1 De rol van de overheid m.b.t. de aanmoediging van technologische innovatie in Vlaanderen Paul Zeeuwts Directievoorzitter IWT-Vlaanderen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Advertisements

Deel 1 – financieringskanalen voor onderzoek en innovatie
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Internationale betrekkingen
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Ketenmanagement in de publieke sector, in het bijzonder in de sociale zekerheid 23 januari 2006 door: Roel in’t veld.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Instituut voor de Aanmoediging van Innovatie door Wetenschap en Technologie in Vlaanderen.
Het innovatiemodel van IMEC
Overzicht van het SBO-programma. Paul Schreurs, IWT
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
Ondernemerschap financieren Leuven, 20 november 2008.
1) Synthese 2) Context 3) Auteur 4) Wat doet de overheid? 5) Belangrijke organisaties 6) Moeilijke woorden 7) Interessante links 8) Besluit.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Instituut voor de Aanmoediging van Innovatie door Wetenschap en Technologie in Vlaanderen IWT-Vlaanderen Instituut voor de Aanmoediging van Innovatie door.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Inter-provinciale studie detailhandel
Domotica beleid en inzet VWS
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Buitenlands Beleid - Beleidsbrief 2003 ontvangst federale stagiair-attachés 14 maart 2003.
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Beleid rond korte keten in Vlaanderen
Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf Workshop Buitenschrijnwerk – Oplossingen voor Toegankelijkheid Jan Desmyter.
Internationalisering en MKB fundamenten en flexibiliteit
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
Het Vlaams innovatienetwerk 8 oktober 2009 EFRO-Seminarie Prioriteit 1 ‘Kenniseconomie en Innovatie’ Annie Renders - IWT VIN Coördinator
VIN netwerk Doelstelling van het NETWERK –Problemen bij bedrijven oplossen als netwerk –Bedrijven centraal in aanpak van VIN-netwerk.
Faillissementspreventie Oproep Wat? De oproep geeft via een wedstrijdprocedure steun aan projecten van werkgeversorganisaties, beroepsfederaties.
2 soorten vrijwillgerscentrade raadgevende organen.
 Problemen in huidige hulpverlening met overlapping, gebrek aan samenwerking,…  Andere organisatie van hulpverlening aan minderjarigen uit: › Algemeen.
.NET-productiviteit verhogen met een gepast gebruikt van lambda's en F# TETRA project proposal 2015.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
EU Uitbreiding Emeriti Forum Reflecties op presentatie van Minister Dehaene.
Thema avond Statencommissie EOI Vertrouwenspact Werkgelegenheid Limburg 6 oktober 2005 VWL VERLEDEN EN TOEKOMST VWL MARKTPLAATS VAN LIMBURG VOOR ONDERWIJS-
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) T. Vander Beken - De kwetsbaarheid.
Het Europese industriebeleid Jan Larosse, EWI-Focus 19 april 2020.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
IWT in de Europese Onderzoeks- en Innovatieruimte 9 januari 2012 Symposium Vlaams Europa Platform.
De structuur van de economie
Zzp: probleem of oplossing?
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Twente, de meest ondernemende hightech regio van Nederland.
Title Sub-title PLACE PARTNER’S LOGO HERE European Commission Enterprise and Industry Advies voor uw onderneming binnen handbereik Gunter Lauwers European.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Smartcities & Immokrediet voor OCMW’s VVOS, 22/4/2016 Eric Vleminckx –
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
12 acties voor de VOERTUIGINDUSTRIE 28 juni 2005.
Prof. dr. Nicolette van Gestel Tilburg University, TIAS Business School & Tilburgse School voor Politiek en Bestuur.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
7 mei 2004 Toelichting bij de activiteiten van de Helsinki-group on W&S en de beleidsaanbevelingen voor het Vlaamse onderzoeksbeleid Lut Bollen Administratie.
R. Engelen Ir. Directeur. 2 Potentiel de recherche en RBC : 3 universités, 15 hautes écoles, 3 hôpitaux universitaires Depuis 2001, prise de conscience.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Advies ‘Naar een efficiënt en doeltreffend industrieel KMO-beleid’
Privatiseringstendensen binnen de veiligheidszorg:
Doorgroei van Ondernemingen en Beslissingscentra
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Toekomst Industrieel beleid
Groei dossiers/ lokale opleg
Steunmaatregelen bij groei & innovatie
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Flanders Care Participatieforum Leuven, 14 december 2018 Veerle Lories
RenoseeC staat voor kwaliteitsvol, energiezuinig en ecologisch renoveren met professioneel advies en begeleiding, dankzij groepsaankopen, om te komen.
Transcript van de presentatie:

1 De rol van de overheid m.b.t. de aanmoediging van technologische innovatie in Vlaanderen Paul Zeeuwts Directievoorzitter IWT-Vlaanderen

2 Inhoud presentatie 1.Beknopte voorstelling IWT-Vlaanderen 2.Rationale van overheidsinmenging inzake technologische innovatie 'Technologiebeleid vs. (Technologisch) Innovatiebeleid' 3.Het Vlaamse technologie- en innovatiebeleid  Het IWT als centrale actor van het Vlaams innovatiebeleid  Belangrijkste instrumenten van het IWT als hefboom voor een 'innovatiever' Vlaanderen  Uitbouw van een 'Vlaams Innovatienetwerk' 4.'Subsidiariteit' & beperkingen van het beleid inzake subsidiëring: Vlaanderen vs. België en Europa 5.Internationale vergelijking

3  Statuut: autonoom overheidsagentschap (onder de voogdij van Minister van Economie Van Mechelen)  Sedert 1 feb. 2001: 'Instituut voor de Aanmoediging van Innovatie door Wetenschap en Technoologie in Vlaanderen' (IWT-Vlaanderen)  Missie: Enig loket voor het Technologisch Innovatiebeleid in Vlaanderen Promotie (technologische) innovatie door ondersteuning van zowel kenniscreatie als kennisdiffusie 1. Het IWT in het kort

4  Basisfuncties: Financiële ondersteuning Adviesverlening Coördinatie van kennisintermediairen Beleidsondersteuning (studiedienst)  Personeel: Over de 100 VTE, waarvan ca. 50 adviseurs (Dr. Ir./Dr./Ir./Lic. of Dr. Econ.).  Budget: Ca. 6 mld. BEF/jaar 1. Het IWT in het kort (2)

5 2. Rationale van het technologisch innovatiebeleid 1.Neo-klassieke theorie 2.Endogene groeitheorie 3.Innovatiesysteem-benadering 4.Nieuwe inzichten uit de neo-klassieke theorie: asymetrische informatiespreiding

6 Rationale 1: neo-klassieke theorie  Eind jaren 1970 – begin jaren 1980  Twee paradigma: 1.Technologie = exogene factor, is 'not manageable' 2.(Wetenschappelijke) kennis = 'publiek goed'  Technologische voorsprong slechts een 'toevallig' (exogeen) uitvloeisel van wetenschappelijk baanbrekende uitvindingen (die quasi publiek beschikbaar zijn)  Dit leidt tot rationale voor het Wetenschapsbeleid : overheid moet wetenschappelijk basisonderzoek financieren (marktfalen), technologische vooruitgang zal wel volgen !

7 Rationale 2: endogene groeitheorie (1)  Vanaf begin jaren 1980  Drie nieuwe basisprincipes: 1.Technologische kennis is GEEN zuiver 'publiek goed', want bron van concurrentievoordeel (verhoogde octrooiering in jaren '80) 2.Technologie is daarom ook groei- en dogeen (economische agent integreert en baat technologische kennis uit voor eigen groei; Solow-residu) 3.Gebrek aan convergentie tussen high-tech en low-tech regio's verklaard door 'kennisspill-overs' van O&O- investeringen. Deze spill-overs ontmoedigen de actoren om in eigen O&O te investeren (liever overnemen dan zelf creëren, marktfaling)

8 Rationale 2: Endogene groeitheorie (2)  Hieruit worden volgende lessen getrokken: 1.Alleen wetenschappelijk onderzoek steunen is onvoldoende voor veralgemeende technologische vooruitgang (kennis niet publiek beschikbaar) 2.O&O-subsidies door de overheid zijn nodig om onder- investering in O&O (wegens spill-overs) te compenseren (rechttrekking marktfaling) 3.Additionaliteitsprincipe: stimulerend effect op gedrag van actoren 4.Sociale return van O&O-investeringen: aanzienlijk groter dan private return van O&O-investeringen (positieve externaliteiten)  1. en 2. leiden tot rationale voor het Technologiebeleid (O&O-financiering), naast wetenschapsbeleid.

9 Rationale 3: Innovatiesysteem- theorie(1)  Begin jaren 1990 (inzichten vanuit 'evolutionary economics', institutionele sociologie)  Kernprincipes: 1.Leereffecten: technologie is groei-endogeen en genereert concurrentievoordelen voor diegene die het beheerst (via leerproces) 2.Innovatie vereist meer kennis en kunde dan alleen inventie/technologie (cfr. Schumpeter) 3.Systeem-benadering: naast de individuele innovatieactoren zijn de wisselwerkingen tussen de actoren van groot belang

10 Rationale 3: Innovatiesysteem-theorie(2)  'Systeembenadering' = rationale voor nieuw beleid dat veel verder gaat dan enkel O&O-financiering: het (technologisch) innovatiebeleid  Beleidsaanpassingen op –minstens- 5 terreinen: 1.Naast technologiecreatie (O&O-steun) technologie diffusie ook van groot belang 2.Niet-technologische aspecten (IPR, opleiding, marktinzichten, allianties en samenwerking,...) ook essentiële kenniselementen 3.Verruiming van de doelgroepen: niet alleen de grote, O&O- intensieve bedrijven zijn volwaardige innovatieactoren (sensibilisering potentieel innoverende KMO's) 4.Innovatieproces = interactief proces. Nieuwe taak voor beleid: optimalisatie van de nodige interacties (al dan niet via financiering) 5.Naast marktfalen, ook bewust zijn van 'systeemfalen' en van 'overheidsfalen'

11 Rationale 4: Asymetrische informatiespreiding  Eind jaren 1990  Systeemfalen vereist reorganisatie van durfkapitaalmarkt: In sommige vormen van innovatiefinanciering (meer in het bijzonder de financiering van high-tech start-ups) met: 1.Hoge onzekerheid over het potentiële succes op langere termijn, en 2.Asymetrische verdeling van informatie over het innovatiepotentieel, Treedt een gebrek op aan privé-durfkapitaal  Nieuwe beleidsinitiatieven voor financiële ondersteuning innovatieve start-ups ( pre-seed )

12 Bedrijven Internationale Organisaties Vlaamse Regering Adviesorganen KAGKAWLSKAVLIRVRWB IWT AWI Beleidsvoorbereiding (Semi-) Publieke onderzoeksinstellingenSectorale Centra voor Collectief Onderzoek (43) Internationale organisaties gevestigd in België/Vlaanderen (5) Wetenschappelijke instellingen (46) Non-Profit Private Instellingen (13) Organisaties voor Onderzoek & Technologie O&O dep t. van bedrijven Privé-onderzoek FWO IWT Financieringsorganisaties Bron: CAPRON H. en MEEUSEN W.(eds.), The National Innovation System of Belgium, 2000, p. 49 e.v. Het IWT als centrale actor van het Vlaams innovatiebeleid Publiek Onderzoek Universiteiten, Hogescholen Universitaire brugorganisaties Univ. interfacediensten, wetenschapsparken, incubatiediensten (spin-offs),...

13 Belangrijkste instrumenten van het IWT als hefboom voor een 'innovatiever' Vlaanderen 1.Financiële steun naar O&O 2.Speciale projecttypes voor KMO's 3.Adviesverlening, contactpunt voor innovatie 4.Ondersteuning van de innovatiecapaciteit en kennistransfer: 1.Als financierder; 2.Als coördinator 5.Beleidsondersteuning (studiedienst)

14 Financiële steun naar O&O  O&O ?: Generisch / Strategisch Basis-Onderzoek (GBOU, Doctorale Specialisatiebeurzen, Post-Doc Onderzoeksmandaten) Industrieel (basis-) Onderzoek (R&d) Prototype/ Ontwikkeling (r&D) Collectief onderzoek (o.m. collectieve sectoriële onderzoekscentra; bv. WTCM)  Kenmerken: Projectmatig; Technologisch innoverend + industrieel-economische valorisatiepotentieel; 'Bottom-up' vs. 'Top-down' (themagebonden, steeds meer afgebouwd); Specifieke producten voor KMO's.

15 Speciale Projecttypes voor KMO's  KMO = : < 200 werknemers; jaaromzet < 15 mln ECU / 600 mio BEF; Max. voor 30% gecontroleerd door niet-KMO.  voor hen soepelere modaliteiten: voorbespreking beperktere projectaanvraag (documenten) snellere procedure speciale projecttypes (KMO-Innovatiestudies en KMO- Innovatieprojecten) (recente hervorming en stroomlijning)

16 Evaluatieprocedure  ontvankelijkheidsanalyse binnen 14 dagen  grondige bespreking tussen aanvrager(s) en adviseurs  raadpleging externe expertencollege  Eindbeslissing: raad van bestuur  tijdsduur : max. 75 werkdagen na ontvankelijkheid  In de loop van project: opvolging

17 Ondersteunen van de innovatiecapaciteit & kennistransfer als financierder  HoBU-projecten: projecten van technologieverspreiding uitgevoerd door Vlaamse hogescholen, vnl. ter ondersteuning van KMO's (gebruikerscommissies)  TAD's van de collectieve centra : expertadvies op korte termijn in traditionele sectoren  Projecten van innovatiestimulering (begeleiding)  financiering van clusters en aanverwante intiatieven  (Binnen O&O-steun: bevordering van samenwerking en interactie van bedrijven onderling en van samenwerking met kennisinstituten)

18 Adviesverlening, contactpunt  betrokkenheid IWT bij de Europese programma's (bijstand bij opstellen van projectaanvragen en vertegenwoordiging in programma-comités)  stimuleren van KMO's om deel te nemen aan Europese projecten, bijv. CRAFT-actie  bevorderen van technologietransfer, bijv. tussen ondernemingen binnen Europa ('Innovation Relay Centers', VIA), door deelname aan beurzen e.d.  Adviesverlening inzake Intellectuele Eigendomsrechten (octrooien)

19 Ondersteunen van de innovatiecapaciteit en kennistransfer als coördinator  uitbouw van een 'Vlaams Innovatienetwerk', door coördinatie van de organisaties/intermediairen inzake (technologische) innovatie  'Doen-doen'-gedachte ! Steun met voorwaarde van samenwerking en doorverwijzing Coördinatieplatformen (Elektronisch) Innovatienetwerk : netwerk tussen intermediairen voor beantwoorden van vragen van bedrijven

20 Beleidsondersteuning 1.Samentelling van input & output-indicatoren over de innovatie-performantie van Vlaanderen (enquêtes) 2.Studies rond het 'Vlaams Innovatiesysteem'  Vb. O&O-subsidies: additionaliteit vs. substitutie ? 3.'Ad hoc'-beleidsstudies (vb. Lucht- en Ruimtevaart, deelname aan Airbus 380)

21 4. Beperkende factoren & Subsidiariteit (1)  Vlaams beleid beperkte manoeuvreerruimte wegens 'interactie' met andere bevoegde niveau's/organen:  World Trade Organization & GATT-akkoorden leggen eigen beperkende maatregelen (zie bv. overheidssteun naar luchtvaartssector – Airbus)  Europees niveau: EC-Kaderregeling voor O&O- steun van lidstaten

22  Europa:  R&D-kaderprogramma's Europese Commissie  EUREKA (multilateraal, Vlaamse steun door het IWT)  ESA (multilateraal)  CERN, EMBL, ESFR,... (multilateraal)  Federaal België / Gewesten: onduidelijke afbakening, in sommige gevallen specifiek samenwerkingssakkoord nodig Federaal: vooral deelname België internationale ruimtevaart (vnl. ESA): ca. 6 mld. BEF/jaar 4. Beperkende factoren & Subsidiariteit (2)

23 Overheidsbudgetten voor O&O: Vlaanderen internationaal vergeleken

24 O&O-performantie van Vlaanderen in internationale context: de inputs

25 O&O-performantie van Vlaanderen in internationale context: de outputs