Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klik op de oefening die je wil maken:
Advertisements

Inloggen in de VREG databank
PSD Basisstructuren programmeren.
PSD Basisstructuren programmeren.
Bedrijfsverbetering met de Code
LRP PASTORALE EENHEID release 2.1 Koos Willemse.
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Instructie Programmeren Task 1 5JJ70. Task 1.1: Hello World •Klik naast de laatste accolade in de grijze kantlijn om een breakpoint neer te zetten, anders.
H1 Basis Rekenvaardigheden
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Instructie Programmeren Task 1 5JJ70. Task 1.1: Hello World Klik naast de laatste accolade in de grijze kantlijn om een breakpoint neer te zetten, anders.
INTERACTION DESIGN Week 4.
startopdracht Schrijf met Structograaf een PSD waarmee
Workshop ICT-dag Amsterdam Arena Karel Kats
DEEL 2 LES 20 De verdieping Les 20 Signaleren Versie
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
In het eerste scherm altijd de gemixte versie (luisteren) én een karaoke-versie (zingen) in een eenvoudig te bedienen player. Extra partijen en korte speelstukjes.
Programma Structuur Diagrammen (PSD’s)
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Programmastructuurdiagrammen
Instructie Programmeren Task 7
Etappe 18 De Staymanconventie Etappe 18 De Staymanconventie.
?.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
2e17 v2.0 1 Etappe 17 Op weg naar slem met Blackwood Etappe 17 Op weg naar slem met Blackwood.
Gecijferdheid les 1.3 Kwadraten en machten
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Workshop hele getallen 1
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Java & het Web Programma: Contexts Listeners Scope/Attributes Thread safety.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Codetuts Academy Les 6 Module 2a Php Fundamentals 1.
Les 3 - Operators Workshop Php Basic. ICT Academy Php Basic Content Operators Wiskundig Toewijzing Vergelijking.
Codetuts Academy Les 2 Module 2a Php Fundamentals 1.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
Inhoud Breuken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
Grafieken in de natuurkunde Ga verder Dia’s worden stap voor stap automatisch ingevuld Ga verder Pas als rechtsonder verschijnt, klik dan voor de volgende.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Small Basic Console deel 2
Grafiek Generator Monitor de Bibliotheek op school
Begeleiden les 2.
Wetenschappelijk en significantie
Oorcheck op het mbo 5 Over Gehoor & gehoorschade
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Loopbaan en burgerschap les 3
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Python – For loop + strings
Transcript van de presentatie:

Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit gegeven wordt, kunnen de leerlingen veel sneller zelfstandig aan de slag. Na deze demo kunnen de leerlingen geheel zelfstandig doorwerken; bij de oefeningen worden voorbeeldantwoorden gegeven.

Programma Structuur Diagrammen (PSD’s) met Struktograaf deel 2 Programma Structuur Diagrammen (PSD’s) met Struktograaf Module V hoofdstuk 2

Voorbeeld van een PSD Temperatuur omrekenen: Vraag de gebruiker om een temperatuur in graden Celsius Bereken de temperatuur in graden Fahrenheit door de temperatuur in graden Celsius te vermenigvuldigen met 1,8 Tel er 32 bij op Plaats de uitkomst op het scherm

In de syntaxis van Struktograaf

Struktograaf Instrument om PSD’s te tekenen Bevat ingebouwde testmogelijkheid: er wordt een uitvoerbare code gegenereerd (bij gebruik van de juiste syntaxis) Dat is beter dan alleen via ooggetuigenverslag controleren www.sichemsoft.nl

Let op Het gebruik van Struktograaf om een uitvoerbaar programma te maken heeft een nadeel: bij het opstellen van het PSD moet je je wel aan die specifieke syntaxis houden. Wil je geen uitvoerbare code maken, dan kan het tekenen ook in bijvoorbeeld Word plaatsvinden

Als intermezzo een PSD tekenen en laten uitvoeren door docent. Demo: Als intermezzo een PSD tekenen en laten uitvoeren door docent. Als deze PPT door een docent gebruikt wordt is dit het moment om even de look and feel klassikaal te tonen.

Nu zelf aan ’t werk Maak de volgende PSD’s: Programma CelsFahr (zie derde dia) Een programma dat zegt dat het vermenigvuldigt, vraagt om getal1, na invoer vraagt om getal2 en na invoer het product van beide teruggeeft Een programma dat vraagt om je naam, vraagt om je klas, en dan meldt: Beste <naam>, jij zit dus in <klas>. Dus zelf in Struktograaf invoeren en laten werken

De vermenigvuldiger

De naamvrager Wat is er met de declaratie aan de hand? Hoe krijg je de zinnen aan elkaar (concatenatie)?

Verder oefenen Rente op rente Thuis de demo installeren om te oefenen Let op: de demo slaat niets op! Rente op rente Vraag het startbedrag, het rentepercentage en het aantal jaren Deel het rentepercentage door 100 en doe er 1 bij Verhef die uitkomst tot de macht ‘jaren’ (a^b) Vermenigvuldig die uitkomst met het startbedrag Zet de uitkomst op het scherm

Commentaar

Afspraken Altijd starten met een regel commentaar waarin de auteur en het doel van het programma worden aangegeven (en/of welke opdracht het is) Verder zoveel als nuttig kan zijn: commentaar ertussen voegen (i.v.m. onderhoud, herbruikbaarheid en uitwisselbaarheid van het programma) Dit kan de start van de 2e les zijn.

Bijvoorbeeld Vreselijk als je dit opstart!! Waarom vreselijk? Voer dit in en probeer wat er uit komt. Kan best zinvol programma zijn, maar voor gebruiker totaal onduidelijk wat dit is. Waarom vreselijk?

Dit is beter De volgende dia laat zien hoe een ritprijs van een strippenkaart berekend kan worden Met commentaar in de code: bovenaan (ook auteursnaam) en tussendoor Nooit starten met een leeg scherm, maar altijd aangeven wat er van de gebruiker wordt verwacht.

Keuzediagrammen Let op de syntaxis bij de keuzediagrammen van Struktograaf Voorbeelden staan op de volgende twee dia’s

Keuze alfanumeriek? (string) Maar wat gebeurt er als je JA typt in plaats van ja?

Keuze numeriek? (getal) Maar wat gebeurt er als je niet 1 of 2 typt, maar 4?

Fouten afvangen Fouten als in de vorige twee dia’s (‘onmogelijke antwoorden’ geven) zijn fouten van de gebruiker. In de code willen we een oplossing inbouwen om de fouten van gebruikers af te vangen. Zie daarvoor oefening 4

Oefening 1 Maak een programma dat vraagt om een getal en dan de tafel van dat getal uitprint onder elkaar in 10 regels. Dus als je 7 invoert, dan print hij: 1 keer 7 = 7 2 keer 7 = 14 3 keer 7 = 21 .. keer 7 = .. 9 keer 7 = 63 10 keer 7 = 70

Oefening 2 Maak daarna een programma dat hetzelfde doet als het vorige, maar dan geeft hij zoveel regels als het getal is dat je ingevoerd hebt. Dus de tafel van 8 wordt dan geprint op 8 regels van 1 keer 8 = 8 tot en met 8 keer 8 = 64 En bijvoorbeeld de tafel van 45 wordt op 45 regels geprint.

Oefening 3 Maak een programma dat na de start altijd door kan gaan en daarvoor elke keer weer aan je vraagt of het door moet gaan of stoppen. Zodra je zegt dat het moet stoppen, dan stopt het.

Alternatief De keuze voor TOTDAT in plaats van ZOLANG maak je op basis van bijvoorbeeld meldingen die je binnen of buiten de lus wilt doen. Je krijgt soms namelijk ongewild een melding te veel of te weinig als je vooraf, of juist achteraf, de toetsing (TOTDAT/ ZOLANG) doet.

Oefening 4 Bouw nu programmacode in die controleert op juiste invoer een melding geeft als de gebruiker een fout maakte opnieuw om (juiste) invoer vraagt

Controle op foute invoer Hier twee mogelijkheden voor een in te bouwen controle: <> Betekent hier: is ongelijk aan Let op: getal<1 EN getal>10 is altijd onwaar!

Oefening (3 en) 4

Oefening 5 Struktograaf kent veel meer mogelijkheden, bijvoorbeeld het opvragen van de systeemdatum/tijd of een toevalsgetal. Maak een programma dat een willekeurig getal tussen de 100 en de 200 maakt. Zoek daarvoor in de syntaxis van Struktograaf naar de functie RANDOM.

Random

Versie 4

Einde