Checklist Operationalisatie concepten? – Interventie? – Treatment vergelijkingsgroep? – Beoogde opbrengst/Opbrengstmaat? – Studieduur – Tijd tot effectmeting Populatie – Leeftijd/academic level – Setting (school/out-of school) Study design – Pre-post / controlgroup / complete design – Randomised – Nested (bijv. 100 ll. Maar slechts 4 klassen/docenten) – Power
Waar wordt mee vergeleken Direct Instruction is an approach to teaching. It is skills-oriented, and the teaching practices it implies are teacher-directed. It emphasizes the use of small-group, face-to-face instruction by teachers and aides using carefully articulated lessons in which cognitive skills are broken down into small units, sequenced deliberately, and taught explicitly (see Carnine, 2000, pp. 5-6; Traub, 1999).
Review Jackson finds A, with evidence A’, which is lousy evidence because… Jameson finds B, with evidence B’, which is compelling Andreesen’s evidence agrees with Jameson So B is true Systematic review: systematische zoek (query gepubliceerd)
Meta-analyse Systematische search Beoordeel artikelen op relevantie en kwaliteit Bereken effectgrootte M treatm - M control d= SD
Forest plot
Funnelplot
Case study/design study Casestudie (casestudy, gevalsstudie) is onderzoek bij slechts één onderzoekseenheid. Verschil met ‘zomaar’ observeren
Opdracht 2 Kirschner (2006). – Review Furtak (2012) – Meta analyse Bakker (2004) – Case study Vragen per artikel – Conceptueel helder? – Degelijk onderzoek (chain of reasoning, unbiased)? – Welke aanvullende info heb je evt. nodig? Overkoepelende vraag – Hoe waardeer jij als leraar de verschillende soorten onderzoek? Inleveren: Blackboard, deadline 15 feb, 23u59, – Je belangrijkste bevindingen in 1 A4 (500 woorden max.) – Zeg over ieder artikel tenminste iets – Printje ook meebrengen naar college