Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Het prijs- of marktmechanisme Deel II
Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
H4 Kopen is kiezen 4.1 Kopen en betalen 4.2 Consumeren en behoeften
H1 wikken en wegen Paragraaf 1+2.
KRITISCHE KOPER?.
Het kopen van goederen en diensten
VWO 4: Welvaart Hoofdstuk 1: Vakantie of werken
4 P´s en 3 R-en MK01.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Samenvatting hoofdstuk 2
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Hoeveelheidsaanpassing I
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
Welkom bij het vak economie!
Hoofdstuk 1 Geld en Welvaart
Midden in de wereld:.
8.1 Waarom handel met het buitenland?
Projectwijzer 5 H3 Account- en marktanalyse Middenkader Engineering.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 7 Concurrentie.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 4 Handel.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Aantekeningen hfst 6.
De economische kringloop
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Het geheel van vraag en aanbod
College 3 terugblik H 1 t/m 4 bespreken opgaven H 6: Productbeleid werkvorm: living Graph.
Context 4 p’s; marketinginstrumenten H 10 en 11 H 8 Plaats H12 Promotie Product H 6 en 7 Prijs.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Internationale marketing
Indeling van hoofdstuk 4
Hoofdstuk 6 Productie.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
Economie.
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Welkom havo 4..
Welkom Havo 5..
Midden in de wereld:.
Lesbrief Markt & Overheid
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Welkom havo 3..
Schaarste en welvaart Produceren en kiezen.
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Welkom Havo 5..
Welkom VWO 5..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Marketing Week 7 les 2 Extra: Omzetberekening ‘Kledingwinkel’
AFDELING 2 marketingbeleid.
Nederland en de rest van de wereld
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
- Wat heb ik aan geld, ik heb veel meer aan brood -
- Wat heb ik aan geld, ik heb veel meer aan brood -
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 4 Profit.
Transcript van de presentatie:

Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod

Behoeften Alles wat iemand wil Primaire (eerste levensbehoeften): basisbehoeften > water, voedsel, kleding, onderdak en medische hulp Secundaire: alle overige behoeften

Middelen Alles waarmee je in behoeften kunt voorzien Goederen: tastbaar Diensten: handelingen Schaars: moet iemand iets opgeven om aan het middel te komen Vrij: hoeft niemand moeite voor te doen (lucht)

Keuzeprobleem Ontstaat doordat mensen meer behoeften hebben dan middelen. Om in één behoefte te voorzien moet je een andere zolang opgeven. Economisch handelen: in je behoeften voorzien met zo min mogelijk schaarse middelen.

Productie en consumptie Produceren: schaarse goederen/diensten maken om te verkopen Consumeren: schaarse goederen/diensten kopen Productiehuishouding: bedrijf Consumptiehuishouding: gezin

Welzijn en welvaart Welzijn: de mate waarin we tevreden (gelukkig) met de behoeften die we kunnen bevredigen. Welvaart: de mate waarin we kunnen voorzien in behoeften aan schaarse middelen. Nederlandse welvaart loopt terug, nog wel in top-10

de hoeveelheid die bedrijven van een goed of dienst willen verkopen. Vraag en aanbod Aanbod: de hoeveelheid die bedrijven van een goed of dienst willen verkopen. Vraag: de hoeveelheid die consumenten van een goed of dienst willen kopen.

Prijs Vraag en aanbod beïnvloeden de prijs. Bij hoge prijs: weinig vraag, veel aanbod Bij lage prijs: veel vraag, weinig aanbod Meer vraag: hogere prijs mogelijk Meer aanbod: lagere prijs mogelijk

Prijs

verbruiksgoederen zijn snel op gebruiksgoederen gaan lang mee Indeling goederen Naar duurzaamheid verbruiksgoederen zijn snel op gebruiksgoederen gaan lang mee Naar behoefte complementair goed vult een ander goed aan substitutiegoed vervangt een ander goed of

Indeling goederen Naar aankoopmoeite gemaksgoederen  weinig aankoopmoeite shopping goods  ga je voor winkelen specialty goods  veel aankoopmoeite Naar kwaliteit homogeen goed consument maakt geen verschil tussen aanbieders, koopt waar de prijs laag is heterogeen goed consument koopt waar de kwaliteit beter is

Vraag en markt Generieke vraag naar productklasse, b.v. vervoer (trein, auto ed) Primaire vraag naar productgroep, b.v. auto’s Secundaire vraag naar productvorm, b.v. BMW Selectieve vraag = marktaandeel secundaire vraag als % van primaire vraag

Vraag en potentieel Actuele vraag (= effectieve vraag) behoefte die werkelijk vertaald wordt in aankopen Potentiële vraag het extra aantal dat klanten zouden willen kopen (als ze geld hebben, het product kennen en er een goed idee bij hebben) Marktpotentieel actuele vraag + potentiële vraag

Vraag en vervanging Initiële vraag eerste aanschaf, nieuwe klanten bijv. rijbewijs >koop van eerste auto Vervangingsvraag vervanging versleten gebruiksgoederen bijv. auto Herhalingsvraag opnieuw kopen van verbruiksgoederen bijv. benzine Additionele vraag gebruiker koopt meer eenheden van gebruiksgoed > een tweede auto Uitbreidingsvraag initiële vraag + additionele vraag

Ondersteuning in filmpjes Welvaart Vraag en aanbod