ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
OUDERENZORG Wat roept het woord ‘ouderen’ bij je op?
WAT ZIJN OUDEREN? Laatste periode van het leven Periode van verlies - verlies van gezondheid - van vrienden en familie - van werk - van menselijke waardigheid Er is in onze cultuur vaak onvoldoende oog voor de positieve waarden van het ouder worden - leeftijd - gezondheid - cultuur - scholing - sociale omstandigheden - sekse - etniciteit
OUDEREN VORMEN GEEN DOELGROEP Je kunt hoogstens vaststellen dat ze historisch gezien min of meer in dezelfde periode hebben geleefd. Ouderen zijn volwassenen met elk hun eigen levensgeschiedenis die hen tot unieke individuen heeft gevormd.
BEELDVORMING Het beeld van het ouder worden wordt vaak bepaald door problemen: - Conditie gaat achteruit (zowel lichamelijk als geestelijk) - Zelfredzaamheid gaat achteruit - Financiële problemen - Ongeschikte woning - Eenzaamheid Dit beeld is te eenzijdig: - Ouderen genieten van kinderen en kleinkinderen - reizen - vrijwilligerswerk - Hobby’s - Tijd voor vrienden en vriendinnen
OUDEREN Doelgroep Mensen van 65 jaar of ouder Mensen die als gevolg van hun leeftijd lichamelijk of mentaal kwetsbaar zijn (door ziekten en aandoeningen en door het verlies aan levenskwaliteit door beperkingen, door eenzaamheid of depressiviteit) Mensen van 65 jaar en ouder die in pleeg- of verzorgingstehuizen wonen of van thuiszorg afhankelijk zijn Welke vaardigheden kan je als professional goed gebruiken in de ouderenzorg?
KENMERKEN Ouderdomsziekten -Somatisch lichamelijke ziekten zoals hart- en vaatziekten of kanker -Psychisch trauma’s, stemmingsstoornissen, depressie -Psychogeriatrisch vormen van dementie clip Alzheimer
VOORBEELD Werken met ouderen VoordelenNadelen Mevr. Bogers thuis
OPDRACHT De klas wordt gesplitst in 4 groepjes. Ieder groepje bereidt een presentatie (van 10 minuten) voor over een deel-onderwerp: 1. Welke vormen van zorg zijn er ? Voor wie? Wat gebeurt daar eigenlijk? 2. Welke beroepen en taken kunnen door een SPH-er worden uitgevoerd? 3. Hoe is de financiering van de ouderenzorg geregeld? Wat gaat er veranderen met de komst van de nieuwe wet: Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)? 4. Hoe zit het met ouderen en verslaving?
HOE WORDT DE HULPVERLENING GEORGANISEERD? Hoe komt de cliënt in aanraking met de hulpverlener? Wat gebeurt er dan precies (intake, diagnose, behandeling)? Hoe ziet de organisatie eruit (ambulant, daghulp, 24-uurs zorg)? Wie bepaalt eigenlijk waar een cliënt recht op heeft? En wie betaalt dat eigenlijk?
OUDEREN De 24-uurszorg voor ouderen staat in Nederland onder druk Door veranderende wet- en regelgeving zullen ouderen in Nederland steeds langer thuis blijven. Het netwerk wordt geactiveerd! 3 onderzoekt ouderenzorg in Nederland
PROJECTGROEPEN Ouderenzorg Mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking Volwassenpsychiatrie Jeugdzorg (incl. kinder- en jeugdpsychiatrie) Justitiabelen
KENNISMAKEN Expeditie Robinson: 1. Wat smokkel je mee naar een onbewoond eiland? 2. Wat ga je het eerst doen als je aankomt op het eiland? 3. Waar ben jij goed in wat samenwerking betreft? 4. Wat of wie ga jij het meest missen op een onbewoond eiland?
BELBINTEST Doe de Belbintest en zoek uit wat jouw rol betekent Ga naar l Belbinrollen Bespreek de uitslagen in je eerste vergadering met je projectgroep (en notuleer dit voor in het samenwerkingscontract) Geef uitleg over jouw rol en of jij jezelf hier in herkent (wat wel/wat niet) Welke rollen zijn er binnen de projectgroep? Wat zijn de verschillen/ overeenkomsten? Bespreek de verschillen rollen, de voorkeuren en verdeel de rollen voor dit project
SAMENWERKINGSCONTRACT Zie bijlage 1 studiehandleiding Praat en discussieer met je projectgroep over de verschillende onderdelen. Denk daarbij aan de opdracht van vorige week (conclusies over projectonderwijs). Respect (begrip voor elkaar) Samenwerken Taakverdeling Doelgericht Vertrouwen Openheid Iedereen actief Ruimte voor ideeën van anderen Maak met elkaar een samenwerkingscontract en plaats dat op (iedereen zet het samenwerkingscontract op voor vrijdag 26 september uur)
VOOR VOLGENDE WEEK 1.Bestuderen: Werken in de SPH - hoofdstuk 2 en 3 2.Bestuderen: Praktijkonderzoek in zorg en welzijn – hoofdstuk 3 3.Hoorcollege onderzoeksvaardigheden 4.Eigen oriëntatie op de projectopdracht, opstellen van vragen Tot volgende week!