Ouderpresentatie Mediawijsheid bovenbouw juni 2014 Door Marga Broshuis MediaCoach Essentius Mediawijsheid What’s new? Oude, nieuwe, sociale media
Ouderpresentatie Mediawijsheid bovenbouw juni 2014 Het mediawijs maken van onze leerlingen door te gaan werken aan de 21e eeuwse vaardigheden (skills), als onderdeel van het actief burgerschap. Mediarijke lessen maken waarin leraar het leerproces meer coacht en leerling betrokken en actief, onderzoekend en ontdekkend met de leerstof aan de slag gaan.
Peergroup 2011
MEDIAMASTERS 2015 HET VERHAAL Dit jaar draait MediaMasters om respect. Het scenario: drie kinderen komen vast te zitten in een mysterieus kasteel en moeten samenwerken om een geheimzinnige figuur die alles over hen lijkt te weten te slim af te zijn. De kinderen in de klas voeren MediaMissies uit om de kinderen in het spel te helpen. Het spel is zo opgebouwd dat de verhaallijn, de MediaMissies en de in te zetten media naadloos in elkaar overlopen. Bovendien is ook voor ouders, leerkrachten, mediacoaches en bibliotheken een belangrijke rol weggelegd. DE COMPETENTIES: WAT LEREN KINDEREN PRECIES? Om het spel uit te spelen en het mooie MediaMasters-diploma in de wacht te slepen, moeten leerlingen laten zien wat zij aan mediavaardigheden in huis hebben. Hierbij gaat het om vaardigheden in deze vier categorieën: Begrip, Communicatie, Gedrag en Strategie. Binnen deze categorieën komen in totaal 10 competenties aan de orde. “In de groepen 7 en 8 gaan de leerlingen bijna allemaal sociale media gebruiken, dus is mediawijsheid heel belangrijk. Ik doe elk jaar mee aan de week van de mediawijsheid en speel ook het spel Mediamasters. Dat is heel geschikt om het gesprek over sociale media met de klas aan te knopen. En dan heb je meteen een mooi aanknopingspunt waarop je kunt terugvallen als er later in het jaar iets mis mocht gaan bij het mediagebruik.” – Wouter Siebers, leerkracht van het jaar 2015 Elke speldag staan weer andere competenties centraal. Door aan de slag te gaan met kranten, tv-programma’s, websites en sociale media krijgen kinderen antwoorden op vragen als: Wat is respectvol online gedrag? Waar liggen de grenzen? Is even googlen genoeg om gedegen onderzoek te doen als je informatie zoekt? En hoe weet je wie de auteur is van een foto, een tekst of een filmpje? MEDIAMASTERS 2015
Jongeren (kinderen) lijken alles te kunnen met en op een computer……. Als ouder kun je nooit gelijke tred houden….. Kinderen redden zich wel op internet….. Waarschuwen helpt toch niet, bovendien waarvoor dan? Peergroup: creëert een wereld waar een Kind aan wil voldoen, hoewel het geen reële wereld is! Kinderen weten dat maar kunnen zich er niet aan onttrekken! Ouders??
Internetopvoeding leren internetten leren fietsen Wat voor type mediaopvoeders zijn wij? vergelijk Fietsen: fietsje met bakje en 4 wielen, naar fiets met zijwieltjes, en dan gewone fiets. Helpen we wel of niet, veel of weinig. leren we ze omgaan met verkeer, of alleen maar waarschuwen kijk uit, pas op …. Maar waarvoor dan? Of laten we ze gewoon los in het verkeer? Of vertellen we vooral dat het gevaarlijk is op de weg? Permissief: hanteren weinig tot geen regels Dominant: veel regels zonder goed te weten waarom. Authoratief: wel regels, die ook kunnen uitleggen, maar ook luisteren naar kinderen. Alleen leren fietsen of ook de verkeersregels leren? Is dat taak van ouders of van school of beide? Voorbeeldfunctie!!!!!! Kind achterop fiets, door rood rijden of verkeerd een kruispunt oversteken….. Verwacht niet van jou kind dat hij/zij het dan wel goed gaat doen! Enquête: mediaopvoeding: school én ouders samen!
Reclame NICAM Tot 7 jaar: Geen onderscheid in programma of reclames Hoe lang kijken en wat? Tot 7 jaar: Geen onderscheid in programma of reclames Vanaf 8 jaar: reclameherkenning v.a. 11 jaar: herkenning reclame technieken. Weerbaar vanaf 13-14 jaar! Er zijn regels m.b.t. reclame op scholen! Veelal verboden dus! Een merkvoorkeur vóór 8e levensjaar blijft levenslang. Jong geleerd is oud …….. Bron: Trends in kids en jongerenmarketing 2014 Beste tv apps 0-6 jaar
Orkut is een virtuele gemeenschap die ontwikkeld is om gebruikers te helpen bij het vinden van nieuwe vrienden en onderhouden van bestaande relaties enerzijds en om gegevens over de deelnemers te verzamelen anderzijds Quick Heal: speciale beveiliging op computers laptop etc. Zorpia: social network in India en China
Twitter Linked in WhatsApp Telegram Pinterest Snapchat Instagram Welke kent U? Facebook Twitter Linked in WhatsApp Fb = eigenaar! Telegram Snapchat Instagram Pinterest
Instagram verovert snel terrein Vetrouwen in social Media onder jongeren en 65+ het grootst. Instagram verovert snel terrein Vrouwen maken de dienst uit op Pinterest 84% SnapChat-gebruik nauwelijks gegroeid Foursquare minder Tumblr méér. Zorgen over privacy bij tieners en 65+ het minst!
ga naar website
download Surfen is leren
Advies schermtijd kinderen 0-2 jaar, eventueel een paar keer per week samen, maximaal 5 minuten per keer. 2-4 jaar, 5 tot 10 minuten per keer, maximaal 30 minuten per dag. 4-6 jaar, 10 tot 15 minuten per keer, maximaal 1 uur per dag. 6-8 jaar, 30 minuten per keer, maximaal 1 uur per dag. 8-10 jaar maximaal 1 tot 1,5 uur per dag. 10-12 jaar, maximaal 2 uur per dag. 12 jaar en ouder, maximaal 3 uur dag. download Bron: Mijn kind online
1 op de 6 jongeren zegt verslaafd te zijn aan social Media! Patti Valkenburg, Schermgaande jeugd - over jeugd en media. Uitgeverij Prometheus-Bert Bakker, 409 pagina's, 22,95 euro 1 op de 6 jongeren zegt verslaafd te zijn aan social Media! Bron CBS nov.2015 'magische aantrekkings- kracht' van Ipads op baby's sociale media zijn onweerstaanbaar voor pubers Maar kinderen doen wat wij doen - en wij maken vaak ook heel wat schermuren! Media = gewoonte. Aanleren kan in weken, afleren =moeilijk Voorkomen is dus beter dan genezen! Kinderen hebben het echt nodig dat ouders grenzen stellen.“ Link naar interview
Hoe houdt u Uw Kind ‘bij’ op internet? Blijf in contact met uw kind wat hij/zij doet achter de computer en tablet, later telefoon. Stel wel grenzen en houd je eraan! Maak samen met uw kind een account ! Praat over welke privé gegevens wél en niet op internet mogen! Vraag regelmatig naar ervaringen, was het een leuk spel, app, ben je nog moeilijke dingen tegengekomen, snapte je alles? Laat je door jouw kind ‘voorlichten’ en speel het spel zelf ook eens, of neem de app of het programma eens door. Gaat er wat fout: wordt nooit boos, leren is een proces van vallen en opstaan. Ook op internet. Als uw kind gaat chatten, vertel dat er ook op internet regels gelden. Je zegt geen dingen die je in het ‘echt’ ook niet zou zeggen of doen! In de groepen is WhatssHappy gedaan! Op YouTube staan ook schokkende video’s, filter instellen kan!
Reclame maken op basisscholen is verboden! Reclame code com. Leuk en leerzaam, maar niet altijd goed! Ongewenste reclame (ook bij gratis, online spelletjes op internet) Ongewenste video’s Reclame maken op basisscholen is verboden! Reclame code com. Op elke site, bij elk programma, kun je ongepaste /ongewenste activiteiten melden aan ‘moderator’ of via melden/meldknop!
Foto’s:. vraag om toestemming, wil jij jouw foto zonder Foto’s: vraag om toestemming, wil jij jouw foto zonder toestemming ineens tegenkomen op internet? foto’s kinderen op fb.: vinden kinderen het later leuk om zichzelf zó terug te zien? Profielfoto’s: kunnen makkelijk worden misbruikt. Met programma jouw gezicht vervormen Extreem: hoofd van iemand op naakt lichaam “plakken” WhatsApp heeft bv. recht om te doen met jouw profielfoto wat ze willen….. Je kunt dus maar zo ergens in een reclamespot te zien zijn of….. Taggen: iemand aanduiden, markeren, naam bij foto! er zijn programma’s, apps voor gezichtsherkenning op mobiel, Tablet, internet (Google, google glass nu verboden) en bv. Picasa (is uit te zetten) Ook app om gezichtsherkenning te voorkomen! brochures/waar-loop-je-tegenaan-op-twitter-en-facebook download portretrecht
Wat doen kinderen op internet: responses Antonius Spelletjes: Flappy Bird Pou minecraft uitleg Hay Day Moviestar planet de valkuilen info ouders speeleiland Pas op voor kosten: pas op! GTA 5 ! Boven de 18 jaar Sociale netwerken Facebook Muziek/film Youtube uitzending gemist muziek luisteren Chatten 70%
En dan speelt uw kind een gratis spelletje, of u installeert of koopt een spel voor uw kind…………………….. ://Kind plundert opa's creditcard
Gouden Chat regels: bron: mijn kindonline Geeft nooit privé gegevens. Niet jouw echte naam, adres of telefoonnr. Zoals je praat in het echte leven, zo praat je ook op internet Niet meteen chatten met onbekenden, later: niet afspreken met onbekenden Gratis cadeautjes zijn er niet! Moderators van programma’s lezen mee! Scannen ongepaste woorden. Toch rare of ongepaste dingen tegengekomen, er is een meldknop en blokkeer gebruiker! Geen wachtwoord delen met iemand Je kunt denken met een leuke vriendin te chatten terwijl het in feite iemand anders is! VIP zijn kost geld, vaak niet eenmalig! Mijn Kindonlin egeeft duidelijke uitleg over dit spel. VIP zijn kost geld! Sterren aankleden Je kunt chatten
Wat kunt u thuis zelf doen? Ouderlijk toezicht instellen via Computer: Configuratie Precieze uitleg hoe je een account aanmaakt en ouderlijk toezicht instelt. De tijd beperken waarop kinderen de computer mogen gebruiken Welke spelletjes kinderen mogen spelen Voorkomen dat kinderen bepaalde programma’s gebruiken. download Mijn kindonline: Hoe bepaal je welke app geschikt is voor jouw kind 5 apps die mediagebruik kinderen beperken 5 apps
Safesearch = zoeken met SSL
Onderzoek ouders: Internetgebruik: vaak 89% 3% zelden Vaardig op internet: goed 63% 6% weinig Wat doet u op internet: Mailen Bankieren Facebook 14% twitter 5% Word en Excell Chatten Foto’s erop zetten In Nederland zijn er 5 miljoen geregistreerde accounts, waarvan er 1,3 miljoen maandelijks actief tweeten
Antonius Kinderen en smartphones 112 kinderen groep 5 t/m 8 Daarmee kun je op internet (via wifi, of internetbundel in abonnement. WhatsApp 80 kinderen Foto’s filmpjes maken: 87 Speel je spelletjes Download je apps Facebook 15 en twitter 8 Chatten: 80% 75% van de kinderen heeft smartphone 11 % abonnement 68% prepaid Antonius download brochure smartphones
Mediaopvoeding: telefoon gebruik buiten zicht van opvoeders! Maak telefoon afspraken met uw kind over: downloaden apps op telefoon Gebruik internet WhatsApp: wat je in ‘real life’ niet zegt, zeker niet appen! Groeps WhatsApp: sluit niemand buiten, wie beheert de app? Voorzichtig met gebruik openbare Wifi. Hacken is kinderspel Momenten zonder mobiel: B.v. aan tafel Als je wandelt in bos Niet mee naar bed (schadelijk voor nachtrust) Niet tijdens huiswerk maken of scherm naar beneden, en geluid uit.
Ga naar site Kinderconsument
Vormen van cyberpesten: Ouderpresentatie Mediawijsheid bovenbouw juni 2014 Vormen van cyberpesten: Beledigen via sms, mail of chat Misleiden via internet of mobieltje Bedreigen via internet of mobieltje Roddelen via internet Inbreken in iemands mailbox of chatprogramma Wachtwoord veranderen Wachtwoorden stelen en misbruiken Foto’s van mobieltjes en webcam op internet plaatsen Privé gegevens (foto’s) op een site plaatsen Virussen sturen Iemand isoleren van de groep, uitsluiten van gezamenlijke whatApp bv. Bezemen / Bangalijsten vraaghetdepolitie.nl Beledigen via sms, mail of chat Via sms, mail of chat kun je elkaar vervelende boodschappen sturen. Dat gebeurt vaak anoniem of onder een verzonnen naam. Misleiden via internet of mobieltje Een ander kan zich voordoen als iemand anders, door bijvoorbeeld een nepprofiel aan te maken in een chatprogramma. Omdat je elkaar niet ziet, geloof je al snel dat degene aan de andere kant ook echt degene is die hij of zij zegt dat hij of zij is. En als je je herkenbaarheid uitschakelt op je mobieltje, zie je niet wie jou belt. Je kunt ook in een tekstberichtje (sms) verbergen wie je echt bent. Bedreigen via internet of mobieltje Omdat je kunt verbergen wie je echt bent in het contact via internet of mobieltje, kun je iemand gemakkelijk bedreigen. Roddelen via internet In het contact via internet kan gemakkelijk geroddeld worden. Bijvoorbeeld via mail of chat. Degene over wie geroddeld wordt, wordt gewoon niet uitgenodigd voor het gesprek. Inbreken in iemands mailbox of chatprogramma Door achter iemands wachtwoorden te komen, kun je in zijn of haar mailbox komen of je in een chatprogramma voordoen als die persoon. Je kunt dan uit naam van die persoon vervelende berichtjes rondsturen naar zijn of haar contactpersonen. Wachtwoord veranderen Als je achter iemands wachtwoord kunt komen, kun je het wachtwoord ook veranderen. En dan kan de ander niet meer bij zijn of haar eigen mail of chataccount. Wachtwoorden stelen en misbruiken Met het wachtwoord van een ander kunt je op bijvoorbeeld in Habbo Hotel credits stelen. Foto’s van mobieltjes en webcam op internet plaatsen Met je mobieltje kun je ongemerkt foto's maken. Met een webcam kan dit ook. Deze foto's kunnen heel persoonlijk en soms ook heel genant zijn. Door ze op internet te plaatsen, kunnen veel mensen deze foto's ook bekijken. Vaak worden ze ook nog bewerkt om degene op de foto nog belachelijker te maken. Foto's die op internet verschijnen, zijn heel moeilijk te verwijderen, omdat ze overal weer op kunnen duiken. Bezemen Dit is de nieuwste cybertrend. Daarbij plaatsen jongens filmpjes van meisjes op Youtube, met smerige teksten, waarbij ze voor hoer worden uitgemaakt, soms met adresgegevens erbij. Privé gegevens op een site plaatsen Het op een site zetten van iemands privé gegevens, kan ervoor zorgen dat deze persoon lastig wordt gevallen door vreemden. Iemand kan ook belachelijk gemaakt worden, door deze gegevens op compromitterende sites te zetten. Virussen sturen Door virussen naar iemands computer te sturen, zorg je ervoor dat die computer crasht.
download brochure digitaal pesten
Pesten: Antonius Uit enquête bleek dat: 8% gepest is via internet 93 % niet 29% wel eens iemand heeft geplaagd via internet 10% wel eens zelf gepest heeft via internet. 14% ouders nooit iets vervelends mee had gemaakt, 13% wel. Kinderen weten goed wat te doen als ze gepest worden TIP: BLIJF PRATEN MET UW KIND, MEEKIJKEN EN VRAGEN!
Ouderpresentatie Mediawijsheid bovenbouw juni 2014 Do’s en Don’ts bij Pesten Als je kind vertelt dat het gepest wordt Niet doen: Te snel handelen of meteen goede raad geven Wel doen: kind op rustig moment verhaal laten doen, goed luisteren Maak duidelijk dat je mee zoekt naar oplossing. Houd rekening met tempo en de eigen wensen van het kind! Als je kind zelf pest Alleen maar straffen Kies goed moment om te praten, maak duidelijk dat je wilt dat het pesten stopt. Vraag en oefen met je kind zich ‘in te leven’ in een ander. Bedenk samen met school hoe je kind de schade kan herstellen. Pesters weten meestal niet waarom ze pesten en onderschatten de gevolgen. Do's en don'ts bij pesten Pestweb.nl geeft nuttige do's en don'ts voor ouders, gebaseerd op wat kinderen zélf prettig (of onprettig) vinden als ze een pestprobleem hebben, en als ze daarmee naar hun ouders gaan. Het basisprincipe is: praat erover met je kind, luister goed, en ga niet meteen tot actie over. Zo help je je kind het best. Als je kind vertelt dat het gepest wordt Niet doen: te snel handelen, of meteen met 'goede raad' komen. Wel doen: je kind op een rustig moment zijn verhaal laten doen en vooral goed luisteren. Maak duidelijk dat je mee zoekt naar een oplossing. Houd rekening met het eigen tempo en de eigen wensen van je kind. Wanneer lichten we de school in? Hoe gaan we dat doen? Wie zullen we aanspreken? Als je kind zelf pest Niet doen: alleen maar straffen. Wel doen: kies een geschikt moment om te praten. Maak duidelijk dat je wil dat het pesten stopt. Vraag je kind zich in te leven in de ander. Oefen 'je inleven' ook in andere situaties. Bijvoorbeeld: hoe voelde de voetballer zich toen hij die penalty miste? Of: waarom reageerde het personage in dit verhaal zo? Bedenk samen, ook met de school, hoe je kind de schade kan herstellen. Pesters weten meestal niet waarom ze pesten. Ze onderschatten ook de gevolgen. Als je niet weet wat je ermee aan moet Niet doen: het probleem kleiner maken met uitspraken als "Wacht een dagje af" of "Je moet je gewoon beter voor jezelf opkomen". Wel doen: zoek iemand op school die je vertrouwt. Beschrijf hoe jullie onder het pesten lijden. Benadruk dat je het samen met de school wil aanpakken. Maak heldere afspraken: wie doet wat en wanneer? Hoe houden we contact? Als je kind zijdelings betrokken is Niet doen: je als (zijdelings betrokken) ouder laten meeslepen door uit de hand lopende pestsituaties. Wel doen: je kind helpen om uit zijn passieve rol te stappen. Maak duidelijk wat pesten is en waarom het geen kans mag krijgen. Moedig je kind aan om pestproblemen bij jou of een vertrouwenspersoon (zoals een mentor of klassedocent) te melden. Leg uit hoe de school na zo'n melding te werk zal gaan. Dat geeft je kind een veilig gevoel. Kinderen die omstander zijn, vinden het moeilijk om in te gaan tegen de 'populaire' pestkoppen. Ze zijn bang om zelf gepest te worden, en niet meer erbij te horen. Als je erg geschrokken bent Niet doen: direct een andere school zoeken. (Bedenk dat kinderen niet graag de klasgenoten verliezen waar ze wél goed mee overweg kunnen.) Wel doen: positieve aandacht schenken, en je kind bevestigen in de dingen waar het goed in is. Zo krik je het zelfvertrouwen van je kind op. Bedenk samen met je kind hoe het in contact kan komen met leeftijdgenoten bij wie het zich goed voelt. De beslissing om eventueel van school te veranderen moet je niet alleen nemen, maar samen met je kind. Bedenk ook dat een nieuwe school het probleem niet altijd oplost; inbreken in een bestaande groep is lastig, zeker voor kinderen die minder stevig in hun schoenen staan. Beeldvorming Niet doen: in hokjes denken. Bij pesterijen gaat het vaak over 'de' pestkoppen, 'de' gepesten, en 'de' omstanders, maar de werkelijkheid is ingewikkelder. Eén op de zeven leerlingen is zowel pester als slachtoffer. Wel doen: maak je kind in ieder geval duidelijk dat 'terugpesten' geen oplossing is. Vaak zit er iets áchter pestgedrag, en is het een manier om frustraties te uiten. Pesters hebben een grote mond, maar zitten eigenlijk niet goed in hun vel. Pest-slachtoffers moeten de pesterijen verwerken, maar ook anders leren omgaan met hun eigen boosheid en angsten. Bron: Pestweb.nl Gebaseerd op: Klasse.be
Als je niet weet wat je ermee aan moet Niet doen: Probleem kleiner maken dan het is Wel doen: Zoek iemand op school die je vertrouwt, beschrijf hoe jullie onder het pesten lijden. Samen met school aanpakken, spreek af wie wat doet! Als je kind zijdelings betrokken is Je als ouder laten meeslepen door uit de hand gelopen pestsituaties. Kind helpen uit zijn passieve rol te stappen Moedig aan pesten te melden op school op thuis (vertrouwen) Kinderen die toekijken zijn bang er niet meer bij te horen, zelf gepest te gaan worden. Als je erg geschrokken bent Niet doen: direct andere school zoeken (kind verliest ook klasgenoten waar het wel goed mee op kan schieten) Positieve aandacht, bevestig waar kind goed in is, en bouw het zelfvertrouwen weer op! Zoek contact met kinderen waar het samen wel goed mee gaat.
Beeldvorming (hoe kijk je aan tegen pesten) Niet doen: In hokjes denken, in termen van : pesters, gepesten en omstanders. Werkelijkheid is vaak ingewikkelder. 1 op de 7 leerlingen is zowel pester als slachtoffer! Wel doen: Duidelijk maken dat terug pesten géén oplossing is. Vaak is pesten uiting van frustratie, onmacht. Pesters hebben grote mond maar zitten slecht in hun vel. Slachtoffers moeten pesterijen verwerken, maar ook anders leren omgaan met hun eigen boosheid en angsten. Bron: Pestweb.nl Safer internet stop het pesten! Gegevens bescherming op internet
'Gezond gamen' Wat te doen bij Digitaal opvoeden, ga naar site Ouders Online Wat te doen bij foto-misbruik? Digitaal opvoeden, hoe doe je dat? Pas op je portemonnee!
Home Over mko Medewerkers Contact Ga naar site Mijn kind Online
ga naar site Kennisnet