Hoe informeer ik mijn klanten? delen en leren van elkaar MijnOverheid Hoe informeer ik mijn klanten? delen en leren van elkaar
Wat doet Logius Helpdesk MijnOverheid + DigiD + Machtigen Webcare MijnOverheid en DigiD Trainingen Digisterker en Seniorenweb Communicatiemiddelen (Toolkit) Gebruikers- en usabilityonderzoeken Logius, dienst digitale overheid
www.toolkitmijnoverheid.nl Logius, dienst digitale overheid
Flyer, advertentie en brochure Logius, dienst digitale overheid
Wat kunnen we van elkaar leren? Belastingdienst SVB RDW Gemeenten Logius, dienst digitale overheid
Enveloppen en tweets SVBonline Post over uw #kinderbijslag voortaan digitaal ontvangen? Kies voor de #Berichtenbox, weten hoe het werkt? Ga naar mijn.overheid.nl. Belastingdienst @Belastingdienst We sturen steeds meer post ook #digitaal. Wil je deze ook ontvangen op MijnOverheid? Activeer dan je account: http://bit.ly/DIGIPOST . Logius, dienst digitale overheid
Webpagina’s Logius, dienst digitale overheid
Vaarwel blauwe envelop belastingdienst.nl/digitalepost persoonlijke brief Belastingdienst radio & TV online bannering outdoor free publicity, proactieve tweets inzet balie voor digitaal mindervaardigen Logius, dienst digitale overheid
Logius, dienst digitale overheid
belastingdienst.nl/digitalepost Radiospotje “Tsja, weet je…, niet iedereen mocht ‘m. Logisch…, je kon niet om ‘m heen. Ja <zucht> ik ga ‘m toch missen.” “Vaarwel, blauwe envelop. Vanaf 1 November sturen we steeds meer post alleen nog digitaal naar een overzichtelijke berichtenbox op MijnOverheid. Activeer uw account via belastingdienst.nl/digitalepost. Belastingdienst. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.“ belastingdienst.nl/digitalepost Logius, dienst digitale overheid
Online banners en abri Logius, dienst digitale overheid
Nationaal afscheid Logius, dienst digitale overheid
Wat kunt u doen maak een comm plan maak budget vrij maak gebruik van de toolkit gebruik voorbeelden van andere organisaties stem af met Logius | MijnOverheid Logius, dienst digitale overheid
Neem contact op met servicecentrum Logius Hulp nodig of advies? Neem contact op met servicecentrum Logius 0900 – 555 4555 servicecentrum@logius.nl Logius, dienst digitale overheid
Belangrijkste issues en oplossingen Registratieproces veels te ingewikkeld. Teveel info en te moeilijke teksten. Mensen vinden het verwarrend dat er een lijst met organisaties getoond worden die ze moeten accepteren voordat ze geregistreerd zijn. De opmerking komt meermaals: ‘ja maar met hun heb ik niks te maken De lijst met organisaties staat niet in alfabetische volgorde Mensen vragen zich af waarom ze hier al een e-mailadres dienen op te geven. ‘ik heb toch nog niks’ Terminologie: mensen snappen het verschil tussen ‘persoonlijke gegevens’ en ‘instellingen’ niet. Oplossingen Registreren wordt activeren Activeren wordt slechts één scherm en de teksten worden meer Jip en Janneke Je hoeft niks te accepteren om te activeren Lijst met organisaties in categorieën en daarbinnen alfabetisch E-mailadres vragen volgt na het activatieproces, waarbij iemand er dringend op gewezen wordt, maar ook de mogelijkheid heeft om te zeggen: ik wil geen mail. Dit wordt echter wel moeilijk gemaakt. \ Onder ‘instellingen’ worden je settings voortaan aangeduid met: accountgegevens Logius, dienst digitale overheid
Belangrijkste conclusies gebruikersonderzoek Bijna de helft van de gebruikers wil het liefst alle overheidscommunicatie enkel digitaal Vooral de gebruikersvoorwaarden en ingewikkelde teksten tijdens het registratie/activatieproces remmen mensen af bij het gebruiken van hun MijnOverheid account. 80% van de mensen op MO komt enkel op MO om een bericht te lezen à meer focus op de toptaak Logius, dienst digitale overheid