Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo
Agenda ● De relatie tussen lezen en taalontwikkeling. ● Kennismaken met de Monitor de Bibliotheek op school – vmbo. ● Werkafspraken.
De relatie tussen lezen en taalscores ● Er is een positief verband tussen het lezen van boeken en de scores op taal, wiskunde en studievaardigheden van de Cito-eindtoets. ● Frequent boeken lezen van een hoger niveau is de beste voorspeller voor Cito-scores. Bron: D. Kortlever & J. Lemmens: ‘Relaties tussen leesgedrag en Cito-scores van kinderen.’Tijdschrift voor Communicatie-wetenschap, 40, 1, 2012.
Buitenlands onderzoek liet al zien dat lezen een positief effect heeft op: ● woordenschat ● begrijpend lezen ● schrijfstijl ● spelling ● kennis van grammatica Stephen Krashen (1993), The Power of Reading: Insights from the Research.
Cunningham & Stanovich (2001), ‘What reading does for the mind’, Journal of Direct Instruction, 1/2,
Vrij lezen en woordenschat ● Kinderen die 1 miljoen woorden per jaar lezen, kunnen per jaar hun woordenschat uitbreiden met ca woorden. ● Dit komt overeen met ongeveer een kwartier per dag. Voor ‘middle class’ kinderen is dit een gemiddelde hoeveelheid. Bronnen: Nagy, W., R. Anderson & P. Herman (1987), ‘Learning word meanings from context during normal reading’. American Educational Research Journal, 24, ; Anderson, R., P. Wilson & L. Fielding (1988), ‘Growth in reading and how children spend their time outside of school.’ Reading Research Quarterly, 23,
Onderzoek S. Mol & A. Bus (2011)
Ook zwakke lezers profiteren Het percentage kinderen dat vooruit gaat in basisleesvaardigheden door veel/weinig lezen in de vrij tijd: vaardige lezers vs zwakke lezers
Alle reden dus om het lezen meer te stimuleren!
Wat doen we al?
Wat is het effect? ● We hebben wel een indruk van het effect van leesbevordering op het lezen van kinderen, maar geen harde cijfers om die indruk te onderbouwen. ● Dat kan anders! Met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Monitor de Bibliotheek op school - vmbo maakt het mogelijk om precies te zien wat de effecten zijn van onze samenwerking op o.a.: ● leengedrag ● leesgedrag ● leesplezier ● leescultuur thuis ● leesbevorderende activiteiten op school ● informatievaardigheden
Resultaatgericht samenwerken met de Bibliotheek op school
Digitale vragenlijsten in de monitor vmbo ● Leerlingen 26 vragen (waarvan 7 informatievaardigheden). ● Docenten 20 vragen (waarvan 6 informatievaardigheden). ● Leesconsulent (i.s.m. mediathecaris) 29 vragen. ● Informatievaardigheden is optioneel. De vragenlijsten worden ingevuld op het internet.
Vragenlijst voor leerlingen
Een voorbeeld
Vragenlijst voor docenten
Een voorbeeld
Voorbeelden van vragen voor docenten Leesbevordering 1. Hoe vaak gebruikt u een aan uw vak gerelateerde boekencollectie in de vmbo-klas? 2. Hoe vaak leest u uit een boek voor aan een vmbo-klas? 3. Hoe vaak wijst u vmbo-leerlingen op de mogelijkheid om via de elektronische leeromgeving bij de bibliotheek aan te vragen.
Voorbeelden van vragen voor docenten Informatievaardigheden 1. Hoe vaak geeft u expliciet aandacht aan het onderwerp informatievaardigheden? 2. Hoe vaak geeft u opdrachten of huiswerk waarbij leerlingen informatievaardigheden moeten gebruiken? 3. Als u expliciet aandacht geeft aan informatie- vaardigheden, welke vaardigheden laat u dan aan bod komen?
Wat krijgen we uiteindelijk te zien? ● Gemiddelde gegevens van alle scholen in de monitor. ● Gegevens van de eigen school.
Leesgedrag: landelijk
Leesgedrag: school Y
Leesplezier: landelijk
Leesplezier: school Z
Informatievaardigheden: landelijk
Informatievaardigheden: school Y
Bespreking van de resultaten ● Hoe staat onze school ervoor? ● Wat kunnen we op basis van de cijfers doen om onze samenwerking in het kader van lezen en informatievaardigheden gerichter in te zetten? ● Afspraken maken en uitvoeren. ● Volgend jaar opnieuw meten met de monitor.
Werkafspraken Selectie van docenten en klassen 1. De hele school; 25% van alle leerlingen en docenten. 2. Een of twee leerjaren - leerlingen en docenten 3. Aselecte steekproef: tenminste 25% van de leerlingen van de eerste klassen en tenminste 25% van de docenten die lesgeven. Tip: kies enkele klassen ipv 25% van elke klas.
Werkafspraken: de vragenlijst voor de docenten De docenten ontvangen een mail met de link die leidt naar de vragenlijst.
Werkafspraken: de vragenlijst voor leerlingen De bibliotheekmedewerker/docent ontvangt de link voor de leerlingen.
Werkafspraken: contact en planning ● Lijst met namen en adressen van de docenten die de vragenlijst voor docenten gaan invullen. ● Planning voor het invullen van de vragenlijsten door docenten. ● Planning voor het invullen van de vragenlijsten door leerlingen. ● Datum voor bespreking van de resultaten.