Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
Advertisements

Preminiemen in competitie Kristof De Loose 26 november 2012.
Duurzaam inzetbaar gedurende de hele levensloop
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Gemaakt door Praktijk Houvast
De vier dimensionale klachtenlijst (4DKL)
Drs. Ingrid Kruizinga Dr. ir. Wilma Jansen Prof. dr. Hein Raat
Typologie van Baumrind
Collegeweek 4/5 Datapreparatie
Risico op kindermishandeling? Een preventieve aanpak
Diagnostiek van gedrags- en emotionele problemen in de schoolcontext
Kwaliteit van meetinstrumenten
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Workshop Relationele en seksuele vorming
© v d Maesen, 15 mei 2000 Presentatie SQ-test AC werkgroep Paul van der Maesen de Sombreff SQ: multimediale test voor sociale intelligentie.
De Katrol.
 Inleiding  Auteurs  COM-Procedure  VSPS  PSI  Geschiktheid voor registratie van problematiek  Conclusie.
Meten van onderzoeksvariabelen
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Kinesiofobie bij lage-rugpijn: kan het eenvoudig en toch ‘’evidence-based? Prof.dr. Rob Oostendorp, Nancy Demolon MSc, Olaf van der Zanden MSc, Prof dr.
Workshop Ontwikkelingsfasen van het kind
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Uit kind en adolescent (2001).  onderzoek  Onderzoeksgroep  Instrumenten onderzoek  Conclusie  Ontbrekende motivatie  Behandelingsmotivatie: 2 dimensies.
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Onderzoek Mentorschap
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Lid van de club. Doel deelproject 1 Verklaren individuele en/of geografische factoren de participatie in sportlidmaatschap Hoe inclusief zijn sportverenigingen.
Synthese van het artikel Gemaakt door: Oona Moeyaert
Vroegsignalering van psychosociale problemen
1 BUE Middenkader 2003 Een eerste verkenning van de resultaten.
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Pedagogische theorieën
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Minder moe door verbetering van het lichaamsbewustzijn?
Methoden & Technieken van Onderzoek
Gezin in beweging Resultaten van kortdurende PMGT M. van Campen - Kramer R. Bosscher, J.T. van Busschbach, M. Visser, J. Maurer.
‘Goed bekeken, goed beschreven, goed gemeten’ Een overzicht van uitkomsten van nieuw onderzoek naar psychomotorische therapie 16 oktober e mastersymposium.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Doelrealisatie in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Op weg naar een duurzaam zelfvoorzienend Someren.
1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent.
De ontwikkeling van de D-RECT Opleidingsklimaten meetbaar maken Klarke Boor.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdsgenoten EEN LONGITUDINAAL ONDERZOEK BIJ BASISSCHOOLKINDEREN - WENDY DONDERS EN KARINE VERSCHUEREN.
Persoonsgerichte zorg
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
Vitaliteit onderweg Art van Schaaijk, Karen Nieuwenhuijsen, Monique Frings-Dresen 15 November 2018.
Geef me de 5® Onderzoek effectiviteit van behandeling Geef me de 5
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Indoor Comfort Index Validatie van het meetinstrument
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Acceptance and Action Questionnaire
Zorginspectie en MeMoQ Monitoringinstrument in de praktijk
Transcript van de presentatie:

Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality Begeleider: Drs. M.E. Rekkers Beoordelaar: Drs. W.J. Scheffers Mastersymposium PMT 16 oktober 2015

Aanleiding Veel kinderen hebben een interne motivatie om te willen stoeien. Meestal is de vader de eerste stoeipartner van het kind. Stoeien als context waarin verschillende thema’s naar voren kunnen komen. Denk aan: warmte - fysieke betrokkenheid - spelplezier – sensitiviteit - begrenzing – uitgedaagd worden Er dient dan wel een hoge mate van stoeikwaliteit te zijn.

Gehechtheidstheorie: veiligheid / uitgedaagd worden. (Bowbly, 1979) Theoretische onderbouwing Gehechtheidstheorie: veiligheid / uitgedaagd worden. (Bowbly, 1979) Uitdagend Stimulerend Sensitief Warm in contact

PMT met kinderen en jeugd Problematiek van kind vaak betrekking op geringe zelfregulatie. Voorbeelden uit de praktijk: Kinderen met korte lontjes Kinderen met hoge mate van angst Internaliserend of juist externaliserend in gedrag. Belangrijke vraag is altijd: wat maakt dat een kind zich op een bepaalde manier ontwikkeld? Wat krijgt een kind mee en wat krijgt een kind niet mee in zijn opvoeding? Opvallend vaak een afwezige of niet betrokken vader!

Rough and Tumble play Quality Observatielijst RTP-Q Rough and Tumble play Quality Brengt “kwaliteit van stoeien” tussen vader en kind in kaart 16 item observatielijst Opgebouwd uit 6 dimensies: Warmte, controle, sensitiviteit, winst en verlies, fysieke verbondenheid en speelsheid (Roggman, 2004; Flanders et al.,2009). vijfpunt Likert schaal (Fletcher, StGeorge, Freeman, 2012) Ze stellen dat RTP van hoge kwaliteit is als de vader aandachtig is en spelplezier laat zien in het competitieve aspect tussen hem en zijn kind. Hij is afgestemd op vaardigheden en interesses van het kind en is in staat het kind te motiveren om (weer) deel te nemen. De vader heeft een goede balans in enerzijds het kind uitdagen en anderzijds hem frustreren. Anderzijds kan hij het kind ook laten winnen. In de interactie wordt duidelijk dat vader en kind gewend zijn om te spelen en dat het kind weet dat de vader de agressie in het spel kan hanteren

Onderzoeksvragen Is de Nederlandse versie van de RTP-Q een betrouwbaar instrument ? Is de RTP-Q een valide instrument voor het in kaart brengen van de zelfregulatievaardigheden van een kind in de leeftijd van 3-6 jaar? Is er een verschil in scores op de RTP-Q tussen vrouwelijke en mannelijke observatoren?

Methode Vertalen (Beaton, 2000) onderzoekspopulatie geslacht N 3 jaar N=aantal respondenten, LFT= leeftijd, M=gemiddelde, SD=standaard deviatie Methode geslacht N 3 jaar 4 jaar 5 jaar 6 jaar M SD Jongens 16 3 7 4,9 1,2 Meisjes 14 1 5 6 2 4,6 Geslacht Lft. Opl. werk   Min. Max. M SD MBO HBO Uni. Fullt. Partt. geen vrouw 26 46 37 4.2 26% 65% 9% 4% 92% Man 48 39 4.8 61% 30% 64% 32%

Methode Opname van de video’s en afname vragenlijsten SDQ (goodman, 2001) & CPBQ (Majdandzic, de Vente & Bögels 2014) Scoren van de video’s door observatoren

Interbeoordelaarsbetrouwbaarheid RTP-Q Resultaten ICC Cronbach’s Alpha Totaalscores .69 .94

Correlaties van de RTP-Q met de SDQ Resultaten M Sd Correlatie met RTP-Q Kinderen SDQ totaal 5.8 4.0 -.12 SDQ subschaal Problemen met leeftijdsgenoten 0.5 0.8 -.42*

Verschillen tussen de vrouwelijke en de mannelijke beoordelaren Resultaten RTP-Q 4, Vader accepteert het goedmoedig als hij aan de verliezende hand is / of verliest / of bij winst van het kind / of succesvolle manoeuvres van het kind, p-waarde .02. Mannelijke observatoren significant meer lage scores en de Vrouwelijke observatoren meer hoge scores. Dit wil zeggen: mannen scoren significant slechtere kwaliteit RTP wat betreft dit item. RTP-Q 8, Conflict in het spel / de interactie, p-waarde .00. Vrouwelijke observatoren significant meer lage scores en de mannelijke observatoren meer hoge scores. Dat wil zeggen: mannen scoren significant betere kwaliteit RTP wat betreft dit item. Op12 items meer lage scores door de vrouwelijke observatoren, op 2 items meer lage scores door de mannelijke observatoren en op 2 items werd gelijk gescoord. Op 13 items meer hoge scores gegeven door de mannelijke observatoren en op 3 items meer hoge scores door de vrouwelijke observatoren. RTP-Q 4, p waarde . O2*. Vader accepteert het goedmoedig als hij aan de verliezende hand is / of verliest / of bij winst van het kind / of succesvolle manoeuvres van het kind, p-waarde .02. Hier scoorden de Mannelijke observatoren significant meer lage scores en de Vrouwelijke observatoren meer hoge scores. Dit wil zeggen: mannen scoren significant slechtere kwaliteit RTP wat betreft dit item. RTP-Q 8, Conflict in het spel / de interactie, p-waarde .00. Hier scoorden de vrouwelijke observatoren significant meer lage scores en de mannelijke observatoren meer hoge scores. Dat wil zeggen: mannen scoren significant betere kwaliteit RTP wat betreft dit item. valt op dat er op 12 items meer lage scores gegeven werden door de vrouwelijke observatoren, op 2 items meer lage scores door de mannelijke observatoren en op 2 items werd gelijk gescoord. Bij analyse van de hoge scores (percentage score 4 opgeteld bij percentage score 5) werden op 13 items meer hoge scores gegeven door de mannelijke observatoren en op 3 items meer hoge scores door de vrouwelijke observatoren

Conclusie RTP-Q observatielijst heeft een voldoende interbeoordelaarsbetrouwbaarheid (ICC.69) RTP-Q heeft een matige negatieve correlatie -.42* met de SDQ schaal `problemen met leeftijdsgenoten´. RTP-Q heeft geen correlatie met de totaalscore op de SDQ. Homogene onderzoekspopulatie Invloed op interbeoordelaarsbetrouwbaarheid en correlaties. RTP-Q SDQ Lage / matige kwal. stoeien Redelijk / goede kwal. stoeien 8% 92% normale score Matig / verhoogde score 100% 0%

Aanbelevingen RTP-Q heeft nu geen expliciet item voor het voor scoren van uitdagend gedrag. Herhaling van het onderzoek met een meer heterogene populatie. RTP-Q is een instrument om stoeien tussen vaders en kinderen op verschillende dimensies te observeren en te kwalificeren. Daarmee kan de lijst in de praktijk van de PMT gebruikt worden en biedt het de kans om nieuwe inzichten en werkwijzen binnen het vakgebied te exploreren.

“So let’s teach our children what they need to be taught” (Racoon)