Schrijven in de 21ste eeuw: observerend leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Martine Braaksma (i.s.m. Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh)
Advertisements

Martine Braaksma & Huub van den Bergh
Hypertekst schrijven en observerend leren als aanvullende didactiek
Redactioneel schrijven Les 3
Lieve De Wachter Jordi Heeren
Grammatica in balans.
Martine Braaksma (i.s.m. Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh)
Workshop: Opzetten van een praktijksituatie
U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten
KOM HIER, VOLG MIJ; LEERMIDDELEN VOOR JONGEREN Nieuw leerplan per 1 januari 2013; leerkrachten kunnen onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland en.
Academisch schrijven in hoger onderwijs Effectieve didactiek en zelfbeoordeling door studenten HSN 25 november 2011
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
De “ leraar” als rolmodel
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Erik Franck Promotor: Prof. Dr. R. De Raedt
Agressie Definitie van agressie Theorieën van agressie
Wat is motorisch leren? (1)
Workshop ‘Competenties’
Workshop DigiTalenKlas 21 januari 2002 Suggesties voor het gebruik van een DLO in het talenonderwijs Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren.
Informatie- avond groep 6
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Assistive Technology For Writing Stef Segers.
Model-leren.
Martine Braaksma, Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
sociaal pedagogisch hulpverlenen
IBV4 2 x 75 minuten IB/Advanced/English Methode Cambridge Objective Advanced Deelname Cambridge Advanced Examen in juni 2016 (optioneel) Voorbereiding.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Lezen: doe het goed voor
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
De voorbereiding De planning
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Agressie bij kleuters Door: Priyana Chinnoe, Rodischa van Engel, Mandy Jagesar, Lotte Lamberts Marieke de Groote en Melissa Merle.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Diploma Innovation Lab De KU Leuven benoemt tot Innovation Expert “Bouw je eigen batterij”, 1 ste PLAATS School
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Workshop ‘academisch schrijven’ Jordi Heeren Instituut voor Levende Talen
Welkom bij de workshop Werken met een denkschrift
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
1 van 19 Hoofdstuk 6 Geletterdheid: schrijven. 2 van 19 Schrijven Motorische vaardigheid: schrijfletters op papier krijgen Stelvaardigheid: gedachten,
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Uitleg en vertaling naar uitwerking nieuw KD
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Preek over Romeinen 14:1-3.
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Thema groepsdynamica deel 1
Analyse maken Stap één bij projecten.
POWL, Domeinspecifiek Leren
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Vwo 6 – literatuur Week
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Duaal DuPont/ Genencor Brugge
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Wat heb je nodig? Een hoop lef.
Transcript van de presentatie:

Schrijven in de 21ste eeuw: observerend leren Jordi Heeren Instituut voor Levende Talen (KU Leuven) Forum Taalbeleid en Taalondersteuning – 19 mei 2015

Schrijven en leren schrijven Sterke cognitieve inspanning “Writing is a form of thinking” (Kellog 1999) Complex geheel van temporeel verdeelde cognitieve processen + interactie daartussen Rijlaarsdam et al. 2005

Schrijven en leren schrijven

Observerend leren Albert Bandura observerend leren / sociale leertheorie imitatio of modeling handelingen + gedachten  metacognitieve processen model-observer similarity

Verschillende toepassingen Lezer observeren Smikkelcasus Experiment uitschrijven Schrijver live observeren Laptop aan de beamer Schrijver observeren via film Onderzoek M. Raedts Workshops TaalVaST (Rijlaarsdam & Braaksma 2004, Raedts 2008, Raedts et al. 2009, )

Modellen Mastery Coping Weak Combinatie Braaksma et al. 2004, Ferrari et al. 1998

Scripts Basis: authentieke tekst (zwak) - zelfgeschreven tekst (sterk) Reconstructie van schrijfproces > literatuur Similarity hypothesis  (beperkte) vrijheid acteurs Montage: richtvragen observatietaak

De observatietaak 3 delen: Voorbereiden: Observeren Analyseren Taak van de modellen bespreken Richtvragen Observeren Enkel observeren en noteren wat opvalt Analyseren Analytische vragen Vertrekken vanuit één bepaald model

Video Screen Capture Software Student ‘denkt’ hardop

Conclusies voor observeren Metacognitieve strategieën ↑ Task schemes (Hayes 1996), SRSD (Harris & Graham 1996) Geloof in eigen vaardigheden en motivatie ↑ Taakkennis ↑ Model-observer similarity Vertrekken vanuit startsituatie

Belangrijk Variatie in schrijfstrategieën en processen Vele wegen leiden naar een goede tekst (Rijlaarsdam et al. 2005)