Schrijven in de 21ste eeuw: observerend leren Jordi Heeren Instituut voor Levende Talen (KU Leuven) Forum Taalbeleid en Taalondersteuning – 19 mei 2015
Schrijven en leren schrijven Sterke cognitieve inspanning “Writing is a form of thinking” (Kellog 1999) Complex geheel van temporeel verdeelde cognitieve processen + interactie daartussen Rijlaarsdam et al. 2005
Schrijven en leren schrijven
Observerend leren Albert Bandura observerend leren / sociale leertheorie imitatio of modeling handelingen + gedachten metacognitieve processen model-observer similarity
Verschillende toepassingen Lezer observeren Smikkelcasus Experiment uitschrijven Schrijver live observeren Laptop aan de beamer Schrijver observeren via film Onderzoek M. Raedts Workshops TaalVaST (Rijlaarsdam & Braaksma 2004, Raedts 2008, Raedts et al. 2009, )
Modellen Mastery Coping Weak Combinatie Braaksma et al. 2004, Ferrari et al. 1998
Scripts Basis: authentieke tekst (zwak) - zelfgeschreven tekst (sterk) Reconstructie van schrijfproces > literatuur Similarity hypothesis (beperkte) vrijheid acteurs Montage: richtvragen observatietaak
De observatietaak 3 delen: Voorbereiden: Observeren Analyseren Taak van de modellen bespreken Richtvragen Observeren Enkel observeren en noteren wat opvalt Analyseren Analytische vragen Vertrekken vanuit één bepaald model
Video Screen Capture Software Student ‘denkt’ hardop
Conclusies voor observeren Metacognitieve strategieën ↑ Task schemes (Hayes 1996), SRSD (Harris & Graham 1996) Geloof in eigen vaardigheden en motivatie ↑ Taakkennis ↑ Model-observer similarity Vertrekken vanuit startsituatie
Belangrijk Variatie in schrijfstrategieën en processen Vele wegen leiden naar een goede tekst (Rijlaarsdam et al. 2005)