De specifieke lerarenopleiding aan de Universiteit Antwerpen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wie ben ik? Ann Aertssen Studietrajectbegeleider van de faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen Waarom een studietrajectbegeleider?
Advertisements

OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Specifieke LerarenOpleiding (SLO) Talen Prof. dr
SPECIFIEKE LERARENOPLEIDING LICHAMELIJKE OPVOEDING
Mentorendag 28 oktober 2009.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Wanneer kan ik aan de SLO beginnen?
De Specifieke Lerarenopleiding (SLO) THOSE WHO CAN, TEACH!
Structuur secundair onderwijs
SLO Maatschappijwetenschappen en Filosofie
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Prof. Antonia Aelterman – voorzitter opleidingscommissie lerarenopleiding Informatieavond lerarenopleiding 24 september 2007 Deel I: afwerken in de academische.
Specifieke Lerarenopleiding
Informatieavond 13 september 2010 Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
Informatieavond 13 september 2012 Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
Informatieavond 28 juni 2012 Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Bekwaamheidsbewijzen prestatiestelsel gewoon secundair onderwijs
Bekwaamheidsbewijzen prestatiestelsel gewoon secundair onderwijs
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Startbijeenkomst Welkom Master Science Education and Communication Master Leraar VHO Maatschappijleer en maatschappijwetenschappen Minor Leren Lesgeven.
Bekwaamheidsbewijzen gewoon secundair onderwijs
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Studietraject (vrijstellingen) voor studenten met diploma professionele bachelor secundair onderwijs – Lichamelijke Opvoeding POC LO&BW Bijlage.
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
Theologie en religiewetenschappen studeren Voor wie reeds beschikt over een diploma hoger onderwijs.
Voorlichtingsavond ILO 16 februari 2016 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Infosessie SLO 18 maart SLO Taal- en letterkunde pag. 1 Specifieke Lerarenopleiding (SLO)
Individueel Studieprogramma
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Info Specifieke LerarenOpleiding (SLO) Talen Welkom!
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) Facultaire Studietrajectbegeleiding.
WERKEN IN HET SECUNDAIR ONDERWIJS Werken in het secundair onderwijs Wat na je Master? AgODi.
1 Informatiesessie Specifieke lerarenopleiding Gedragswetenschappen SLO GW SLO GW: Iets voor jou?
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
1 Informatiesessie Specifieke lerarenopleiding Gedragswetenschappen SLO GW SLO GW: Iets voor jou?
1 SLO Gedragswetenschappen De opleiding Welke richting van de lerarenopleiding? In principe: aansluitend bij de basisopleiding Bv. psychologie.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Keuzemogelijkheden BA HIR – 3 e fase Maandag 09/05 om 12u30.
Informatie Specifieke Lerarenopleiding Talen. Overzicht 1.Waarom de academische lerarenopleiding volgen? 2.Waarom je lerarenopleiding aan de KU Leuven.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Schakelprogramma: Master of Science in de Psychologie.
Introductiedag Bacheloropleiding HW 18 september 2015.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 29 april 2014.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 26 april 2016.
1 SLO Gedragswetenschappen De opleiding Welke richting van de lerarenopleiding? In principe: aansluitend bij de basisopleiding Bv. psychologie.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 28 april 2015.
Master vergelijkende moderne letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘twee talen’ Master taal- en letterkunde (variant twee talen) Master taal -en letterkunde.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Infodagen Februaritrajecten
Daphne Keller 30 augustus 2017
MASTER VERGELIJKENDE MODERNE LETTERKUNDE
Welkom! structuur van onze school

Daphne Keller 29 augustus 2018
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Leerkrediet
Wat na de Master in de Educatieve Studies?
Educatieve Master in de Cultuurwetenschappen
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

Infosessie SLO 25 augustus 2015

De specifieke lerarenopleiding aan de Universiteit Antwerpen Elke

SLO ! Beide componenten zijn niet los van elkaar te zien Opleiding van 60 sp.  theoretische component: 30 sp.  praktijkcomponent: 30 sp. ! Beide componenten zijn niet los van elkaar te zien Doelstellingen: basiscompetenties van de leraar Zitten er (toekomstige) iSLO’s in de zaal? (zoniet: overslagen) Allemaal aSLO’s? 2

Organisatorische varianten SLO Aansluitende specifieke lerarenopleiding aSLO = (jaar)opleiding (60 sp.) na master Praktijkcomponent pre service-training (stage) of/en (gedeeltelijk) in service-training (liobaan) Zitten er (toekomstige) iSLO’s in de zaal? (zoniet: overslagen) Allemaal aSLO’s? 3

aSLO-modeltrajecten Modeltraject 1 jaar Modeltraject 2 jaar spreiden over 1,5 jaar is mogelijk: deliberatie & afstuderen: na 1ste semester spreiden over langere termijn kan, soms aan te bevelen! <> overbelasting zie https://www.uantwerpen.be/lerarenopleiding Diploma hogere verloning als je in het onderwijs gaat werken noodzakelijk om in aanmerking te kunnen komen voor een vaste benoeming.

Wie kan zich inschrijven voor de SLO? 1. Wie een masterdiploma heeft dat voorkomt in de concordantietabel (zie verder); 2. wie een academisch bachelordiploma heeft en zich tevens inschrijft voor een masteropleiding; 3. wie met een toelating van de betrokken faculteiten gelijktijdig mag inschrijven voor een bachelor en masteropleiding; 4. wie een professioneel bachelordiploma heeft behaald en zich tevens met een toelating inschrijft voor een schakelprogramma en/of een masteropleiding. Zitten er bachelorstudenten in de zaal of enkel afgestudeerde masters? (afh. hiervan dieper op ingaan) 66 sp. = 60 sp. master + 6 sp. van de SLO ! er moet een apart diplomacontract afgesloten worden, de student betaalt de kosten voor de studiepunten die hij opneemt !!! opgelet: diploma van leraar kun je slechts behalen na het behalen van de master!

11 vakdidactieken – 3 clusters Biologie Chemie Fysica Informatica Wiskunde Economie Filosofie Gedrags- en cultuurwetenschappen Geschiedenis Rechten Talen: Duits, Engels, Frans, Nederlands, Nederlands aan Anderstaligen, Spaans De inhoudelijke vooropleiding maakt welke vakdidactiek(en) je kunt volgen

Aansluiting bij vakdidactiek(en) is bepaald door vakinhoudelijke basisopleiding (master) Zie concordantietabel master vs vakdidactiek op https://www.uantwerpen.be/lerarenopleiding ! Onderwijsbevoegdheid is bepaald door de behaalde master, niet door de gevolgde vakdidactiek (cf. huidige decreetgeving) ! Op onderwijsbevoegdheid nu nog niet ingaan Zie verder in deze ppt

Combinatie van vakdidactieken het volgen van twee vakdidactieken  Soms is een aanvraag verplicht. Zie https://www.uantwerpen.be/nl/onderwijs/opleidingsaanbod/lerarenopleiding/vakdidactieken/  via digitaal aanvraagformulier ! bij twee vakdidactieken : ½-½ verdeling voor Oefenlessen Instapstage voor 1ste vakdidactiek één volledige Groeistage voor elke vakdidactiek Geen keuzevak NaA – altijd 2de vakdidactiek Spaans – altijd 2de vakdidactiek (tenzij student alleen vakdid SPA kan volgen) - omwille van weinig of geen stageplaatsen in het sec. ond.

Theoretische component SLO Theoretische component (30 sp.) Verplichte opleidingsonderdelen (24 sp.) Algemeen onderwijskundig (15 sp.) Didactisch referentiekader (3 sp.) ICT in het onderwijs (3 sp.) Klasmanagement (3 sp.) Leerlingenbegeleiding (3 sp.) Onderwijsorganisatie en –beleid (3 sp.) Vakdidactiek (6 sp.) Leeronderzoek (3 sp.)

Theoretische component SLO Keuzeopleidingsonderdelen (6 sp.) Tweede vakdidactiek (6 sp.) OF Twee keuzevakken (2 x 3 sp.) Vakbeschrijvingen https://www.uantwerpen.be/lerarenopleiding

Focus op de praktijkcomponent

aSLO modeltraject praktijk 2de semester Groeistage 1 (6 sp.) Groeistage 2 (6 sp.) Vakdid. opdr. stage (3 sp.) Projectstage (3 sp.) Supervisie (3 sp.) 1ste semester Oefenlessen (3 sp.) Inleefstage (3 sp.) Instapstage (3 sp.) Modeltraject praktijk: geleidelijke ingroei in de praktijk: zie Wegwijzers in Vademecum Praktijkcomponent Oefenen in het instituut Inleven in de school, beroep van de leerkracht Eerste lessen zelf geven, sterk begeleid Ingroeien in de praktijk: geleidelijke afbouw van de begeleiding Weet wat je doet: leeronderzoek koppelen aan een ‘concern’ Evenwichtige spreiding: 1ste sem (9 sp.) en 2de sem (15 sp.) maar minder theorie, leeronderzoek (3 sp) en projectstage (3 sp.) zijn jaarvakken Leeronderzoek 3 sp. verplicht Ervaring opdoen in diverse contexten: ‘Ideaal plaatje’ werd uitgetekend Bv. Inleefstage: verplicht in 2 secundaire scholen, waaronder 1 school uit een ‘centrumstad’ Groeistage: in een secundaire school, maar ook in volwassenenonderwijs, hoger onderwijs, onderwijs voor sociale promotie, bedrijven, Syntra opleidingen, enz.  Minstens 3 verschillende contexten, maximum 5. Leeronderzoek (3 sp.) 12

Oefenlessen Oefenen in het lesgeven: lesvoorbereidingen maken; van deelvaardigheden tot een volledige les; Observeren van medestudenten, feedback geven, bespreken. * begeleiding door vakdidactici en assistenten * in kleine groep op de campus invulling van de colleges verschilt ngl. de gevolgde vakdidactiek Aanwezigheid is vereist. Gerelateerd aan de vakdidactiek Gaan niet allemaal op hetzelfde moment door – zie collegerooster op de website van de SLO

 Focus op ‘leraar en school’ Inleefstage  Focus op ‘leraar en school’  kennismaking met activiteiten inherent aan het beroep ‘leraar’ Opdrachten  observeren en reflecteren in een secundaire school met bso-/tso-richtingen ! NIET in vroegere secundaire school De stageplaatsen worden gezocht door de stagecoördinator.

Inleefstage praktisch Opdrachten die de student de leefwereld van de adolescenten (beter) leert kennen/begrijpen: twee klassen volgen, 2 x ½ dag twee leerkrachten volgen (cluster), 2 x ½ dag schoolobservatie: leraarskamer, vaklokalen, speelplaats, leerlingvolgsysteem, …

Instapstage in duo aan (1ste) vakdidactiek gebonden stage-opdracht in 2de en/of 3de graad van aso- of kso-richtingen 4 lessen van vakmentor observeren 2 stagelessen zelf geven 2 stagelessen observeren van collega-stagiair nadruk op vakdidactische aspecten zoals: lesgeven, toetsen opstellen, toezicht houden, verbeteren, co-teaching, proeven uitvoeren, … * vakmentor in de school & vakdidacticus/praktijkassistent begeleiden

Groeistage 1 en groeistage 2 = zwaartepunt van de praktijkcomponent in minstens twee diverse contexten GS 1  in aso of kso GS 2  in bso en/of tso en/of cvo …  in elke context bij een vakmentor: 4 lessen observeren 20 stagelessen geven GS1: kan soms in de vroegere secundaire school zijn GS2: meestal in sec. ond. maar kan evt. in volwassenenonderwijs (op cvo’s, Syntra, …), HO, …

Groeistage 1 en groeistage 2 gericht op groei naar meer zelfstandigheid evolutie in de begeleiding meer vrijheidsgraden gerichte opdrachten van observatie naar participatie GS1: kan soms in de vroegere secundaire school zijn GS2: meestal in sec. ond. maar kan evt. in volwassenenonderwijs (op cvo’s, Syntra, …), HO, …

Vakdidactische opdrachtenstage vakspecifieke opdrachten tijdens de groeistage(s) uit te voeren inhoud, opvolging en evaluatie verneem je van de vakdidacticus Zie Wegwijzer VDS voor algemene richtlijnen – specifieke richtlijnen plaatst de vakdidacticus op Bb.

waarvan minimum 20 uur in praktijk uit te voeren Projectstage Verschillende mogelijkheden: project i.s.m. een stageschool van de groeistage intekenen (via stagewebsite uaslo) op een project dat van start gaat i.s.m. externe partners: Tutoraat, Open Onderwijshuis, Zorgbedrijf, … … ! omvat 75 à 90 uur studietijd waarvan minimum 20 uur in praktijk uit te voeren Kan al in het 1ste sem van start gaan, zeker de projecten Publicatie van de fiches van de projecten: 1ste dag van het acjr op de stagewebsite uaslo – meer info op het verplichte infomoment op de 1ste dag van het acjr.

Aanvraag stageplaatsen Aanvragen: vanaf 17 augustus  invullen stageaanvraagformulier op de interactieve stagewebsite uaslo https://www.uaslo.uantwerpen.be (na inschrijving aan de UA en in SisA voor de SLO) na inloggen met je UA-account en pw ! kan vóór de start van het academiejaar coördinaten van de stageplaats  via Alert-mail op je UA-student-mailadres SisA – door studenten te gebruiken om de vakken op te geven die ze dit academiejaar gaat volgen uaslo - te gebruiken door student: Uaslo – om de stages aan te vragen; om een PRS-project te kiezen/aan te vragen; om akkoord te gaan stageovereenkomst-preservicestage; om stagerooster in te vullen via de stageagenda !!!! Studenten gaan niet zelf op zoek naar een stageplaats in het secundair onderwijs omwille van de afspraken die er met de scholen zijn gemaakt. Kunnen evt. wensen opgeven in een invulblok op het stageaanvraagformulier

Invullen praktijkcomponent via een liobaan ‘Leraar in opleiding’ (lio) heeft master maar geen diploma ‘leraar’ student zoekt zelf een liobaan heeft arbeidscontract met een school krijgt interne begeleiding door school (mentor-coach) krijgt externe begeleiding door universiteit liobaan kan alleen in een secundaire school of een cvo te vervullen formaliteiten door student SLO ° liobaanaanvraagformulier indienen bij stagecoördinator - via mail vóór/bij aanvang lesopdracht ° liobaanovereenkomst: school-SLO-student

Liobaan liobaanvraagformulier https://www.uantwerpen.be/lerarenopleiding > stage-informatie via mail aan stagecoördinator bezorgen vóór (bij) aanvang van de lesopdracht

Liobaan valorisatie lesopdracht ! Het akkoord van vakdidacticus/i voor valorisatie van de liobaanlesopdracht is vereist kan voor OPO’s van de praktijkcomponent  valorisatiedocument (via mail) na ondertekening liobaanovereenkomst door school-student-SLO

Vademecum Praktijkcomponent te raadplegen op https://www.uantwerpen.be/lerarenopleiding bij Stage-informatie vanaf september versie nieuw academiejaar op website vanaf half september te koop bij Universitas, Prinsesstraat 16 – 2000 Antwerpen

Werken in het onderwijs Welke vakken mag je geven?  ‘onderwijsbevoegdheid’ hangt samen met de behaalde master Vlaamse ministerie van Onderwijs en Vorming: http://www.ond.vlaanderen.be Werken in het onderwijs Solliciteren en loopbaan Bekwaamheidsbewijzen o.a. Gids voor studenten lerarenopleiding Omdat hier heel wat vragen over zijn, even dieper ingaan op de onderwijsbevoegdheid.

Bekwaamheidsbewijzen De Vlaamse overheid wil de kwaliteit van het onderwijs garanderen door: centraal aan te duiden wie zeker geschikt is om een vak te geven = Vereist (VE) te omschrijven wie ook geschikt kan zijn = Voldoende Geacht (VO) Vb master wisk + bpb heeft vereist bekwaamheidsbewijs voor wiskunde in de derde graag vh aso Vb master wisk + bpb heeft een voldoende geachte bekwaamheid voor het algemeen vak fysica (of Frans, Nederlands,…) in de derde graad vh aso Andere bekwaamheidsbewijzen: niet op ingaan

Een aanstelling in het onderwijs beschikken over een bekwaamheidsbewijs kan bestaan uit: basisdiploma bewijs van pedagogische bekwaamheid (BPB) [Nuttige ervaring] het bekwaamheidsbewijs bepaalt voor het ambt van leraar de aanstelling: in welk vak in welke graad in welke onderwijsvorm Het BPB voor de SLO-studenten is het “diploma van leraar”.

Vereiste en voldoende geachte bekwaamheidsbewijzen Salarisschaal: afhankelijk van het diplomaniveau, graad en onderwijsvorm - geen verschil tussen VE of VO Tijdelijke aanstelling: VE geen voorrang over VO Wel verschillen bij: Tijdelijke Aanstelling van Doorlopende Duur (TADD) vaste benoeming TADD : aantal dagen in de uren staan, diensten worden niet samengeteld Vaste benoeming: VE Niet in detail op ingaan, zou te ver leiden

Met vragen kun je terecht bij Voorzitter Onderwijscommissie SLO: prof. Wil Meeus Studietrajectbegeleider: Ingrid Imbrecht Stagecoördinatoren: Ann Aerts & Britt Van Ham Studentensecretariaat SLO: Britt Van Ham Venusstraat 35, Antwerpen alle contactgegevens vind je op https://www.uantwerpen.be/lerarenopleiding

vind je op de website SLO informatie over de SLO vind je op de website SLO https://www.uantwerpen.be/lerarenopleiding