Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Simultaan Tafelrondje
De vlag Pak elkaars polsen vast. Tenen tegen elkaar.
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Beginnen met PowerPoint Ga nu naar dia 2.
Boss RC-50 Guide Beats laten horen Beats aanpassen Instructie voor leerlingen Guide is één van de mogelijkheden met de Boss RC-50.
De Drama Driehoek.
Scheidsrechtercursus
Beter afspelen.
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Copyright chiropraxie Devriese & Moyson
Verborgen vormen van pesten
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Communicatie_plannen Collegawerkgroep Communicatieambtenaren Provincie Antwerpen Eric Goubin.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
De RijRegels.
Welkom (Tafels staan opgestapeld) Graag iPad en Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p.
Wat maakt het leven zinvol?
Godsdienst 1 1.
First ID project OVER-Y College Samen werken aan een veilige omgeving
Doel: rekening met elkaar houden
Sta ’s even op als je Jezus lief hebt
Even verpozen en genieten... met muziek.
Bleu Mount.
Als eerste staat Klaas op en gaat naar het bord en….
Iedereen coach naar Jef Clement.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Dirigeren Op het bord staan opdrachten. Hoe zet een dirigent zijn orkest aan het werk?
First ID project Huygens College Samen werken aan een veilige omgeving.
Gebaren als didactisch middel Gebaren kunnen een bijdrage leveren aan het klassenmanagement, aan het zichtbaar maken van kennis en bij het woordeloos communiceren.
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Superfietser Moeilijk punt 10. Uit onze brochure Het oprijden van het marktplein is gevaarlijk. Wij stoppen, moeten het tegenliggend verkeer voorrang.
Spelregeltest Oliveo Handbal
Interpreteren van data
Netjes vragen of je het mag lenen zorgt niet voor problemen
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Ik doe mijn presentatie over…
Dirigeren Hoe zet een dirigent zijn orkest aan het werk?
Uitleg persoonsvorm (pv)
Zinnen die doen nadenken !
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #3 KUBUSCRAFT.
Hoofdstuk 4 Vierde kleur
Wat zijn verwijswoorden en hoe gebruik je die?
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Kom laat ons zingen vandaag, klappen vandaag, dansen vandaag, prijzen vandaag en bidden tot de eer van God.
Ukelele Akkoorden en tabs
Piano Hoe vind je de juiste letter terug op een piano?
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
Hoe speel ik een tab op een basgitaar
Klokkenspel Overeenkomst piano Melodie uitzoeken en instuderen
Ukelele Snaar / positie Letter bij snaar / positie Akkoorden Akkoordenschema Tab.
Wijs met medicijnen Voor ouderen die verschillende medicijnen tegelijk gebruiken.
Trillingen Klik op de pijltjes van je toetsenbord om naar de volgende of vorige dia te gaan. Hallo allemaal, we gaan het hebben over: dubbelklik.
Basisritme Meespelen met Song. Paradiddle Break YouTube
Powerpoint presentatie.
Wijs me de weg ! Wegwijs in je atlas ! Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Gezondheidscentrum Parklaan 25, 2300 Turnhout Stap voor stap: Het Preventief Medisch Onderzoek voor vier- jarige kleuters Stap voor stap: Het Preventief.
Notenschrift Hoe lees je noten? Hoe speel je noten op een piano of klokkenspel. Dit leren wij met het Formative Assessment programma. FAP.
Singer-Songwriter Zingen en spelen tegelijk Tekst Melodie Akkoorden Transponeren Stijl en tempo Tekst langer maken Vorm.
Drums Basisritme Meespelen met Song. Paradiddle Break YouTube.
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien.
Project Minipop.
Voorleesverhaal Joep op de stoep.
Scheidsrechters- cursus
RITME 1 De namen van de noten. re - je ne Achtste noten
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
werkblad 1. van: …………………………..
Transcript van de presentatie:

Dirigeren Wat doet een dirigent?

inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?

Wie laat ik spelen? Met één gestrekte arm nodig je uit: Wijs met de rug van je hand één persoon aan, een deel van de groep of de hele groep. Een deel van het orkest Het hele orkest

Ga ik aftellen? Door af te tellen kan een dirigent het tempo van een stuk bepalen. (Als de dirigent niet aftelt, mag de eerst speler het tempo bepalen, zie volgende dia.) Indien nodig maak je eerst het stiltegebaar. Afhankelijk van de maatsoort: Bij een vierkwarts maat tik je vier tellen vooraf. Bij een driekwartsmaat tik je drie tellen vooraf. Bij het aftellen tik je met twee vingers op je handpalm. Op de tel daarna maak je het “Go” gebaar. “Go” gebaar: Met beide handpalmen naar boven wijs je met gestrekte armen in de richting van de groep. Meestal gaan wij uit van deze afspraak: Herhaal wat je doet tot de dirigent je vraagt te stoppen.

Welke opdracht kan ik geven? 1 Uitnodigen Het stuk gaat beginnen. De dirigent nodigt iemand uit om te beginnen. (Dit is zonder aftellen) Eerst laat je de persoon die je wilt uitnodigen de rug van je hand zien, dan strek je je arm in zijn / haar richting. Die persoon mag dan beginnen.

Welke opdracht kan ik geven? 2 Aanvullen Er is al iemand, of er zijn al meerdere mensen aan het spelen. Aanvullen: (doe iets nieuws wat erbij past) Dit gebaar is hetzelfde als dat van uitnodigen. Eerst laat je de persoon die je wilt uitnodigen de rug van je hand zien, dan strek je je arm in zijn / haar richting. Die persoon speelt dan mee met degenen die al spelen.

Welke opdracht kan ik geven? 3 Imiteren De dirigent hoort dat iemand iets moois speelt en vraagt de volgende speler dit te imiteren. Imiteren: (Doe na wat de vorige deed.) De dirigent houdt de onderarmen in tegenovergestelde richting boven elkaar. Samen vormen ze het = teken. De dirigent kijkt eerst naar degene die iets moois doet, dan naar degene die gaat spelen.

Welke opdracht kan ik geven? 4 Solo, freestyle De dirigent vraagt of iemand een solo of frystyle wil laten horen. Solo, freestyle De dirigent maakt twee gebaren tegelijk: De ene arma nodigt uit, de andere arm pakt de schouder vast.

Welke opdracht kan ik geven? 5 Toon opdracht op het bord Op het bord toont de dirigent een aantal regels met noten / aanwijzingen voor het orkest. (de dirigent bepaalt de aanwijzingen) Wijs eerst een groep aan. Geef dan een regel aan: Met beiden handen laat je 1, 2, 3 of 4 vingers zien. Dit verwijst naar opdracht 1, 2, 3 of 4 op het bord. Tip: bij meer vingers altijd vingers spreiden. Tip: bij drie vingers gebruik ik de duim en draai mijn hand om.

Hoe zet ik de groep stop? Wij zitten vaak in een kring. Om het stuk stop te zetten moet je als dirigent zeker weten dat iedereen je ziet, ook degenen die achter je zitten. Steek twee wijsvingers in de lucht, draai een rondje en kijk iedereen aan. Heeft iedereen je gezien? Maak daarna een soort knoop met twee handen. Aan het eind van de knoop maak je je handen tot vuisten en stop je met bewegen. Tip: Gebruikelijk is om aan het eind van een zin of ritme te stoppen maar je kan ook op andere momenten stoppen.