KEY PERFORMANCE AND COMPETITIVE INTELLIGENCE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Corporate Portfolio Management
Advertisements

Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
STRATEGISCHE PLANNING
Aanzet tot strategisch denken
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Customer service en planvorming
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Commercialisatie Fietsen
Opdracht Strategieontwikkeling
Een startersgids voor innovatie
Facility management en inkoop
H3: Koopgedrag van organisaties
Logistiek management: begrippen en principes
Business Marketing Management
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
© de vries business consultancy, 2008
Business Marketing Management
De Toekomst Marketing.
Financiering en inkoop
College 2 Marketingomgeving
Midden in de wereld:.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
4. Online strategie Internet scorecard
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) T. Vander Beken - De kwetsbaarheid.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel Logistiek 1 Inkoop Rotterdam, 00 januari
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Strategische Businesspartner
Informatie management HC2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 Thema 1 - Marketing Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Vragen Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4 Thema 7 – Logistiek 2 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
De politieke en economische omgeving Hoofdstuk 5.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Midden in de wereld:.
Indeling van hoofdstuk 2
Internationale handel
STRATEGISCHE PRODUCTEN
Vakman ondernemer – Commercieel plan
Transcript van de presentatie:

KEY PERFORMANCE AND COMPETITIVE INTELLIGENCE BIMKCP01-1 Presentatie titel KEY PERFORMANCE AND COMPETITIVE INTELLIGENCE Week 1 - Introductie Business IT & Management www.hogeschool-rotterdam.nl/ibk Rotterdam, 00 januari 2007

Even voorstellen Peter den Hertog Hogeschooldocent Berlix Achtergrond Analytische Chemie > 25 jaar ervaring in ICT Management > 15 jaar ervaring in Software sales > 5 jaar ervaring Websites en Webapplicaties Specialismen Business & ICT Alignment Software Technical Sales / Architect Management ICT Management Open source CMS en Web Applications

Bereikbaarheid E-mail p.den.hertog@hr.nl Profile http://www.linkedin.com/in/denhertogpeter Fileshare http://med.hro.nl/hertp aanwezig op de Hogeschool Rotterdam Maandag, dinsdag en donderdag Bij dringende vragen mail met opgave: Naam Student nr. klas

Eisen aan informatie (OM 7.3) heeft te maken met het probleem is betrouwbaar is tijdig beschikbaar kosten/baten afweging Presentatievorm De antwoorden zijn bepalend voor de kwaliteit van de processen!

Bottom-up aanpak met de: Informatieladder Analyse betrouwbaarheid informatie

KSF en KPI Welke info heb je nodig om succes van het bedrijf te meten? (succes=mate waarin je er in slaagt jouw bedrijfsdoelstellingen te bereiken) Opstellen Kritische Succes Factoren (KSF) = kwalitatieve parameter Hoe meet je de KSF? Door opstellen van Kritische Prestatie Indicator (KPI) = kwantitatieve parameter (Key Performance Indicator) Tijdsfactor: vaak trendmatige informatie

KSF en KPI (OM 7.6.1)

KEY PERFORMANCE INDICATORS Lange termijn doelstellingen  Middellange termijn doelstelling  Korte termijn doelstelling  SMART Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realiseerbaar, Tijdgebonden Voorbeelden: 5% omzetgroei in Nederland van I-Pads in het eerste kwartaal van 2011 ten opzichte van het eerste kwartaal van 2010 10% minder ziekteverzuim in de vestiging in Rotterdam over geheel 2011 ten opzichte van 2010

COMPETITIVE INTELLIGENCE CI is the action of defining, gathering, analyzing and distributing intelligence about products, customers, competitors and any aspect of the environment needed to support executives and managers in making strategic decisions for an organization.

ESSENTIE VAN COMPETITIVE INTELLIGENCE De nadruk ligt op de bedrijfsomgeving Verzamelen van kennis is niet voldoende; kennis moet geschikt gemaakt worden voor besluitvorming Bepaal vervolgens de KSF en........ Maak het meetbaar via KPI

BEDRIJFSOMGEVING Omgevingsinvloeden (factoren en partijen) Analyse van: Directe omgeving (Micro): d.m.v. Porter en Kraljic Indirecte omgeving (Macro): d.m.v. DESTEP

DIRECTE OMGEVING (omgevingspartijen) 5 krachtenmodel van Porter Concurrenten Potentiële concurrenten Leveranciers Afnemers Substituten en complementen

Concurrentiekrachten (Porter)

INDIRECTE OMGEVING (omgevingsfactoren) DESTEP methode: Demografie Economie Sociale en culturele factoren Technologie Ecologie Politiek

Omgevingsfactoren en omringende partijen

1. Demografische factoren (OM 2.3.3) Scenario’s bevolkingsgroei Hoe oud worden we Gemiddelde gezinsgrootte Aantal migranten Vergrijzing Steeds meer ouderen blijven werken Maar ook: steeds meer ouderen met een pensioen!

2. Economische factoren (OM 2.3.4) Bepalen in hoge mate succes van onderneming: Groei nationaal inkomen Inkomensverdeling Internationale economische ontwikkelingen: Rente, lonen, relatie dollar-euro etc. Globalisering: lange termijn prognoses Werkgelegenheid

3. Maatschappelijke factoren (Sociaal-Cultureel) (OM 2.3.6) People-Profit-Planet Duurzaamheid Scorecard Er is meer dan winst alleen…… Stakeholderbenadering: creëren van waarde ….in de hele keten!

4. Technologische factoren (OM 2.3.2) Ontwikkeling via fundamenteel onderzoek (TNO, R&D afdelingen grote bedrijven, lucht- en ruimtevaart). Bijvoorbeeld: Biotechnologie Informatietechnologie Verandering werkwijze Integratie van functies Verandering in schaalvoordeel en besluitvorming

5. Milieufactoren (Ecologisch) (OM 2.3.1) Veel beleidsplannen, …maar nu de uitvoering! Internationale aanpak Van minor issue naar strategisch aandachtspunt (‘groene productie’). Fasen: Schoonmaken huidige activiteiten Benutten nieuwe kansen Werken aan duurzame toekomst

6. Politieke factoren (1) (OM 2.3.5) 5 vormen van economische integratie Vrijhandelszone Douane-unie Gemeenschappelijke markt Economische unie Volledige politieke en economische unie

6. Politieke factoren (2) (OM 2.3.5) Europese unie: van gemeenschappelijke interne markt naar een economische unie Vrijheid van goederenverkeer Vrijheid van dienstenverkeer Vrijheid van kapitaalverkeer Vrijheid van personenverkeer Open interne markt: belemmeringen Fysiek Technisch Fiscaal

Inkoopfunctie (AO 6.1) Middelenverkrijging Taken: Strategische inkoop; inkoopbeleid Tactische inkoop; mogelijkheden en ontwikkelingen Operationele inkoop; verwerven van goederen

Kraljic matrix (Portfolio Analyse) Karaktariseert Producten Financieel risico / belang (Strategisch belang) Toeleverings risico (Complexiteit Leveranciersmarkt) Routineproducten Hefboomproducten Knelpuntproducten Strategische producten

Kraljic – Matrix (Portfolio Analyse)

Kraljic - Routineproducten Inkooptechnisch weinig problemen Geringe waarde per eenheid Veel alternatieven (bijvoorbeeld drukwerk, kantoorartikelen, schoonmaakmiddelen, abonnementen, etc.). Handling vaak duurder dan de waarde van de producten. Efficiency belangrijk. Strategie: vereenvoudiging inkoopproces Reductie van inkoopinspanningen. Tactiek: minder van leveranciers en streven naar zoveel mogelijk concurrentie. Acties: het reduceren van leveranciersbestand; de prijs is belangrijk; het benutten van marktwerking; het creëren van volume door bundeling; het vereenvoudigen van de bestelprocedures, waaronder het inkopen/bestellen via internet (indien mogelijk); het uitbreiden/vergroten van de rol van de leverancier; het reduceren van aantal facturen; een contractduur van 2 tot 4 jaar.

Kraljic - Hefboomproducten Verschillende leveranciers Relatief duur Prijsontwikkeling werkt relatief sterk door in de kostprijs (bijvoorbeeld: kantoormeubilair, computers, leaseauto’s, elektriciteit). Tussen leveranciers bestaat veel concurrentie het toeleveringsrisico is daarom laag. De leverancier levert standaard producten.   Strategie: volledige benutting van het commerciële voordeel. Tactiek: concentratie van inkoopomzet, volume bundeling en zo veel mogelijk concurrentie. Acties: het optimaliseren van marktwerking; het creëren van volume door bundeling; het gebruiken van open standaards; het uitvoeren van inkoopmarktonderzoek; een contractduur van 3 tot 5 jaar.

Kraljic - Knelpuntproducten Relatief geringe waarde één of enkele leveranciers (bijvoorbeeld: postbezorging, software). Leverancier is dominante partij. Relatief hoge prijzen, lange levertijden en slechte service. Strategie: verzekeren van levering Tactiek: Reduceren en vermijden van ‘unieke’ leveranciers. Acties: Verruimen van specificaties; Ontwikkelen van en/of aandacht voor alternatieven; Creëren van competitie, marktwerking; Standaardiseren.

Kraljic - Strategische producten Relatief hoge waarde Vaak maatwerk één of enkele leveranciers (bijvoorbeeld: water, gas, bepaalde software, architecten). Toelevering (korte of lange termijn) niet altijd gegarandeerd Hoge waarde vraagt om aandacht voor de prijsontwikkelingen Onderhandelingen wederzijds vertrouwen. Het product is veelal maatwerk en wordt op basis van specificatie van de opdrachtgever gemaakt. De toelevering is op korte of lange termijn niet altijd gegarandeerd.   Strategie: samenwerking Tactiek: leveranciers betrekken bij offertefase en uitvoeringsfase Acties : gebruik functionele specificaties; Analyseren marktmogelijkheden; Bestuderen van de activiteiten elders en van de resultaten daarvan; Vergroten betrokkenheid leverancier, samenwerking; Solide en diepgaande afstemming en onderhandeling; Contractduur tot 5 jaar.

ORGANISATIE EN WERKWIJZE (1) Module wordt afgesloten met een assessment n.a.v. een opgeleverd rapport Rapport wordt gemaakt door maximaal 3 studenten per groep Groep kiest een organisatie/bedrijf/onderneming Inleveren rapport in week 8 Assessment vindt plaats in week 9

ORGANISATIE EN WERKWIJZE (2) Groepsvorming en werken aan het rapport vanaf nu Deze les is elke week beschikbaar voor overleg onderling en met de docent Laat tussentijds je vorderingen zien Mail mij wie in welke groep zit en welke organisatie is gekozen (identificatie)

HET RAPPORT Inleiding: bedrijfsanalyse, structuur rapport (leeswijzer) Theorie over KPI en CI De SWOT-analyse m.b.v Kraljic en Destep en Porter Conclusies over de huidige SWOT-status van het bedrijf en aanbevelingen over verbeteringen Let hierbij op: Logische opbouw en goede layout Literatuurlijst en bronvermelding Goede beheersing van de Nederlandse taal

BEOORDELING Juiste weergave van de IST-situatie Juiste analyse van de IST-situatie + aanpak Juiste weergave van de SOLL-situatie Goede weerslag van de bevindingen in het rapport Goede presentatie en layout van het rapport Voldoende diepgang........ Goede beoordeling van het assessment

Aan de slag met...... ...............allereerst het onderzoek naar dit thema Welke onderzoekstrategie? Welke broncategorieën (theorieboeken, vakliteratuur, bedrijfsinfo en fieldresearch) Welke branche-keuze + argumenten

Vragen zijn welkom