Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek A Common Multimedia Annotation Framework for Cross Linking Cultural Heritage Digital Collections.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Advertisements

Fedora Content Model en XSLT Fedora op Klompen, Amsterdam, Egbert Gramsbergen TU Delft Library / Digital Product Development
ETHOS PROJECT: PROGRESS Follow-up & feedback end of year 1.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
EML en IMS Learning Design
Mining Dutch History: researching public debate in the nineteenth century Dr José de Kruif Researcher Research Institute for History and Culture Utrecht.
Het geheim van Linked Data Marcel ReuversGeonovum CB-NL 20 november 2014.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: My favourite recipe… Can-do : kan veel zaken binnen het eigen interessegebied duidelijk.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: ‘I don’t agree with you…’ can-do : kan met gemak complexe interacties tussen derden volgen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Informatievaardigheden Feedback BPE Marja Maclaine Pont Bibliotheek Wageningen UR 30 september 2010.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Informatievaardigheden Feedback BPE Marja Maclaine Pont Bibliotheek Wageningen UR 29 september 2011.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek i-science IsFast Prof. dr. Henk Sips Program committee chairman.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
Preparing your exchange Jan Schut. 2 5th semester It is your choice Stay at University of Twente Go abroad Consider: Your further study career (MSc) and.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Pilot presentation RICH.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
“IT’S THE DATA STUPID..!” WAGENINGEN UNIVERSITEIT EN RESEARCH CENTRE.
EContentplus Chris De Loof Europeana en zijn sattelietprojecten Jubelparkmuseum, Brussel 8 januari 2009 Nationale ATHENA Workshop België.
A historical database: finding our possibilities and limits Case: Oosterhesselen Erwin H. Karel/Richard Paping (Digital Humanities Pitch April.
A multimedia platform for live physics demo's. Bartel Van Waeyenberge Department of Solid State Sciences Ghent University.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Europeana Fashion edit-a-thons Faro, Wat is een edit-a-thon?
1 “Just to be sure” 3D scanning and reversed engineering for offshore and shipbuilding.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Windows applicatieontwikkeling
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Frontend Oss
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Sector, Firm Size and ICT investments
Processing Structured Hypermedia
SDI from a technological perspective: Architecture
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Amsterdam September 2017, Mirjam van Emden
What is ProRail’s Life Cycle (cost) Management?
Spark your idea.
Trilateral Wadden Sea Swimway Vision
Rob Heyman and Ilse Mariën
International Image Interoperability Framework (IIIF)
Gebruikersbijeenkomst SOWISO
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Agro Data Cube: Big Data faciliteit voor open innovatie
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Windows applicatieontwikkeling
LIESBETH RUOFF - VAN WELZEN CHAIR IG DIGITAL SKILLS KNVI
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek A Common Multimedia Annotation Framework for Cross Linking Cultural Heritage Digital Collections LREC 2008, Marrakech, Morocco Hennie Brugman MPI for Psycholinguistics, Nijmegen, Netherlands Véronique Malaisé Free University, Amsterdam, Netherlands Laura Hollink Free University, Amsterdam, Netherlands

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Overview –The CATCH programme and its annotation requirements –Existing models –Annotation Meta Model (AMM) and its application to CATCH cases –Software and infrastructure –Conclusions

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek CATCH – Continuous Access To Cultural Heritage –Dutch research program funded by NWO –Apply state of the art methods to the construction and exploitation of digital collections of large Cultural Heritage institutions –Currently 10 projects, hosted by Cultural Heritage institutions –Rijksmuseum Amsterdam, Dutch National Archive, Dutch National Library, Netherlands Institute for Sound and Vision, etc –Results and software applicable across institutions and collections

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Annotations in CATCH Objectives: -Cross media, cross collection, cross institution annotation of digital objects and segments of objects -Add new layers of annotation to existing annotations -Centralize storage and exploitation of annotations generated by CATCH projects -Apply and showcase annotation recommendation modules/services from several CATCH projects

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Annotations in CATCH “some text description” Resource Primitive value (string, date, number,…) Semantic value property

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Annotations in CATCH “Abraham van Beijeren” Resource complete resource catalog, metadata resource types images text html, xml audio video artist

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Annotations in CATCH “very much” Resource segment – sound-video choral:transcription

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Annotations in CATCH “roemer” Resource segment - image racm-glass:Shape

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Annotations in CATCH “boven eener verloting te Amsterdam” Resource segment – scanned handwriting scratch:transcription

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Annotations in CATCH “boven eener verloting te Amsterdam” Resource segment – text scratch:transcription choice:location

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Annotations in CATCH “boven eener verloting te Amsterdam” Resource segment – text “bommenwerpers boven de hoofdstad”

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Annotations in CATCH “boven eener verloting te Amsterdam” Resource segment – text “bommenwerpers boven de hoofdstad”

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Annotations in CATCH –Further requirements for the annotation formalism –Project and media specific extensions –Predefined annotation schemes –Generic and specific queries possible –Expressive and simple –Reuse or include existing annotation models or vocabularies

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Existing annotation models –Semantic web community –Focus on (semantic) annotation values –Anchoring mainly to complete resources or web pages –Linguistic annotation community –Anchoring to text or time series –Usually no semantic values –Media industry (e.g. MPEG-7) –Objections –Not all media types covered –Too complex or specialized –Hardly ever annotation of annotations, and of segments of annotation values

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Annotation Meta Model (AMM) – why RDF? –RDF, RDFS and OWL seem good modeling languages for the domain of annotation - graphs versus hierarchies –Some of our requirements automatically met: –Class and property inheritance –Constraints (e.g. domains and ranges for properties) –Integration of semantic values –Classes and instances for annotation schemes and annotation resp. –General and specific queries

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek AMM – Core model

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek AMM – Core model

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek AMM – Core model

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek AMM – Core model

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek AMM – Core model

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek AMM – Core model AnnotatableObject Coordinates TimeSeriesObjectTextObjectImageObject TimeSegmentRegion2DTextSpan

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek AMM – Scanned handwriting case ann

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek AMM – Scanned handwriting case ann

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek AMM – Scanned handwriting case ann

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek AMM – Scanned handwriting case ann

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek AMM – Scanned handwriting case ann

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek AMM – Other cases –Semantic annotations of segments of text documents –Manually annotated image regions –Complex linguistic annotation of co-occurring speech and gesture –Syntactic annotation of text

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Software and infrastructure –RDF repository, wrapped with AMM web service –Stores AMM model, project-specific annotation schemes and annotation data –Java API, defining and implementing this web service –Clients: documentalist support system –Integrated multimedia and web based “Annotation and Recommendation” demonstrator for CATCH

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek CHOICE Documentalist Support System

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Annotation and Recommendation demonstrator

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Conclusions –All requirements seem to be met –Applicable to a wide range of very different cases –Repository works efficiently, however not yet tested with a large number of AnnotatableObjects (so far, approx ) –Highlights: –Layered annotation –All media types are or can be supported –Annotation with multimedia objects or object segments possible

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Thank you

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Instances: CHOICE text annotation “ ” “Subject ” a1 addressesTextSpan partOf (n1, n2) “AndereTijdenGemmeker.txt” apoldaSubject apoldaOntology Subject_bevelhebbers_ apoldaIdentifier r1 dc:title

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Instances: video/audio annotation “dit is gesproken tekst” a1 addressesTimeInterval partOf t1 “gesturing_people.mpg” transcription textObject a2 partOf partOfSpeech (beginNode, endNode) t2 hasTime “3521” “4692” addressesTextSpan “some gesture description ” a3 addressesTimeInterval partOf t3 “gesturing_people.mpg” t4 hasTime “3854” “5290” handshape next dc:description dc:title

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Instances: syntax tree on text a1 addressesTextSpan partOf (n0, n3) “german sentence 1” r1 dc:title “Der Mann geht schnell” hasText a2 a3 a4 partOf “Der” hasText “Mann” hasText (n4, n8) (n9, n13) (n14, n21) addressesTS “geht” “schnell” syntax D N V Adv NP1 VP1 S1 anchorsTo NP S VP anchorsTo syntax