Archeologie voor pakket ++s Les 1: Inleiding tot de archeologie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
Leven in de prehistorie
Archeologie voor pakket++s
Autisme en Mindmap Thuis en op School
“Een reis naar Licht”.
Van uitleggen leer je het meest
Ik ga hier in deze publicatie uitleg geven over kunst
PARIJS Een PowerPoint over de eendaagse reis
Hoofdstuk 2 de tijd van jagers en boeren
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Public design – Concept 1
Archeologie voor pakket++s
‘Zijn alle godsdiensten gelijk?’. Jezus zegt: Bij Mij moet je zijn! Een andere weg is er niet. Alleen door Mij kom je bij God.
Pharos, deel 1, overleven in de natuur
Omgaan met geschiedenis
Hall Of Fame Gemaakt door Demy van Bergen Alexander Steenis
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Omgaan met geschiedenis
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Archeologie voor pakket ++s Les 2: Materialen. Materialen Waar denk je aan als we het over materialen gaan hebben? Natuurlijke materialen Culturele materialen.
Introductie in de Geschiedenis van de Oudheid
Geluid aan.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Lagoonia.
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Er zijn momenten in het leven dat men de anderen mist…
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
VERANDEREN? BLIJF VOORAL JEZELF!.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Geloof in jezelf.
Activerende Opdrachten bij Archeologie voor pakket++s
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
Wat is de zin van het leven?
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Wat is een archeoloog?. Indiana Jones Indiana Jones?
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
Heel interessant !.
2VMBO B/K Mens & maatschappij
Archeologie voor pakket ++s Les 4: Het feitelijk opgraven.
De tijd van Tijd van jagers en boeren – – 3000 VC
Paragraaf 1.2 De eerste mensen.
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Geschiedenis schrijven
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Arbeid & maatschappij Inhoud: Actualiteit Wat is arbeid?
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Wat is belangrijk? Dat we Gods goedheid beleven Dat we dagelijks veranderen Dat we op weg zijn naar heerlijkheid Dat we leren zien met Gods ogen.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Wat is erfgoed? Door mensen vervaardigd, aangelegd en bedacht Erfgoed omvat alles waar we waarde aan hechten Erfgoed vinden we de moeite waard om te bewaren.
Klik op het plaatje voor info!
Wijs me de weg ! Luchtfoto, schaal en kaart. Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Prehistorie.
Schokkende beelden in de media Media begrip week
(Pre-) Historie Wat is wat? Een gelijktijdig begin?
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
Talent in Ontwikkeling
Centraal Examen Nederlands
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Een Bodem Vol Verhalen.
Transcript van de presentatie:

Archeologie voor pakket ++s Les 1: Inleiding tot de archeologie

Wat verstaat men onder archeologie? Definitie 1 Archeologie is een tak van de geschiedenis die zich bezighoudt met het bestuderen van overschotten van mensen en wat zij hebben geproduceerd. Definitie 2 Archeologie is de wetenschap die tot doel heeft het systematisch opsporen en interpreteren van materiële overblijfselen boven en onder de grond. Definitie 3 Archeologie is de wetenschap die tracht na te gaan hoe mensen vroeger een maatschappij ordenden en in stand hielden. Definitie 4 Archeologie is een vierdimensionale legpuzzel.

Doel van archeologie Zichtbaar (soms tastbaar) maken van het verleden. Misverstanden/vooroordelen uit de weg te ruimen; mythe inwisselen voor zekerheid. Ken je geschiedenis, ken jezelf. Nieuwsgierigheid bevredigen. Hoe was het toen? “Completeren” en/of soms corrigeren van het historische beeld.

Maatschappelijk nut Dit is een heel lastig te beantwoorden vraag. Waarom? – Omdat het antwoord erg tijd en plaats gebonden is. – Centraal staat meestal wel de vraag: wie waren onze voorouders en hoe leefden zij – Maar van daar uit wordt het lastiger: Soms gaat het om pure academische interesse Soms om interesse van een deel der bevolking, indien het historisch bewustzijn enigszins ontwikkeld is Maar soms gaat het ook om (eng) nationalistische ideeën; toen waren we beter de buren, dus nu eigenlijk ook Soms ook uit verlangen naar vroeger: toen alles beter was

De uitdaging en strijd met het verleden Je moet weten dat een archeoloog iemand is met een raar soort schuldgevoel. – Waar komt dit vandaan? Als je opgraaft vernietig je eigenlijk waar je van houdt – Waarom ga je dan graven? Je kan de dwang niet onderdrukken en/of Je baas vindt dat je het moet doen en/of Je moet redden wat er te redden valt. – Hier moet je denken aan bedreiging van archeologica door milieuveranderingen en/of bouwactiviteiten

Het opgravingproces Hoeveel info kan je verwerken? De kunst en de moeilijkheid van het opgraven is tijdens het graven – Weten wanneer je op iets belangrijks, dat is archeologisch stuit – Weten wat je hiermee aanmoet? Laten zitten – dat wil zeggen er doorheen scheppen –, er uithalen? – Weten hoe de verschillende features met elkaar in verband staan of juist weer niet? – Weten dat je aan het eind iets meer hebt dan: De artefacten, metingen, foto’s, monsters, tekeningen, frustraties en mooie herinneringen – Dit alles moet verworden tot een nieuw stuk geschiedenis over hoe mensen vroeger leefden! Een grote verantwoordelijkheid

Een aantal belangrijke begrippen 1 Wat wordt onder de vondst verstaan? – Een artefact Een voorwerp dat door mensen handen is gemaakt, zichtbaar veranderd is.

Een aantal belangrijke begrippen Wat wordt onder de vondst verstaan? – Een spoor (feature) Door mensen opzettelijk of onopzettelijk achtergelaten resten en/of veranderingen in/aan/op het landschap Zie opvolgende dia’s

Grondspoor (ploeg)

Funderingen

Een afvalkuil

Celtic fields; IJzertijd akkertjes

Een aantal belangrijke begrippen Wat wordt onder de vondst verstaan? – Een ecofact Door mensen gebruikte natuurlijke objecten, die door hen niet zijn veranderd Tja …

Een aantal belangrijke begrippen Wat wordt onder de vondst verstaan? – Een site (vindplaats) Een woonplaats of een plaats in het landschap waar mensen – een korte of langere periode – activiteiten/een activiteit hebben verricht. Zie opvolgende dia’s

Site: grafheuvel

Site: Hunebed bij Borger

Site: Bronstijd bewoning

Site: Crac des Chevaliers

Site: Bunker Utah Beach

Een aantal belangrijke begrippen Palimpsest – Hergebruik van een Artefact Een verblijfplaats Een activiteitenplek – Gevolg Zaken uit het verleden worden samengevoegd. Dit gebeurt overigens binnen de archeologische contextvaak door niet- menselijke maar natuurlijke processen

Een aantal belangrijke begrippen Regiovondsten en geïsoleerde vondsten – Bij regiovondsten gaat het om Bewust in kaart brengen van bepaalde artefacten/sporen in een bepaalt gebied, teneinde inzicht te krijgen in menselijke activiteiten in het gebied gedurende een bepaalde periode – Geïsoleerde vondsten zijn vaak toevalstreffers en/of sporen/actefacten (een artefact) waarvoor (tot dan toe) geen context (samenhang) bekend is binnen het bewuste gebied