CBS als kennispartner Digitale dagen 2015
Welkom bij de laatste digitale dag 2
CBS in een flits 3
Het CBS – een paar (big) data 1899 opgericht 3 vestigingen medewerkers (ongeveer) tabellen in StatLine (online database) berichten in de media 10 miljoen keer wordt CBS.nl bezocht volgers op Twitter Heerlen Den Haag Bonaire 4
Relaties BRP KvK UWV GGD Politie Kadaster Bedrijven Burger Belastingdienst Onderwijs Databronnen Ministeries, Planbureaus en DNB Universiteiten Decentrale overheid Gezondheidszorg Bedrijfsleven Onderwijs Burger Gebruikers Internationaal samenwerking Media Politiek 5
– Wereld verandert snel, ook voor statistiek. - Structuurversterking regio Parkstad. Wereld in verandering 6 – Nieuw zwart goud. – Versterken vanuit samenwerking.
CBS als kennispartner – Top 5 innovatieve statistiekbureaus wereldwijd. – Experts geven regelmatig advies – Bezoek van buitenlandse statistiekbureaus. – Pro-actieve samenwerking met ‘’frontrunners’ – Van lokaal/regionaal via grensoverschrijdend tot vér internationaal. -Beleidsspecifieke informatie en maatwerk 7
CBS context – Maatschappelijke taak binnen kaders. – Integer, betrouwbaar, onafhankelijk en autonoom. – Mogelijkheden, maar ook beperkingen. Bepalend voor wat partners van CBS kunnen wensen of verwachten. 8
CBS benadering Van intern gericht - aanbod gestuurd naar externe oriëntatie - vraag gestuurd. van Statline tot advies op maat. Ideeën zijn prima, maar nadruk vooral op DOEN. voorbeelden: Veiligheidsmonitor 9
CBS en Smart Services 10 – al jaren (pro-)actief bezig big data Verkeerslussen Internetrobots gebruik mobiele telefoondata Social media: datamining via Facebook