NAH…. en wat daarna? Karin Huizing, Martine Sinnema,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Omgaan met neuropsychologische gevolgen na NAH in de chronische fase
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
Het venijn zit in de staart Ede, 29 maart 2007 Door inzicht meer uitzicht in de chronische fase Prof.dr. Trudi van den Bos, AMC Symposium Het venijn zit.
“In balans” met sociale netwerken
KINDEREN EN JONGEREN MET NAH EN ONDERWIJS
Zeer Intensieve Behandeling
Maayke van Suijlekom.
Mogelijkheden en beperkingen bij terugkeer naar arbeid
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Onzichtbare gevolgen van NAH Hoe maak je ze zichtbaar?
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Screeningsprotocol psychosociale veerkracht
Achter de voordeur 5e Zonneveldlezing 14 november 2013.
Kinderen met Spina Bifida: Hoeveel extra zorg hebben zij nodig?
Hoe gaat het met de mantelzorger? Nascholing: Hinderlijke Hoofdzaken
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Onderwijsprotocol voor leerlingen met een NAH Terug naar je school na hersenletsel ‘Het Venijn zit in de staart’’ 31 maart 2011 René Steinmann.
Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte
De onzichtbare gevolgen van NAH: in beeld ?
CPN 6 oktober 2011 Marianne Volleberg GZ/ neuropsycholoog
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Taakherschikking Functie en positie behandelend verpleegkundigen
De plaats van rehabilitatie in de hulpverlening
Initiatief van het Kennisnetwerk CVA Nederland Zorgstandaarden onderlegger veranderende zorg 2010 Verkenning (nut/noodzaak) 2011 Ontwikkeling, met Platform.
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Oktober 2013 Thuisbegeleiding Zorgconsulentschap.
Presentatie contactpersomemnetwerk
Cognitieve revalidatie
De onzichtbare gevolgen van NAH; Werkconferentie Midden -Holland
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
M. Postma, Parkinsonverpleegkundige
Is participatie te meten?
Suzanne Lambregts 4 oktober 2012
Wees alert op uiterlijk niet zichtbare beperkingen Jenny Palm – December 2013 Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Psychosociale begeleiding bij kanker
Voorlichting over Wet Langdurige Zorg 12 maart 2015
Rolinda Claassen-Janssen fysiotherapeut Rivas / Rijndam
De onomkeerbare breuk in het gezinsleven met een kind met NAH
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Omgaan met de gevolgen van trombose
Chronische ziekte en lichamelijke handicap – M. Elich en G. Sinnema
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Functioneel | Herstel Een visie vanuit de psychische gezondheidszorg Jaap van der Stel – Lector GGz – Hogeschool Leiden.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Neuropsychologisch Onderzoek
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
Waarom een psychiater Waarom een psychiater in NAH spreekuur? Dr. M.C. Kasius, psychiater voor Dr. N.H. Bouman, kinder-en jeugdpsychiater.
Medicijnverstrekking: patiëntontrouw of patiëntonvriendelijk UMCG Woensdag 12 november 2008 Pauline Calkoen.
Opnieuw licht op de zaak CVA Nazorgdagen. Waarom? Opnieuw licht op de zaak! Informatie is weggezakt Nieuwe vragen zijn ontstaan Lotgenotencontact (ook.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Hersenletsel en dan weer meedoen. Wat bepaalt de toekomst
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Martine Moennekens Revalidatiearts Adelante zorggroep Myra Vonken
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Hoe stel je de diagnose dementie?
Zorgvragers in de gehandicaptenzorg
Lesweek 5 Theorie gezondheidsvoorlichting Blz 211 t/m 226.
Ergotherapie bij de ziekte van Parkinson
Opnieuw licht op de zaak
16 maart 2016 Max Leven met NAH Ethe l van den Berg.
Beroerte/CVA/NAH en arbeid
Coördinator Hersenletsel Zeeland
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
DE ONZICHTBARE GEVOLGEN VAN HERSENLETSEL
ADHD: zeker geen modegrill
Transcript van de presentatie:

NAH…. en wat daarna? Karin Huizing, Martine Sinnema, Revalidatiearts GZ Psycholoog K&J

Vier fasen van herstel (Uit: “Ik hou nog steeds van appeltaart”, de Roos en Moonen) Acute Fase Spoedeisende zorg en (korte) ziekenhuisopname 2. Revalidatiefase Zorg in revalidatiecentrum of thuis 3. Re-integratiefase Chronische zorg, naar school, thuis of in een woonvoorziening 4. Stabilisatiefase Chronische zorg, levenslang, thuis of in een woonvoorziening

Kinderrevalidatie bij Revalidatie Friesland Klinisch (Beetsterzwaag) Poliklinisch (Leeuwarden en Beetsterzwaag)

Misvatting over kinderen en jongeren met NAH: Men denkt: “Kinderen herstellen makkelijker en sneller van hersenletsel dan volwassenen” Echter: de hersenen van kinderen zijn nog in ontwikkeling, schade belemmert die ontwikkeling kinderen hebben minder ontwikkelde vaardigheden om op terug te vallen beperkingen kunnen later alsnog manifest worden, bij overgangen (basisschool-middelbare school), puberteit ”Growing into deficit”

Lichamelijke klachten Cognitief Aandacht- en geheugenproblemen Vertraagd tempo Moeite met planning en overzicht Waarnemingstoornissen Handelingsproblemen Visusproblemen Taalproblemen Gevolgen NAH Emotioneel Gedrag Moeite met initiatiefname Ontremming Impulsiviteit Moeite met afstemmen/ aanvoelen sociaal contact Angst Depressie Verminderde impulscontrole (agressie) Prikkelbaarheid Dwanglachen/dwanghuilen Beperkt ziekte-inzicht Vermoeidheid Lichamelijke klachten

Figuur 2: Nederlandse vertaling van het ‘ICF model’, (WHO, 2002).

ICF-CY model (2007) International Classification of Functioning, Disability and Health Children and Youth Functies en structuren Activiteiten: menselijk handelen Participatie: deelname maatschappelijk leven

Revalidatieteam Revalidatiearts Verpleging (Neuro)Psycholoog Maatschappelijk werk/systeemtherapeut Fysiotherapeut Ergotherapeut Logopedist Muziektherapeut Psychomotorisch therapeut Leerkracht Diagnostiek én behandeling

Casus ernstig traumatisch hersenletsel

Leijpark Vroege Intensieve Neurorevalidatie (VIN): Gestructureerd aanbieden van zintuiglijke en/of cognitieve prikkels om steeds gerichtere reacties uit te lokken met als doel het bewustzijnsniveau naar een hoger niveau te krijgen

Revalidatie bij NAH algemeen-klinisch Beginfase Structuur, dagschema, bevorderen oriëntatie in tijd/plaats/persoon Benadering zoveel mogelijk eenduidig Indien nodig een Interdisciplinair Cognitief Behandelplan (ICB),met name bij: - ongeremd/ongepast gedrag - initiatiefproblemen - beperkt ziekte-inzicht

Revalidatie bij NAH algemeen (Her)leren vaardigheden Aanleren (compensatie)strategieën Gebruik hulpmiddelen Bevorderen inzicht in en handelen naar beperkingen

Diagnostiek Observatie Sociaal gedrag Taakgedrag Belastbaarheid Gestructureerde tests Neuropsychologisch Onderzoek (NPO), Taaltesten Motorische- en procesvaardigheden (AMPS) Informatie van ouders (en school) over premorbide functioneren is essentieel om het huidige functioneren in perspectief te kunnen zien.

Het bakken van een cake

Vier fasen van herstel (Uit: “Ik hou nog steeds van appeltaart”, de Roos en Moonen) Acute Fase Spoedeisende zorg en (korte) ziekenhuisopname 2. Revalidatiefase Zorg in revalidatiecentrum of thuis 3. Re-integratiefase Chronische zorg, naar school, thuis of in een woonvoorziening 4. Stabilisatiefase Chronische zorg, levenslang, thuis of in een woonvoorziening

Begeleiden ouders en kind/jongere bij de overgang naar huis: (Verlengde) Weekenden thuis Langzaam reïntegreren/proefdraaien op de eigen of nieuwe school Aandacht voor emoties Bespreken problemen en oplossingen Onderzoeken hulpvragen en vervolghulp Volgend in het verwerkingsproces! Voortdurende educatie

Voorlichting en kennisoverdracht naar het systeem: Leerkracht ‘kliniekklas’ heeft contact met eigen school en consulent SO Fryslân (voorheen ambulante begeleiding) Vertegenwoordiger eigen school aanwezig bij behandelteambespreking Voorlichtingsbijeenkomst voor familie, school, vrienden, etc. Aansluitende vervolghulp (bijvoorbeeld De Noorderbrug)

Vier fasen van herstel (Uit: “Ik hou nog steeds van appeltaart”, de Roos en Moonen) Acute Fase Spoedeisende zorg en (korte) ziekenhuisopname 2. Revalidatiefase Zorg in revalidatiecentrum of thuis 3. Re-integratiefase Chronische zorg, naar school, thuis of in een woonvoorziening 4. Stabilisatiefase Chronische zorg, levenslang, thuis of in een woonvoorziening

Lange termijn gevolgen NAH Casuïstiek

Lichamelijke klachten Cognitief Aandacht- en geheugenproblemen Vertraagd tempo Moeite met planning en overzicht Waarnemingstoornissen Handelingsproblemen Visusproblemen Taalproblemen Gevolgen NAH Emotioneel Gedrag Moeite met initiatiefname Ontremming Impulsiviteit Moeite met afstemmen/ aanvoelen sociaal contact Angst Depressie Verminderde impulscontrole (agressie) Prikkelbaarheid Dwanglachen/dwanghuilen Beperkt ziekte-inzicht Vermoeidheid Lichamelijke klachten

Wetenschappelijk onderzoek NAH “Meedoen” landelijk onderzoek Beloop van participatie(problemen) en impact op het gezin over 2 jaar bij kinderen en jongeren die na NAH worden behandeld in een revalidatiecentrum en de factoren die op dit beloop van invloed zijn. 150 kinderen en jongeren (4-25 jaar) en hun gezin  

VRAGEN??