ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L 03.324.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Advertisements

Sociale inclusie.
Opzet van de workshop Kennismaken
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Psychotherapie bij ouderen
Uw gemeente & mensen met een beperking
De Wet maatschappelijke ondersteuning
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Het begint bij het jonge kind
Crisis en het domino-effect
Theorielessen in projectmatig werken
Omgaan met talige diversiteit op de werkvloer Piet Van Avermaet.
Oriëntatie op het beroep
SOCIAL WORK naam:. Martine Bink . m. d. nl med:. med
Oriëntatie op het beroep
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 3 Marie-Joze van Raak
ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
ORGANISATIE VAN DE HULPVERLENING WEEK 6 presentaties.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Oriëntatie op het beroep
Project: Oriëntatie op het beroep
Project oriëntatie op het beroep Lesweek 1 VSR1F.
Project oriëntatie op het beroep
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
PROJECT ORIËNTATIE OP HET BEROEP Kwartaal 1, week 7 Martine Bink Med.hro.nl/binmd.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Kwartaal 1 Week 3 Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije.
Minor agoog in de GGZ outreachend werken, tweede bijeenkomst.
ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Oriëntatie op het beroep
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Welkom ik maak me sterk.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
MS, denken en voelen (Naam org
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
1. Zo lang als verantwoord en mogelijk, thuis blijven wonen. Een goed uitgangspunt. Dat kon met Thuiszorg, dagbesteding, thuishulp.
Maatschappelijke Participatie door Rehabilitatie Lies Korevaar Werkveldconferentie Participatie Groningen, 16 april 2013.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Aandacht voor zin- en levensvragen door professionals in zorg & welzijn 5 feiten en fabels 30 mei 2017 Rinske Boomstra.
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Doel Brede oriëntatie op de doelgroep ouderen
12.2 Totstandkoming van een wet
Zorgvragers in de VVT.
Beleving tijdens het sterven
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Kwaliteit van Leven en ouder worden “Grijnzend Grijs”……….
Gezondheid Les 1.
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Gezondheid Les 1.
Gelukkiger ouder worden
Ook wij als Wijkracht!?.
Transcript van de presentatie:

ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L

OUDERENZORG Wat roept het woord ‘ouderen’ bij je op?

WAT ZIJN OUDEREN? Laatste periode van het leven Periode van verlies - verlies van gezondheid - van vrienden en familie - van werk - van menselijke waardigheid Er is in onze cultuur vaak onvoldoende oog voor de positieve waarden van het ouder worden - leeftijd - gezondheid - cultuur - scholing - sociale omstandigheden - sekse - etniciteit

OUDEREN VORMEN GEEN DOELGROEP  Je kunt hoogstens vaststellen dat ze historisch gezien min of meer in dezelfde periode hebben geleefd.  Ouderen zijn volwassenen met elk hun eigen levensgeschiedenis die hen tot unieke individuen heeft gevormd.

BEELDVORMING Het beeld van het ouder worden wordt vaak bepaald door problemen: - Conditie gaat achteruit (zowel lichamelijk als geestelijk) - Zelfredzaamheid gaat achteruit - Financiële problemen - Ongeschikte woning - Eenzaamheid Dit beeld is te eenzijdig: - Ouderen genieten van kinderen en kleinkinderen - reizen - vrijwilligerswerk - Hobby’s - Tijd voor vrienden en vriendinnen

OUDEREN Doelgroep  Mensen van 65 jaar of ouder  Mensen die als gevolg van hun leeftijd lichamelijk of mentaal kwetsbaar zijn (door ziekten en aandoeningen en door het verlies aan levenskwaliteit door beperkingen, door eenzaamheid of depressiviteit)  Mensen van 65 jaar en ouder die in pleeg- of verzorgingstehuizen wonen of van thuiszorg afhankelijk zijn  Welke vaardigheden kan je als professional goed gebruiken in de ouderenzorg?

KENMERKEN Ouderdomsziekten -Somatisch lichamelijke ziekten zoals hart- en vaatziekten of kanker -Psychisch trauma’s, stemmingsstoornissen, depressie -Psychogeriatrisch vormen van dementie clip Alzheimer

VOORBEELD Werken met ouderen VoordelenNadelen Mevr. Bogers thuis

OPDRACHT De klas wordt gesplitst in 4 groepjes. Ieder groepje bereidt een presentatie (van 10 minuten) voor over een deel-onderwerp: 1. Welke vormen van zorg zijn er ? Voor wie? Wat gebeurt daar eigenlijk? 2. Welke beroepen en taken kunnen door een SPH-er worden uitgevoerd? 3. Hoe is de financiering van de ouderenzorg geregeld? Wat gaat er veranderen met de komst van de nieuwe wet: Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)? 4. Hoe zit het met ouderen en verslaving?

HOE WORDT DE HULPVERLENING GEORGANISEERD?  Hoe komt de cliënt in aanraking met de hulpverlener?  Wat gebeurt er dan precies (intake, diagnose, behandeling)?  Hoe ziet de organisatie eruit (ambulant, daghulp, 24-uurs zorg)?  Wie bepaalt eigenlijk waar een cliënt recht op heeft?  En wie betaalt dat eigenlijk?

OUDEREN De 24-uurszorg voor ouderen staat in Nederland onder druk Door veranderende wet- en regelgeving zullen ouderen in Nederland steeds langer thuis blijven. Het netwerk wordt geactiveerd! 3 onderzoekt ouderenzorg in Nederland

PROJECTGROEPEN  Ouderenzorg  Mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking  Volwassenpsychiatrie  Jeugdzorg (incl. kinder- en jeugdpsychiatrie)  Justitiabelen

KENNISMAKEN Expeditie Robinson: 1. Wat smokkel je mee naar een onbewoond eiland? 2. Wat ga je het eerst doen als je aankomt op het eiland? 3. Waar ben jij goed in wat samenwerking betreft? 4. Wat of wie ga jij het meest missen op een onbewoond eiland?

BELBINTEST Doe de Belbintest en zoek uit wat jouw rol betekent Ga naar l  Belbinrollen Bespreek de uitslagen in je eerste vergadering met je projectgroep (en notuleer dit voor in het samenwerkingscontract)  Geef uitleg over jouw rol en of jij jezelf hier in herkent (wat wel/wat niet)  Welke rollen zijn er binnen de projectgroep? Wat zijn de verschillen/ overeenkomsten?  Bespreek de verschillen rollen, de voorkeuren en verdeel de rollen voor dit project

SAMENWERKINGSCONTRACT Zie bijlage 1 studiehandleiding Praat en discussieer met je projectgroep over de verschillende onderdelen. Denk daarbij aan de opdracht van vorige week (conclusies over projectonderwijs).  Respect (begrip voor elkaar)  Samenwerken  Taakverdeling  Doelgericht  Vertrouwen  Openheid  Iedereen actief  Ruimte voor ideeën van anderen Maak met elkaar een samenwerkingscontract en plaats dat op (iedereen zet het samenwerkingscontract op voor vrijdag 26 september uur)

VOOR VOLGENDE WEEK 1.Bestuderen: Werken in de SPH - hoofdstuk 2 en 3 2.Bestuderen: Praktijkonderzoek in zorg en welzijn – hoofdstuk 3 3.Hoorcollege onderzoeksvaardigheden 4.Eigen oriëntatie op de projectopdracht, opstellen van vragen Tot volgende week!