klas: B4 Jaar: 4 de jaar’s
Mijn stage bij * Naam: * Klas: * Jaar: * Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je stage.
bloemendal Naam: Monique Balster Klas: 5B Jaar: 2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Mijn stage bij Naam: Klas: Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je stage loopt.
Mijn stage bij Aarnink kunststoframen kozijnen Naam: Bram Klas: 4 c Jaar: 2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar.
Mijn stage bij het grotehuis het is een bejaardentehuis Naam: Elke Klas:4a Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ.
Naam: tammy schreuder Klas:4a Jaar:2010/2011
*Mijn stage bij Blinqi * Naam: Kelly Klas: 4A Jaar: 2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Albert heijn Naam: *jurgen Klas: *5b Jaar: *2005/2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Mijn stage bij hoveniersbedrijf jutten Naam: Kevin de vogel Klas: 4a Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar.
Naam:Elroy prins Klas:6a Jaar: 2007/2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je stage.
Mijn stage bij * Naam: Jordy Gootink Klas: *5B Jaar: *2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij euro master Naam: aytac Klas: 4c Jaar: 2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij sikkens Naam:toon voortman Klas:5b Jaar:2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij : C1000 Hans Kok
Ik ben Bob..
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Wat gaan we leren in groep 5
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Kanjergroep 4.
Kinderen en hun sociale talenten
Interpreteren van data
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Betrokkenheid op de werkvloer
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Altijd online!.
Onze doelen en visie in beeld
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Reclame Masters | Ik en reclame!
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
In een jeugdgevangenis
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
De kracht van positief opvoeden
Het belang van voorlezen
Rauw en troosten.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Beter omgaan met ruzies
De mogelijke standpunten Songs  Willem Vermandere ‘Bange blanke man’ Lied: (toegang )
Dagdeel 3 conflicthantering
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Verbindend communiceren met ouders
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Doet ie het of doet ie het niet?
Wat doe jij?.
SEL Les 2: normen en waarden.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Groepsdynamica & Interactief communiceren Hoe werkt het?

Inhoud presentatie Inleiding Patronen in groepen Basisboeften van het individu in een groep Communicatie tussen leraar en leerling Binnen- en buitenkant Bedoeling en effect Zijdelingse effecten Wie heeft er gelijk? De talen in een groep Digitale en analoge taal Ankers Als de relatie niet loopt: in gesprek met een leerling Hoe vorm je een ECHT gesprek? Conclusie Bronnen

Inleiding Waarom deze leertaak? Competenties: Hoe kan het dat een groep individueel leuke kinderen samen niet een leuke groep vormen? Hoe los je dit op? Competenties: 1a. Interpersoonlijk competent 2b. Omgaan met weerstanden 2c. Normen en waarden Filmpje ‘perfecte communicatie’

Patronen in groepen Netwerk van beinvloeding Weinig vrijheid Pygmalion-effect  waar je je aandacht op richt groeit!

Basisbehoeften van individuele leerlingen Veiligheid: hoor ik bij de groep? Invloed hebben: kan ik mijn mening kenbaar maken? Persoonlijk contact: een-op-een-relaties.

Inhoud Procedure Interactie Gevoelens Veiligheid Invloed Persoonlijk contact Inhoud Iedereen mag zijn zoals hij/zij is. Daar houden we rekening mee. Iedereen heeft hier evenveel te zeggen. Wij gaan dit jaar naast leren ook andere leuke dingen met elkaar doen. Procedure We spreken van te voren af hoe we iets gaan aanpakken. Beslissingen nemen we samen. We praten in principe alles uit, (problemen gaan voor). Interactie We respecteren (erkennen) de inbreng van iedereen. Een harde schreeuwer heeft niets meer te vertellen dan iemand die rustig is. Iemand die met rust gelaten wil worden, laten we met rust. Als je iets belangrijk vindt kun je erover praten met degene met wie jij dat wilt. Gevoelens Emoties tonen mag. Als ik het belangrijk vind mijn emoties te uiten, dan kan dat en dan mag dat, maar het moet niet; ook dat respecteren we. Als er iemand verdriet heeft, zorgen we ervoor dat er iemand is die troost. Als iemand blij/gelukkig is, dan kan hij/zij dat met ons delen.

Communicatie tussen leraar en leerling Binnen- en buitenkant Gedrag = buitenkant Wensen, verwachtingen, gevoelens, gedachten, bedoelingen = binnenkant Bedoeling en effect Zonder communicatie kans op negatieve communicatiespiraal. Zijdelingse effecten Wie heeft er gelijk? De waarheid bestaat niet, iedereen heeft zijn eigen waarheid.

De talen in een groep Digitale taal: Analoge taal: Afgesproken tekens: woorden. Analoge taal: Niet afgesproken tekens: hoogte stem, volume, spreeksnelheid, blozen, mimiek, hoe je kijkt, houding enz. 93% van de communicatie tussen mensen bestaat uit analoge taal! Het gebruik van ankers: signalen die bij leerlingen een reactie oproepen.

Als de relatie niet loopt Benadering aanpassen: vanuit het standpunt van de ander naar de situatie kijken Zoek de positieve intentie achter het gedrag. Ga in gesprek met het kind!

In gesprek met een leerling Ga op dezelfde (oog)hoogte zitten als het kind; Kijk naar een kind terwijl je spreekt; Alterneer het wel en niet maken van oogcontact met een kind terwijl je spreekt; Stel het kind op zijn of haar gemak; Luister naar wat een kind zegt; Laat met behulp van voorbeelden zien dat wat het kind zegt, effect heeft;

In gesprek met een leerling 7. Vertel het kind dat het moet zeggen wat het vindt of wil; 8. Probeer spelen en praten te combineren; 9. Breek gesprek af wanneer het kind afhaakt; 10. Zorg dat het kind na het gesprek tot zichzelf kan komen; 11. Maak metacommunicatie een vast onderdeel van de communicatie.

Conclusie Wat moet jullie bijblijven? Om een goede communicatie in de klas tot stand te kunnen brengen moet je als leraar, zorgen dat de kinderen in hun basisbehoeften zijn voorzien, je bewust zijn van hoe jij communiceert en de positieve intentie achter het gedrag van kinderen achterhalen d.m.v. een goed gesprek.

Bronnen R. Jaspers & J. Ruigrok, communicatie in de klas. T. Langelaan & W. Plomp, De excellente leerkracht. M. Delfos, Luister je wel naar mij?