Duits in 4,5 en 6 VWO Herzlich Willkommen !!
Waarom Duits? Duits is de taal van onze belangrijkste handelspartner, tevens ons buurland. Duits is de taal van onze belangrijkste handelspartner, tevens ons buurland. In Europa spreken meer dan 100 miljoen mensen Duits (naast Engels dus de belangrijkste taal in Europa) In Europa spreken meer dan 100 miljoen mensen Duits (naast Engels dus de belangrijkste taal in Europa) Bij contact met Duitsers op zakelijk niveau kan Duits een groot voordeel zijn. Bij contact met Duitsers op zakelijk niveau kan Duits een groot voordeel zijn.
Duits in de bovenbouw Er wordt gewerkt met de methodeEr wordt gewerkt met de methode “Na Klar!“ waarbij ook de E-Pack hoort. “Na Klar!“ waarbij ook de E-Pack hoort. In de lessen Duits doen de leerlingenIn de lessen Duits doen de leerlingen ervaring op met : Teksten lezen, schrijven van brieven, luisteren en of kijken naar televisie of radio en het voeren van gesprekken.
Lesonderdelen (klas 4/5/6) LiteratuurLiteratuur GeschiedenisGeschiedenis WerkenWerken RomansRomans Methode (Na Klar!)Methode (Na Klar!) Hoofdstukken (idioom/zinnen/grammatica)Hoofdstukken (idioom/zinnen/grammatica) E-PackE-Pack
SchrijfdossierSchrijfdossier Persoonlijke briefPersoonlijke brief Vrij schrijven (film & dagboekbladzijden)Vrij schrijven (film & dagboekbladzijden) Zakelijke briefZakelijke brief SpreekvaardigheidSpreekvaardigheid PresentatiesPresentaties Doeltaal = voertaal in de lesDoeltaal = voertaal in de les LuistervaardigheidLuistervaardigheid Nieuws / originele inputNieuws / originele input LuisteropdrachtenLuisteropdrachten
Toetsmomenten in de BB. TT – tussentijdse toetsen (4-5 VWO) TT – tussentijdse toetsen (4-5 VWO) OT- overgangstoetsen (4-5 VWO) OT- overgangstoetsen (4-5 VWO) CT- centrale toetsen(4-5-6 VWO) CT- centrale toetsen(4-5-6 VWO) PO- praktische opdrachten (4-5-6 VWO) PO- praktische opdrachten (4-5-6 VWO) Verschil: overgangstoetsen neem je niet mee naar het volgende jaar (tellen enkel mee voor het overgangsgemiddelde).
Opbouw van het eindcijfer Duits In 4 en 5 VWO Zullen er meerdere TT’s en PO’s gemaakt worden die meetellen voor het schoolexamen. Zullen er meerdere TT’s en PO’s gemaakt worden die meetellen voor het schoolexamen.o.a. hoofdstuk- / idioom- / grammaticatoetsen hoofdstuk- / idioom- / grammaticatoetsen leestoetsen / kijk- en luistertoetsen / CT’s leestoetsen / kijk- en luistertoetsen / CT’s schrijfdossiers ( PO’s) schrijfdossiers ( PO’s) literatuur (PO’s) / openboektoetsen / romans lezen) literatuur (PO’s) / openboektoetsen / romans lezen) spreekvaardigheid in de les / presentaties spreekvaardigheid in de les / presentaties
In 6 VWO Een formele brief (CT) Een formele brief (CT) Luistervaardigheid (CT) Luistervaardigheid (CT) Spreekvaardigheid (CT) Spreekvaardigheid (CT) Literatuur (PO) Literatuur (PO) Sommige vaardigheden worden gecombineerd met een idioomtoets. Zie hiervoor het PTA. Alle CT’s, TT’s en PO’s samen vormen het schoolexamen Het schoolexamen bepaalt 50% van het eindcijfer. (Weging van de toetsen en stofomschrijving staan in het PTA) Duits wordt afgesloten met een Centraal schriftelijk (lees-) examen, (2 ½ uur) dit cijfer bepaalt voor 50% het eindcijfer Duits. vervolg
Meer informatie over Duits in de bovenbouw? even een mailtje sturen naar: even een mailtje sturen naar: De voorlichting van de vakken in de bovenbouw staat straks ook op
Vielen Dank !!! Auf Wiedersehen!