MINDER BUREAUCRATIE MEER TIJD VOOR PATIËNTENZORG Kien Smulders.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
Advertisements

Raamovereenkomst Delegatie Voorbehouden Handelingen
Veranderingen in rol Familieraden
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Beleidsregel Geïntegreerde Eerstelijnszorg en Innovatie
Algemene ledenvergadering HVE 26 september 2012
AANVULLENDE UITKERING SOCIALE ZEKERHEID Politiek Beraad 9 oktober 2012.
De organisatie en processen
‘Een Spraakmakend Project’
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Resultaten consultatie MDS-en chronische zorg 10 september 2009
Domotica beleid en inzet VWS
KNGF-programma Samenwerking Rhenen 16 december 2008 Wilma Huiskamp.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Debatbijeenkomst Binnenlands Bestuur
Visie informatievoorziening
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Huisartsenzorg & integrale zorg
1 Van inkoop voor de klant naar zorg voor de klant De rol van cliëntenraden in het inkoopbeleid Auke Jelle Kingma 3 oktober 2014.
Vergaderen.
Informatieberaad zorg
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
FTO mei 2015 Judith Weiland en Jacob Jan Hamstra
SAN Uniforme Verantwoording Eerstelijns diagnostiek Relatiebijeenkomst Zorgverzekeraars – SAN 27 mei 2015 Sanne van Rumpt SHO Centra voor medische diagnostiek.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Kostenbewustzijn van patiënten / verzekerden congres Rechtmatige Zorg 1 oktober 2015 Wouter van de Sande – Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Congres Rechtmatige zorg: Een kijkje in de keuken van de medisch specialist Herman-Jan Pennings, longarts Michael Ehlen, Manager F&C Laurentius ziekenhuis,
Perspectief van de cliënt
HUISARTSENPOSTEN VAN WAARNEEMORGANISATIE VAN EN VOOR HUISARTSEN NAAR TOEGANGSPOORT VAN DE ACUTE ZORG? Hansmaarten Bolle, directeur InEen.
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
1 “Innovatieplaats Cure” Experimenteer met minder regels.
Geïntegreerde schoolverbetering
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Landelijke Agenda suïcidepreventie Directie Curatieve Zorg, Mw. Mr. M.O. Samuels.
Basis GGZ Organisatie in de regio Midden Holland; een ketenaanpak Jane de Sauvage Nolting, projectmanager.
Zelfmanagement Longpunt
Voorlichtingsbijeenkomst transparantie 11 november 2015.
GOR bij nabestaanden van en professioneel betrokkenen bij MH17: Natuurlijk (niet)! Dianne Alting - RIVM Kenniskring PSH/GOR |
HET NIEUWE BV-RECHT: WAT BETEKENT DAT VOOR U? 30 MEI 2016.
Minder last, meer effect Zes principes van goed toezicht Presentatie Kaderstellende Visie op Toezicht
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Resultaten werkgroep integrale bekostiging Bijeenkomst GGZNederland woensdagmiddag 9 maart.
Informatie bijeenkomst toewijzing instroomplaatsen arts M&G 27 april 2011.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Dure Add-on geneesmiddelen: recept voor een basisregistratie op orde NVMA Jaarcongres 26 maart 2015.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Cliëntvolgende bekostiging, AZR & declareren. Enkele cijfers  32 zorgkantoren van 13 concessiehouders  6 CIZ districten met 30 vestigingen  Ruim 3000.
Een datalek, wat nu?! De Wet bescherming persoonsgegevens,
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
Stellingen vooraf 1 donderdag 5 juni 2014 start programma een slechte stelling geeft vaak een goede discussie. hoe botter de stelling, hoe.
Model kwaliteitsstatuut ggz Hoe wordt de ggz beter en transparanter? Dag van de Vrijgevestigd Psycholoog.
Overlegtafel subsidiepartijen m.b.t. inkoop/contractverlenging 2017 Dinsdag 13 oktober van – uur.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Visie op duurzame gezondheid en zorg in de regio in 5 uitgangspunten
Transmurale antistolling
De bestuurlijke organisatie van een zorggroep
Crisis-Management.
RIO Registratie Instellingen en Opleidingen.
Samenwerking waterbeheerders
Ketenbureau i-Sociaal Domein
Convenant medicatieproces in MN in de thuissituatie van de patient/client met de huisarts als hoofdbehandelaar.
Aan de slag met kwaliteit
Introductie en ontwikkelingen
Transcript van de presentatie:

MINDER BUREAUCRATIE MEER TIJD VOOR PATIËNTENZORG Kien Smulders

EEN HUISARTS MOET… Elk jaar opnieuw verklaren dat iemand dement is Voor een MS patiënt elk jaar een nieuwe verwijsbrief voor de neuroloog schrijven Voor het verstrekken van verbandmiddelen meerdere keren een formulier van drie pagina’s invullen Bij verwijzing naar specialistische GGZ specifieke verwijswoorden gebruiken die per zorgverzekeraar kunnen verschillen En ook nog: goede zorg verlenen aan zijn patiënten… 28 oktober 2015; Minder bureaucratie - meer tijd voor patiëntenzorg

Elk jaar opnieuw verklaren dat iemand dement is Voor een MS patiënt elk jaar een nieuwe verwijsbrief voor de neuroloog schrijven Voor het verstrekken van verbandmiddelen meerdere keren een formulier van drie pagina’s invullen Bij verwijzing naar specialistische GGZ specifieke verwijswoorden gebruiken En ook nog: goede zorg verlenen aan zijn patiënten… EEN HUISARTS MOET… 28 oktober 2015; Minder bureaucratie - meer tijd voor patiëntenzorg

HET ROER MOET OM! Huisartsen willen zich weer kunnen richten op de kern van hun vak Minder bureaucratie Meer gelijkwaardigheid in de contractering Kwaliteitsbewaking vanuit erkenning van en gerechtvaardigd vertrouwen in de professie Afspraak: Stuurgroep (ZN, IGZ, NPCF, NZa, ACM, VWS, LHV, VPH, NHG en InEen) NHG, LHV en InEen werken deze drie onderwerpen met de belangrijkste partijen uit  concrete aanbevelingen aan stuurgroep 5 oktober: Zomerakkoord van deze partijen met concrete afspraken over de toekomst van de huisartsenzorg aangeboden aan de minister 28 oktober 2015; Minder bureaucratie - meer tijd voor patiëntenzorg

WERKGROEP BUREAUCRATIE EN ADMINISTRATIEVE LASTEN Deelnemers: NZa, ZN, VWS, VPH, LHV, NHG, InEen (voorzitter & secretaris) Opdracht: Administratieve belasting verminderen Regels en formulieren afschaffen of uniformeren Regels zo nodig aanpassen Systeem bedenken om nieuwe administratieve lasten te voorkomen 28 oktober 2015; Minder bureaucratie - meer tijd voor patiëntenzorg

AANPAK 1.Wekelijkse bijeenkomsten 2.Basisdocument: groslijst van aansprekende voorbeelden 3.Wat is ieders perspectief op bureaucratie en administratieve lasten?  Vaststellen gezamenlijk perspectief 4.Formuleren gezamenlijke principes 5.Doen van aanbevelingen 6.Vaststelling einddocument door stuurgroep 28 oktober 2015; Minder bureaucratie - meer tijd voor patiëntenzorg

GROSLIJST VOORBEELDEN —Voorschrijven van genees- en hulpmiddelen —Machtigingen en verwijzingen naar ketenpartners —Declaratieverkeer —Informatieverstrekking aan derden —Interne, door de beroepsgroep bepaalde, eisen (kwaliteitsindicatoren etc)  werkgroep kwaliteit 28 oktober 2015; Minder bureaucratie - meer tijd voor patiëntenzorg

GEZAMENLIJK PERSPECTIEF Administratieve verplichtingen zijn nodig om goede zorg te ondersteunen en voor de controle op recht- en doelmatigheid Maar administratieve lasten moeten zoveel mogelijk beperkt worden en bureaucratie is onwenselijk Bureaucratie ontstaat als wantrouwen en angst voor misbruik leiden tot een anoniem systeem van complexe regelgeving en vergaande controle vooraf Bij het terugdringen hiervan hebben de partijen een gedeelde verantwoordelijkheid met eigen accenten NZa: terugdringen moet samen. Uniformering kan, maar leidt tot starheid ZN: zo min mogelijk terugvorderingen achteraf VWS: veldpartijen moeten het samen oplossen Huisartsen: vertrouwen is de basis 28 oktober 2015; Minder bureaucratie - meer tijd voor patiëntenzorg

GEZAMENLIJKE PRINCIPES Afspraken tussen huisartsen en verzekeraars liggen vooraf vast en bij het nakomen geldt vertrouwen als basis Géén administratieve verplichtingen meer voor huisartsen rond afspraken tussen derden Andere administratieve verplichtingen waar mogelijk afschaffen Resterende verplichtingen mogen de patiëntenzorg niet belemmeren Resterende administratieve verplichtingen moeten vereenvoudigd, geüniformeerd en geautomatiseerd worden Bij de controle moet worden aangesloten bij al bestaande gegevens 28 oktober 2015; Minder bureaucratie - meer tijd voor patiëntenzorg

AANBEVELINGEN Recept = recept -Geen afzonderlijke formulieren -Bij spécialité geneesmiddelen: ‘MN’ (medisch noodzakelijk) voldoende -Bij Baxter-afgifte: eenmalig recept voldoende Voor machtigingen en verwijzingen geldt: -Bij verwijzing zijn AGB-code en type verwijzer voldoende -Geen herhaling van machtigingen en/of verwijzing nodig bij chronische aandoening of doorlopende behandeling Declaratieverkeer en informatieverstrekking  volgt 28 oktober 2015; Minder bureaucratie - meer tijd voor patiëntenzorg

WAT WAS BELANGRIJK VOOR HET SLAGEN VAN HET PROCES? De wil van alle partijen om het systeem te doorbreken Het uitgesproken commitment van de bestuurders in stuurgroep Werkgroepdeelnemers met mandaat De urgentie gecreëerd door Het Roer Moet Om Wederzijds respect voor de eigen positie en belangen van partijen -Elke partij heeft op zijn manier last van bureaucratie -Elke partij heeft een eigen visie op het bureaucratieprobleem -Veranderingen kunnen alleen gezamenlijk worden bereikt Goede sfeer 28 oktober 2015; Minder bureaucratie - meer tijd voor patiëntenzorg

WAT IS ER NODIG VOOR IMPLEMENTATIE? Besef dat de voorgestelde veranderingen een systeemverandering vragen Realistisch tijdpad, realistische verwachtingen Doorzettingsmacht Leiderschap Daadkracht, geduld en vertrouwen Voorkomen van weerstand in het veld bij andere betrokkenen (apothekers, hulpmiddelenleveranciers enz) 28 oktober 2015; Minder bureaucratie - meer tijd voor patiëntenzorg

DISCUSSIE Welke administratieve lasten ervaart u? -Zijn die binnen uw eigen organisatie tot stand gekomen? -Of worden deze door derden aan u opgelegd? Met welke partijen wilt u aan de slag om gezamenlijk iets te doen aan de bureaucratie? Herkent u zich in de principes van de werkgroep bureaucratie? Bij de aanbevelingen heeft de werkgroep zich gericht op de kern van het huisartsenvak (recept = recept). Is dat ook mogelijk in uw sector? 28 oktober 2015; Minder bureaucratie - meer tijd voor patiëntenzorg